اين روزها موضوع انتخابات خانه مطبوعات همدان به جدي ترين بحث اصحاب رسانه استان در فضاي مجازي به ویژه شبكه هاي اجتماعي تلفن همراه تبدیل شده كه در مدت زمان دو ماه اخير فعالان رسانه اي همدان كه عضو اين گروه ها در فضاي مجازي هستند، اظهار نظرات مختلفي كرده اند.
کد خبر: ۱۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹ 16 March 2015

اين روزها موضوع انتخابات خانه مطبوعات همدان به جدي ترين بحث اصحاب رسانه استان در فضاي مجازي به ویژه شبكه هاي اجتماعي تلفن همراه تبدیل شده كه در مدت زمان دو ماه اخير فعالان رسانه اي همدان كه عضو اين گروه ها در فضاي مجازي هستند، اظهار نظرات مختلفي كرده اند.

به گزارش ایسنا؛ در اين نوشتار به هيچ عنوان قصد پرداختن به متن و يا حواشي مطالبي كه در فضاي مجازي تلفن همراه در بين خبرنگاران همدان گذشته را ندارم بلكه به موضوع خود انتخابات و اينكه كانديداها در اين انتخابات چه رفتاري بايد داشته باشند و اينكه خواسته و مطالبه اصلي خبرنگاران چيست؟ می پردازم.

اگر بپذيريم كه خانه مطبوعات تشكلي غير انتفاعي و صنفي است بسیاری مسائل شفاف شده و تكاليف مشخص مي شود و بر ميناي اين اصل اساسي حركت خواهد شد.

خانه مطبوعات از زماني كه تشكيل شده به عنوان مجموعه اي غيردولتي مطرح بوده و اعضاي آن كه فعالان رسانه اي هستند متاسفانه در سال هاي اخير بنا به دلايل مختلفي كه باز در اينجا نمي خواهيم به آن بپردازم، يكسري افراد كه خبرنگار، روزنامه نگار و يا عكاس خبري نيستند در اين خانه كه مختص به اهالي قلم بوده عضو شده اند اما قانون به صراحت اجازه اخذ رأي از اينگونه افراد را سلب كرده كه اين جاي بسي اميد است كه صاحبان خانه خود براي سرنوشت خويش تصميم گيري كنند.

خانه مطبوعات همدان در حال حاضر به علت انشقاق در بين اعضاء آن و اينكه هر كسي كه از راه رسيده خود را صاحب نقش و داراي صلاحيت احراز پست رياست اين خانه می داند و از سويي ديگر اكثريت اعضاي فعال و تاثیرگذار آن به علت نداشتن حق رأي كه نص قانون اساسنامه جديد وزارت ارشاد تأكيد بر قانوني بودن آن دارد، فقط به علت عدم پوشش بيمه اي محروم شده اند.

افرادي از راه نرسيده كه در استخدام دستگاه هاي مختلف هستند خود را مناسب ترين فرد براي احراز رياست مي دانند و اين در حاليست كه «اكبر ملكي»، معاون اجرايي اداره کل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با یکی از رسانه ها استان در خصوص تبصره 2 ماده 21 اساسنامه تيپ خانه مطبوعات كه بر عدم امكان عضويت افراد داراي شغل رسمي دولتي يا نهادهاي عمومي در هيات مديره بجز سرپرستان روزنامه هاي سراسري و خبرگزاري‌ها دارد، اظهار كرد: منظور از اين تبصره اشتغال در دستگاه‌هاي دولتي يا نهادهاي عمومي تحت هر نوع استخدام و رابطه كاري است و تفسير اين بند صرفا برای افراد داراي رابطه استخدامي رسمي درست نيست.

خبرنگارن فعال همدان كه اكثر آنها از فارغ التحصيلان دانشگاهي و مستعد هستند مطالبات و خواسته هاي مختلفي دارند كه عمل به نص صريح قانون در قالب اساسنامه تيپ تهران درباره پوشش بيمه اي، پرداخت حقوق و دستمزدها بر اساس قانون كار و استانداردهاي قانون كار جمهوري اسلامي ايران، ارتقاء جايگاه و شأن خبرنگاران در سطح جامعه و... از جمله مهمترین خواسته هاي صنفي آنهاست.

متاسفانه بعد از گذشت مدت زمان قابل توجهي در مقطع برگزاري انتخابات خانه مطبوعات در 25 اسفند ماه سال 1393 قرار گرفته ايم اما برخي از كاندايداهاي عضويت در هيات مديره خانه مطبوعات موضوع مهم تشكل غير سياسي بودن خانه را فراموش كرده اند اما باید بدانند نباید جز پیگیری مطالبات و خواسته های صنفی خبرنگاران پیگیر موضوع دیگری باشند چراکه در غير اين صورت مطمئن باشند كه اعضاي خانه مطبوعات از آنها بازخواست خواهند كرد.

سخني هم با خبرنگاراني كه قرار است رأي بدهند و آن اينكه در انتخاب خود دقت لازم را انجام دهند و به افرادي شايسته از جنس خود كه دغدغه خبرنگاران دارند، رأي دهند.

در پایان می خواهیم یا اساسنامه به صورت کامل اجرا شود یا کاملا کنار گذاشته شود چراکه تنها رای دهندگان طبق اساسنامه غربال شده اند در حالیکه تایید صلاحیت کاندیداها براین اساس نبوده است بنابراین ارشاد باید پاسخگو باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار