عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در صورت تجویز داروی آنتی‎بیوتیك باید طول دوره مصرف به اتمام برسد.
کد خبر: ۱۲۹۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸ 15 November 2015
ابراهیم صالحی‌فر در گفت‌وگو با ما گفت: آنتی‌بیوتیك‌ها از داروهای بسیار مهم برای درمان عفونت‌ها هستند كه مهمترین چالش ایجاد شده مقاومت دارویی در مقابل آنتی‌بیوتیك‎ها است.
وی با اشاره نقش داشتن عناصر مختلف در ایجاد این مقاومت گفت: با مصرف بیشتر آنتی‌بیوتیك‌ها میكروارگانیسم‌ها نیز راه‌های خنثی كردن اثر آنتی‌بیوتیك‌ها را تشخیص می‌دهند و هرچند این موجودات دارای ساختار بسیار ساده‌تری نسبت به سیستم ایمنی بدن هستند ولی بسیار هوشمندانه عمل می‌كنند.
این متخصص داروسازی بالینی با اشاره به مشكلات به وجود آمده برای درمان بیماران به دلیل مقاومت ایجاد شده گفت: در سه دهه گذشته آنتی‌بیوتیك‌ها خیلی تنوع نداشته‌اند و قسمت عمده این داروها مربوط به دو دهه قبل است و شركت‌های دارویی برای احیا و ارائه داروی جدید آنتی‌بیوتیك رغبت نشان نمی‌دهند.
وی با تاكید بر هزینه‌بر و زمان‌بر بودن ساخت داروی جدید گفت: برای تولید یك داروی جدید حدود یك میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه نیاز است و برای اتمام مراحل قبل از بالین و بالینی آن حدود 10 سال زمان نیاز است كه در داروهای آنتی بیوتیك نیز این معضل وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران با اشاره به مصرف آنتی‌بیوتیك برای عفونت‌های باكتریایی گفت: برای عفونت‌های ویروسی نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیك نیست و از مردم می‌خواهیم خودشان خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیك استفاده نكنند و برای بیماریهای فصلی نیز نیاز به مصرف آنتی بیوتیك وجود ندارد.
وی ادامه داد: در صورت تجویز داروی آنتی‎بیوتیك باید طول دوره مصرف به اتمام برسد و با بهبود حال عمومی و قطع شدن تب نباید مصرف آنتی‌بیوتیك‎ها قطع شود كه خود موجب ایجاد مقاومت بدن در مقابل این دارو می‌شود.
صالحی‌فر همچنین درباره مصرف بی‌رویه این داروها نیز گفت: شاهد هستیم كه این بیماران با مراجعه به داروخانه‌ها  و ارائه برگه خالی قرص دوباره برای تهیه آن اقدام می‌كنند كه این كار درست نیست و برخی از این داروها صرفاً یك قرص نیستند و از نظر كلاس جزو جدیدترین آنتی‌بیوتیك‌ها هستند و تنها راهكار برای برون رفت از مقاومت‌های به وجود آمده به شمار می‌روند.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار