امحای 1700 تن سیب زمینی در فارس باعث افشای دیگر اقدامات تأسف بار در این حوزه در سال های پیش شد./ادعای امحای سیب‌زمینی سالم کذب محض است./کار مسائل و مشکلات کشاورزی از تذکر گذشته است/انتشار اسنادی مبنی بر توزیع مقداری سیب زمینی بین نیازمندان
کد خبر: ۱۳۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷ 25 November 2015
امحای 1700 تن سیب زمینی در فارس باعث افشای دیگر اقدامات تأسف بار در این حوزه در سال های پیش شد.جعفرزاده ،نماینده رشت در مجلس در انتقاد به کوچک زاده که به امحای سیب زمینی در فارس اعتراض کرده بود،پرده از امحای سیب زمینی در دولت قبل برداشت تا مردم بفهمند بی کفایتی و ضعف مدیریت مشکل تمروز و دیروز نیست و آفتی است که سال ها و دهه هاست در کشور ریشه دوانده است.

به گزارش تابناک فارس:جعفرزاده با اشاره به جنجال کوچک‌زاده درباره امحای هزارو ٧٠٠ تن سیب‌زمینی در شیراز، گفت: «در سال ١٣٨٤ ما شاهد امحای 1396 تن سیب‌زمینی و در سال ١٣٨٧ رقمی در حدود 1074 تن از این محصول بوده‌ایم، حال سؤال این است که چرا همین نمایندگانی که امروز به دنبال استعفا هستند در سال‌های گذشته در پی معدوم‌سازی این محصولات کشاورزی هیچ اظهارنظری نکردند».

سیب زمینی ها فاسد بوده اند

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت برای تنظیم بازار اقدام به خرید سیب‌زمینی کرده بود، افزود: با توجه به نامناسب بودن انبار نگهداری از سیب‌زمینی و تکنولوژی پایین مقداری از این محصول فاسد شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه همسو نبودن تولید با نیاز کشور تاکنون خسارت‌های بیشماری را به اقتصاد ما وارد کرده است.

برومندی با اعلام اینکه درصورت فراهم بودن زمینه صادرات محصولات کشاورزی امحای محصولات برای تنظیم بازار رخ نخواهد داد، تأکید کرد: متأسفانه با فراهم نبودن زمینه صادرات سرنوشت سیب‌زمینی برای گوجه‌فرنگی و سایر محصولات نیز تکرار شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: مسئولان باید به‌دنبال راهکاری برای رفع ریشه‌ای مشکلات کشاورزان باشند.

وی با ابراز اینکه با توجه به صلاحدید مسئولان استان فارس توزیع رایگان سیب‌زمینی به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی صورت گرفته است، تصریح کرد: ادعای امحای سیب‌زمینی سالم کذب محض است.

کار مسائل و مشکلات کشاورزی از تذکر گذشته است

آیت الله ایمانی؛نماینده ولی فقیه در فارس، با اشاره به اقدام جهاد  کشاورزی در امحاء 1700 تن سیب زمینی تصریح کرد: در مورد مسائل کشاورزان و مشکلات آنها کار از تذکر به مسئولین گذشته است. ده ها بار با مسئولان صحبت شده است و نتیجه ای حاصل نشده است. و کاری که امروز در امحاء انجام داده اند غلط بوده است. عده ای از کارشناسان غیر متعهد به بهانه ی تنظیم بازار کلاه  بر سر ما می گذراند.

انتشار اسنادی مبنی بر توزیع مقداری سیب زمینی بین نیازمندان
براساس اسناد منتشر شده از وضعیت دفن شدن سیب زمینی‌های خرید تضمینی شده بهاره در استان فارس، 170 تن از این محصولات با هماهنگی فرماندار به صورت رایگان در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار گرفته و مابقی دفن شده است.





اما باید توجه داشت که این مستندات هیچ توجیهی برای این کار نیست.چرا که مسأله فقط بر سر سالم یا غیر سالم بودن سیب زمینی ها نیست.مسأله برنامه ریزی و مدیریت است.

اول اینکه چرا مدیریت کشت صورت نمی گیرد که حالا دچار اضافه محصول و مجبور به انبار کردن نشویم.
دوم اینکه حالا که محصول انبار شده چرا قبل از اینکه از 770 تن سیب زمینی 600 تن آن فاسد شود،آن را بین نیازمندان توزیع نکردند؟

امیدواریم بالاخره فکری به حال این سوء مدیریت در حوزه کشاورزی که حالا به واسطه بی آبی حساس تر شده است بشود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
potato
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
سلام
واقعیت امر :
قیمت فروش سیب زمینی به زیر کیلویی 200 تومان رسید (بهای تمام شده تولید هر کیلو سیب زمینی 500 الی 700 تومان است ). دولت مجبور به خرید با قیمت تضمینی کیلویی 360 تومان از کشاورز شد . قیمت در بازار به کیلویی400 - 500 تومان رسید ( کف قیمت تولید) اگر سیب زمینی وارد بازار میشد و یا بین مردم چه فقیر وچه غنی توزیع میشد قیمت به زیر 200 تومان برمی گشت . از طرفی سیب زمینی فاسد شده بود چون فضای انباری مناسب در کشور وجود ندارد. ( تولید سیب زمینی کشور 5 ملیون تن و سیب زمینی امحا شده 1700 تن یعنی 0.03 درصد . ) یعنی هیچ را در بوق و کرنا کردن . /
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
آخه سیب زمینی جان! توزیع بین فقرا چه تأثیری رو بازار داره؟فقرا اگه رو بازار تأثیر داشتن که بهشون نمی گفتن فقیر.نکنه شما هم از مسئولان و مرفهین بی دردی؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار