رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی مازندران با اشاره به اینکه علائم گاز کرفتگی مانند سرما خوردگی است، گفت: این علائم همانند سردرد، سرگیجه، سوزش چشم است که افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرما خوردگی شدند
کد خبر: ۱۲۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳ 14 November 2015
فرهاد مصدری در گفت‌وگو با ما با بیان اینکه در روزهای سرد زمستان شاهد مسمومیت یا مرگ در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن هستیم، اظهار کرد: مسمومیت با منوکسید کربن یا گاز گرفتگی، مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک، بیرنگ و بی بوی مونوکسید کربن یا co ایجاد می‌شود .
وی افزود: این مسمومیت که به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود اغلب در زمستان اتفاق می‌افتد.
مصدری با اشاره به اینکه علائم گاز کرفتگی مانند سرما خوردگی است، عنوان کرد: این علائم همانند سردرد، سرگیجه، سوزش چشم است که افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرما خوردگی شدند
رییس مرکز فوریت‌های پزشکی مازندران با عنوان به اینکه اگر تمام افراد خانواده به علائمی شبیه آنفلوانزا مبتلا شوند نشانه بروز مسمومیت در افراد است، تأکید کرد: خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علائم اولیه مسمومیت در افراد است.
وی اضافه کرد: علائم پایانی مسمومیت با گاز co مانند کبودی دست، دور لبها، نوک انگشتان و در نهایت دچار تنگی نفس شده و فوت می‌کند.
مصدر همچنین درباره اقدامات پیشگیری‌کننده از مسمومیت با گاز منوکسید کربن، تصریح کرد: در مکان‌هایی که از سیستم گرمایشی مانند شومینه و بخاری استفاده می‌شود پنجره به طور کامل بسته نشود و از قرار دادن آبگرمکن در فضای بسته جلوگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه از ساخته شدن آشیانه پرندگان بر دودکش‌ها که خود یکی از دلایل شایع گاز گرفتگی است جلوگیری شود، توصیه کرد: از دودکش‌‎های دارای کلاهک مخصوص به شکل H استفاده شود و از بسته نبودن دودکش و گرم بودن لوله بخاری اطمینان حاصل کنند.
رییس مرکز فوریت‌های پزشکی مازندران در باره اقدامات لازم در هنگام بروز مسمومیت با گاز منوکسید کربن با اشاره به اینکه در هنگام بروز مسمومیت به صورت علائم بالا، حتما با اورژانس 115 تماس بگیرید، گفت: در صورت بروز چنین حوادثی آدرس دقیق محل حادثه را اعلام کرده تا همکاران در کمترین زمان به محل حادثه اعزام شوند.
وی با تأکید بر اینکه تا زمان رسیدن آمبولانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته داده نشود، عنوان کرد: به دلیل حالت تهوع در فرد مسموم شده احتمال خفگی بیشتر می‌شود و در ادامه فرد باید از فضای آلوده خارج شده و یقه پیراهن، کمربند، لباس‌های تنگ وی باز شده و در صورت امکان اکسیژن دهی انجام شود.
مصدری در پایان در باره اقدامات پیشگیری در هنگام بروز مسمومیت، گفت: خارج کردن افراد مسموم از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهمترین اقدامات پیشگیری از عوارض ناشی از مسمومیت است.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار