مدیر شبكه بهداشت و درمان شهرستان چالوس از آغاز طرح غربالگری بیماری «پدیكلوز» در مدارس این شهرستان خبر داد و گفت: در این غربال‌گری 274 دانش‌آموز مبتلا به بیماری شپش سر شناسایی شده است.
کد خبر: ۱۳۵۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳ 26 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، حدیث گردکلی  در جمع مدیران شهرستان چالوس ضمن ابراز نگرانی از  شیوع بیماری پدیكلوز ( شپش) در مدارس این شهرستان اظهار كرد: یكی از مواردی كه این روزه موجب نگرانی خانواده ها شده است و مراجعات زیادی را به شبكه بهداشت و درمان  و نیز آموزش و پرورش داشته اند  افزایش بیماری شپش است.
وی با بیان اینكه سه نوع بیماری شپش وجود دارد، ابراز كرد: بیماری شپش از نوع سر و تن از طریق وسایل شخصی و لباس به راحتی انتقال می یابد و از این طریق افراد زیادی مبتلا می شوند.
مدیر شبكه بهداشت و درمان چالوس با اشاره به تشکیل کمیته اضطراری برای بررسی و رفع مشکل بیماری پدیکلوز در شهرستان چالوس تصریح كرد:  در هفت ماهه اول امسال 738 بیمار مبتلا شناسایی شده بود كه با اجرای طرح ضربتی و با همكاری آموزش و پرورش  شامپو و لوسیون‌های مورد نیاز برای افراد مبتلا  تجویز شد و تا حدی از شیوع بیماری جلوگیری شد.
گردكلی از  اجرای طرح غربال‌گری و آموزش معلمان و دانش‌آموزان خبر داد و گفت: در این خصوص جلسات آموزشی متعددی انجام شد و  بعد از شروع طرح از میان 14 هزار و 198 دانش‌آموز شهرستان چالوس 5‌ هزار و 670 نفر تاکنون غربال‌گری شدند.
وی با بیان اینكه تاكنون  274 بیمار مبتلا به بیماری شپش سر در شهرستان چالوس از شناسایی شده اند، خاطر نشان كرد:  برای درمان هر چه سریع‌تر این بیماری شامپو و لوسیون درمانی را در اختیار پزشکان خانواده شهری قرار دادیم تا بیماران را زیرپوشش قرار دهند.
این مسئول با بیان اینكه درمان برای دانش آموز صرفا فایده ندارد  یاد آور شد:  تمام خانواده‌هایی که فرزند محصل دارند باید برای معاینه به پزشک خانواده خود مراجعه کنند و آنجایی‌ که درمان بیماری شپش سر بسیار ساده است بنابراین علاوه بر دانش‌آموزان خانواده‌ها را نیز به آگاهی‌بخشی و آموزش برای جلوگیری و پیش‌گیری از این بیماری مجاب شدند.
گردكلی  جوشاندن وسایل شخصی افراد را از ساده‌ترین و موثرترین راه‌های از بین بردن این بیماری عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه آلودگی با شپش یک بیماری واگیردار است، دانش‌آموز آلوده پس از شناسایی برای جلوگیری از انتقال به سایر دانش‌آموزان باید تحت درمان ضد شپش قرار گیرد.
مدیر شبكه بهداشت و درمان چالوس با تاكید بر اینكه  والدین همیشه و به‌طور مرتب موهای فرزندان خود را چک کنند، ابراز كرد:  بدون شک پیدا کردن مشکل در همان ابتدا، درمان را هم ساده‌تر می‌کند و درمان دانش‌آموز مبتلا بدون درمان هم‌زمان خانواده‌اش چندان مؤثر نخواهد بود.
گردكلی اذعان كرد: اگر فرد مبتلا به شپش با بهترین روش‌ها نیز درمان شود  ولی نزدیک یک فرد مبتلا به شپش بنشیند یک تا دو هفته بعد مجددا آلوده می‌شود، پس درمان باید به صورت جمعی و همگانی باشد.
وی ارتقای بهداشت در امکان عمومی و مدارس را ضروری خواند و اظهار کرد: در این راستا تا کنون یک‌هزار و 200 برگ آموزشی در سطح مدارس و خانواده‌ها توزیع شد و علاوه بر آموزش‌های لازم دانش‌آموزان و والدین پزشکان روستایی و شهری نیز طرح غربال‌گری را اجرا کردند.
 
 * اطلاع‌رسانی در خانواده ها  مهم تر از غربال‌گری
 
فرماندار چالوس نیز در این جلسه  با اشاره به شیوع  بیماری پدیکلوز(شپش سر) در مدارس شهرستان چالوس اظهار كرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان از طرح غربال‌گری مهم تر  است بنابراین باید دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات لازم را برای پیش‌گیری انجام دهند.
 محمد‌ناصر زندی  افزود:  آلودگی به شپش تنها یک اختلال بهداشتی محسوب نمی‌شود و دارای ابعاد فرهنگی و روانی نیز می‌باشد و با توجه به اینکه مهم‌ترین محل‌های بروز این بیماری در مدارس و مهدهای کودک است بنابراین باید در این مدارس کنترل بیشتری صورت گیرد تا جلوی شیوع بیشتر آن گرفته شود.
مدیر آموزش و پرورش چالوس نیز با اشاره به اینكه این بیماری به راحتی منتقل می‌شود و  سبب مراجعات زیاد والدین به مدارس و آموزش و پرورش شد، اظهار كرد:  سم‌پاشی برخی از مدارس برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری پدیکلوز در شهرستان چالوس انجام شده است.
سلیمان عبداللهی  کمبود مربیان بهداشت در مدارس  خبر داد و گفت: برای  رفع این مشکل از مربیان پرورشی استفاده کردیم و در سه مقطع تحصیلی در حال اجرا می باشد.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری شبکه بهداشت و درمان چالوس اقداماتی را درباره از بین بردن این بیماری انجام شد که یکی از آنها تعطیلی برخی از مدارس برای سم‌پاشی بود، همچنین توزیع بروشور و تراکت‌های آموزشی، برگزاری نشست‌هایی با خانواده‌ها، معلمان و روسای انجمن‌های دانش‌آموزی نیز در این راستا اجرا شد.
مدیر آموزش و پرورش چالوس اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی را مهم‌ترین راه مقابله با بیماری شپش سر عنوان کرد و گفت: در اختیار نهادن کیسه‌های پلاستیکی برای قرار دادن وسایل شخصی دانش‌آموزان، ارسال بخش‌نامه‌هایی به مدارس دولتی و غیر دولتی و حضور بهورزان به‌صورت هر 15 روز یکبار در مدارس از دیگر اقداماتی بود که در این زمینه صورت گرفت.

خبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار