بیش از 15 هزار هکتار از باغ های مرکبات هرمزگان به آفت پسیل آسیایی آلوده هستند.
کد خبر: ۱۳۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸ 24 November 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: باغهای مرکبات در شهرستانهای رودان ، میناب ، حاجی آباد ، بندرعباس و سیریک به این آفت مبتلا شده اند.

سعیدمدرس افزود: این آفت ضمن تغذیه از شیره درخت، بزاق سمی خود را وارد بافت درخت می کند وموجب ایجاد بدشکلی درساقه، برگ ،اختلال در عمل فتوسنتز می شود.

وی گفت: این آفت از طریق میوه های خارجی که به صورت قاچاق و بدون نظارت و قرنطینه واردمی شود انتقال یافته است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود : پروازی بودن پسیل آسیایی ،عدم کنترل شیمیایی به موقع در برخی از باغ ها و شرایط آب وهوایی استان ازمهمترین علل گسترش این آفت است.

زردی و ریزش برگها ، خشک شدن جوانه ها و ریزش میوه ها از مهمترین علائم این آفت است .
سعید مدرس گفت: لیمو ترش ، پرتقال، لیموشیرین از مهمترین میوه های آلوده به آفت پسیل آسیایی هستند.

وی گفت : راه مبارزه بیولوژیک با آفت پسیل مرکبات استفاده از زنبورها وکفش دوزک است. در سالهای گذشته با مبارزه با این آفت از گسترش آن جلوگیری شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود:مهمترین خطر این آفت انتقال بیماری گرینیگ(میوه سبز) به مرکبات است .

بیماری گرینیگ تهدیدی جدی تر از بیماری جاروک جادوگر لیموترش است که تمام مرکبات کشور را تهدید می کند و در مدت یکسال درخت را از بین می برد.

پارسال 4 اصله درخت مبتلا به گرینیگ در روستای سیاهو با علایم زردشدن برگها و باقی ماندن میوه در حالت سبز مشاهده و امحا شد.

بیماری جاروک جادوگر ، زوال مرکبات و میوه سبز از جمله بیماری های نابودکننده مرکبات اند.
بیش از 370 هزار تن میوه از 37 هزار هکتار از باغ های مرکبات هرمزگان برداشت می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار