عضو هیات رئیسه مجلس از تهیه طرح ارتقای بخش فین به شهرستان، دهستان شمیل به بخش و دهستان پل به شهر و ارسال به کمیسیون سیاسی - دفاعی دولت از رئیس جمهور محترم درخواست کرد گره از کار بگشاید و تصمیم نهایی را اعلام و ابلاغ نمایند.
کد خبر: ۱۴۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹ 15 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از روابط عمومی دفتر این نماینده بندرعباس، محمد آشوری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی خانه ملت در روز دوشنبه 23 آذرماه با بیان این که یکی از واقعیت های عینی و مسلم سیاست جهانی و روابط بین الملل که برای کشورهای گرفتار قدرت به ویژه آمریکا و متحدانش آزاد دهنده است، ورود جمهوری اسلامی ایران به دوران نظم بخشی به پدیده های جهانی است، اظهار کرد: امام (ره) بانی و معمار انقلاب اسلامی در قالب اندیشه سیاسی و الهی و با الهام مکتب صدرایی، گفتمانی را به جهان عرضه کرد که نه تنها سلطنت، استبداد و نظام ارباب و رعیتی را از چهره ایران زدود، بلکه مردم را بر مصدر و ماوای قدرت نشانید و استعداد ذاتی اسلام را بر عملیاتی کردن نظام های مردم سالار و متکی بر مردم را نمایان ساخت.
 
وی گفت: راهبردهای مدنظر امام خمینی (ره) نظیر امتزاج وفاداری انقلاب در داخل و خارج کشور، درخشش فرهنگ حریت و آزادی با استقرار فرهنگ شهادت، جهش توان دفاعی از سطح کلاسیک به سطح راهبردی و تعمیق پایه های دفاع بازدارندگی و رشد و بالندگی مهارت های امنیت ملی و شکل گیری گفتمان توسعه ای با محوریت مردم با دقت و استواری تمام از سوی رهبر معظم انقلاب پیگیری شد و این راهبردها توانست توطئه های قدرت های سلطه گر را در مقابل انقلاب اسلامی خنثی کند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: دشمنان با مشاهده شکست های متعدد در مقابل ملت ایران، راهبردهای خود را به سمت تاکتیک و اقدام عملی پیش برده اند.
 
آشوری در ادامه اضافه کرد: ارتقای جایگاه ایران در سیاست جهانی و پذیرش نقش ما در تحولات به عنوان بازیگری قدرتمند و عدول تمامی کشورهای مستکبر جهانی از پروژه تغییر نظام و تن دادن به حضور ایران در نشست های حساس بین المللی و قبول صلاحیت جمهوری اسلامی ایران جهت برخورداری از حق غنی سازی از ثمرات مدیریت نظام جمهوری اسلامی است.
 
وی تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در هدایت های هوشمندانه ایشان در قالب قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و پایداری و مقاومت ملت و رشد توان دفاعی و اقتدار موشکی را از دلایل رشد و پیشرفت انقلاب اسلامی عنوان کرد.
 
عضو هیات رئیسه خانه ملت، ناکامی آمریکا و هم پیمانان منطقه ای اش در شکست جبهه مقاومت را عاملی در حمایت آنها از جریان های تکفیری عنوان کرد و گفت: چراغ سبز برای ایجاد اختلال در حکومت های قانونی منطقه با هدف تامین امنیت صهیونیست ها و تحلیل رفتن توان ملت های مسلمان صورت می گیرد و نشان دهنده سیاست های مزورانه آنان در قبال منطقه است.
 
پرونده هسته ای ایران به مرحله حساسی نزدیک شده است
 
نماینده مردم بندرعباس با بیان این که پرونده هسته ای کشورمان با تمام فراز و فرودهایش در نبردی نا متقارن بین ما و قدرتهای اتمی برای حفظ حقوق هسته ای به مرحله حساسی نزدیک شده است. انتخاب رویکرد هوشمندانه و مدبرانه مبتنی بر حفظ منافع ملی بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت و تلاش قابل تقدیر دولت یازدهم و تیم هسته ای کشور در این زمینه ها ما را در معرض آزمون دیگری قرار داده است تا با دقت و نظارت حرفه ای بر اجرای برجام از حقوق خویش صیانت کنیم.
 
آشوری عنوان کرد: بستر سازی مقام معظم رهبری به عنوان دیده بان نظام و انقلاب برای مشارکت تمام سطوح در بحث مهم و حساس هسته ای کشور و تعیین الزامات، توصیه ها و راهبردها در راستای تقویت انسجام ملی حکمت آموز بود. بررسی برجام در مجلس و اظهار نظر مخالفین و موافقین آن در یک فرآیند مردم سالارانه واقعی همچون گذشته مهر باطلی بر اتهام ویترینی بودن مردمسالاری در کشور زد و این زیبایی را چندباره به ثبت رسانید، هر چند تلخی هایی نیز دامن گیر بود که در مقابل عظمت این زیبایی رنگ می بازد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی با دقت واقع بینانه بدون تاثیر پذیری از لابی صهیونیزم به مسئولیت خویش در قبال پرونده هسته ای ایران عمل کند.
 
ضرورت آسیب شناسی و رفع نواقص در ساختار مدیریتی کشور
 
نماینده مردم بندرعباس در ادامه نطق میان دستور خود به توفیقات اخیر بدست آمده در عرصه های متنوع و متفاوت ملی اشاره کرد و گفت: این توفیقات نباید کارگزاران نظام از آسیب شناسی و دیدن کمبودها و نواقص اساسی غافل کند و به عبارتی نصرت های الهی در حوزه های فوق نباید مسئولین حوزه های اجرا، قانون گذار، قضا و دفاع را به غرور و غفلت بکشاند.
 
آشوری گفت: بر اساس یک درک صحیح و عمیق از تحولات است که مقام معظم رهبری استحکام ساخت درونی (قدرت در جمهوری اسلامی) را یک ضرورتی راهبردی و دست یابی به آن را اجتناب ناپذیر می دانند. وی کارآمد ساختن قوای سه گانه را ضروری دانست و گفت: رضایت مردم به عنوان پشتوانه عظیم و سرمایه اجتماعی همچنان در مشروعیت و مقبولیت نظام نقشی اساسی دارد.
 
کارآمدی، عدالت و نظارت سه عنصر سرشته شده در بطن نظام
 
وی کارآمدی، عدالت و نظارت را مرتبط با سرشت نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: نظام جهت استمرار و ماندگاری باید در تمامی ارکان و کل بدنه نظام آن را ساری و جاری نماید. ایجاد موانع و حفره سازی بر سر راه پیشرفت می تواند پیامد اغفال، افراط و عدم درک موقعیت هایی باشد که کشور با آن مواجه است.
 
نماینده بندرعباس افزود: امروزه از عقلانیت بدور است که جریانی یا افرادی داعیه دلسوزی بیشتر از اتاق فرمان انقلاب را داشته باشند که فرمانده اصل آن ولی فقیه است. نتیجه تندروی و سبقت از رهبری در پیشنه رفتار سیاسی جز هلاکت و انفجار چیز دیگری نبوده است. تندوری عناصر حاشیه ای بجز کور کردن چشم نهضت ها هنری نداشته است.
 
آشوری گفت: از سوی دیگر غفلت و خودباختگی در مقابل هجوم و نفوذ دشمنان نیز به همان میزان مخرب بوده است. البته نتیجه تندروی ها که حیات از جوامع می گیرد و خودباختگی ها و هضم شدن در مقابل زیادت طلبی بیگانگان آنچنان تفاوتی با هم ندارد. عضو هیات رئیسه مجلس، عقلانیت و تدبیر و آگاهی همراه با بصیرت و مدارا را بن مایه هستی سیاسی کشور عنوان کرد و بیان داشت: نمره قبولی ما در سعادت و فضیلت به توجه به این عناصر اخلاقی وابسته است.
 
پرهیز از افراط و تفریط و تامین رضایت مردم
 
این عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در ادامه افزود: صیانت از انقلاب به عقلانیت، تدبیر، کارآمدی، پرهیز از افراط و تفریط و تامین رضایت مردم وابسته است و با ادعا هیچ قله ای از افتخارات فتح نخواهد شد و هیچ راهی برای رسیدن به مقاصد هموار نمی گردد.
 
وی افزود: خروج از بن بست بی اعتمادی و ناامیدی جز با تعامل و همدلی، نقد علمی و منصفانه، همگرایی و همسویی منطقی بین اجرای حاکمیت، دولت و ملت و ارائه کارآمدی در عرصه های مختلف که ضامن مشروعیت نظام نیز می باشد و همچنین انسجام و همبستگی ملی بر مبنای منافع ملی حاصل نخواهد شد. سعی همه ما باید این باشد که عالم و عامل به این اصول باشیم.
 
توسعه نامتوازن درد عمیق مردمان هرمزگان است
 
عضو هیات رئیسه مجلس در بخش سوم اظهارات خود با اشاره به برخی از مسائل و مشکلات منطقه ای، بیان داشت: هرمزگان با همه توانایی ها و ظرفیت ها و مزیت ها همچنان از چند درد دیرینه رنج می برد. 1- هرمزگان دارای تنوع اقلیمی علاوه بر جغرافیای طبیعی و سیاسی متنوع از نظر همنشینی اقوام و مذاهب از استان های منحصربفرد، ویژه و الگوی همزیستی مسالمت آمیزی کشور می باشد. مجاورت با خلیج فارس و دریای عمان و تسلط بر تنگه استراتژیک هرمز و برخورداری از دشت های حاصلخیز، ذخائر معدنی و منابع نفت و گاز و بهره مندی از زیرساخت های مهم حمل و نقل (دریایی، زمینی، ریلی و هوایی) این استان را به پیشانی اقتصادی کشور مبدل کرده است و ظرفیت اقتصادی استان توانسته است در سفر مردمان استان های مجاور جایی باز کند.
 
آشوری گفت: در معادلات اقتصادی کشور، استان هرمزگان نقش پررنگی یافته است اما به رغم تلاش های فراوان این توسعه القایی و غیرمتوازن در حد انتظار مردمان این دیار نبوده است. این توسعه (نامتوازن) بدون مشارکت ساکنین اتفاق افتاده و ادامه دارد و نتیجه آن کاهش احساس رضایتمندی در نزد مردم است.
 
روایت زندگی دوگانه در هرمزگان
 
وی گفت: در هرمزگان زندگی دوگانه جریان دارد. در زیر پوست شهر علی رغم همه برخورداری ها، نداری و فقر چهره می نماید و احساس تبعیض و محرومیت هویداست. در پس دیوار شهرک های صنعتی و اداری، کار، درآمد، امکانات ورزشی و خیابان ها، مراکز خرید و ... وجود دارد اما پشت این دیوارها محلات فرسوده و قدیمی مانند درخت سبز، دوهزار، چاهستانی ها، پشت شهر، سورو و .... با فاضلاب های روان، خیل جوانان بیکار با حداقل امکانات رفاهی به چشم می خورد که خود گواهی بر توسعه نامتوازن است.
 
نماینده مردم بندرعباس خطاب به همکاران خود در مجلس اظهار داشت: شاید برای شما قابل باور نباشد حکایت زندگی مردمی که در برخی از مناطق هرمزگان مانند بشاگرد، کوهشا، احمدی، هرمز و ... که هنوز در تامین ابتدایی ترین نیازهای خویش درمانده اند و در تامین نان سفره شان به نسیه روزگار سپری می کنند. به راستی چرا این همه تلاش های جمعی و مستمر برای رفع مشکلات به نتیجه نرسیده است؟ آیا با کمبود منابع مواجهیم؟ یا در مدیریت منابع دچار اشکال هستیم؟ اشکال در کجاست؟
 
آشوری ادامه داد: از رئیس جمهور محترم درخواست می کنم که با نگاه ویژه در جهت پرکردن و کاهش این شکاف ها تدبیری بیاندیشند.
 
در ترکیب اشتغال هرمزگان جای ساکنین آن کمرنگ است
 
نماینده مردم هرمزگان در خانه ملت اظهار داشت: در ترکیب اشتغال هرمزگان جای ساکنین آن کمرنگ است و در راهبرد امور منطقه ای نیز زمینه مشارکت در سطوح مدیریتی بالاخص در صنایع غرب بندرعباس با سختی مواجه است. بهتر است وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت سری به فولاد هرمزگان بزند و برای ساماندهی آن تدبیری بیاندیشد. با دست خود به جای تعامل زمینه تقابل را فراهم کرده ایم. گرچه هرمزگان خود ره مهر و دوستی را در مکتب اسلام و در کشاکش دهر آموخته است و علی رغم همه این ناملایمات همواره از جاده منطق خروج نکرده و بر بستر احترام به قانون و اعتماد به نظام و مسئولین به انتظار نشسته است.
 
آشوری همچنین خطاب به وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، اظهار کرد: یکی از ماموریت های این وزارتخانه ها و دستگاهها بهبود متغیرهای کلان اقتصادی کشور مانند اشتغال است. جزایر پاره تن میهن است، حاجی آباد، قشم، بندرخمیر، هرمز، فین، سیاهو، رویدر، احمدی، فارغان، شمیل، قلعه قاضی و تخت متعلق به این کشور است و گنجینه مهر و دوستی. جوانان این مناطق چیز زیادی نمی خواهند جز جذب در شرکت های دولتی و غیردولتی مستقر در غرب بندرعباس.
 
وی از وزرای دولت خواست بخشنامه های دولت در خصوص سهم اشتغال در واحدهای تحت مدیریت خود را مثل استان های همجوار اجرایی نمایید. آقایان وزرا تنعم حاصل از اقدامات شما باید ابتدا سفرهای مردم هرمزگان را رنگین کند. اگر فرزند مرزنشینان در واحدهای تولیدی و اقتصادی شاغل شوند، پدیده شوم قاچاق مهار می شود و دلبستگی و پیوستگی سرزمینی محقق می گردد. عرب، آذری، کرد، لر، بلوچ، شیعه و سنی در کنار بندی و هرمزگانی درخت تحکیم امنیت و همبستگی به بار می آورد و چشم و دل مرزنشینان به اقتدار میهن روشن می شود پس از خدمت به آن غفلت نکنیم.
 
شاخص های درمان هرمزگان را ارتقا دهید
 
عضو هیات رئیسه مجلس خطاب به دکتر هاشمی وزیر بهداشت گفت: شاخص های درمان هرمزگان را ارتقا دهید. اتمام بیمارستان بندرعباس که توسط وزارت مسکن در دست ساخت است، به تاریخ پیوسته، آن را احیا کنید و سهمیه پزشکان متخصص طرحی این استان را با توجه به تحویل بیمارستان تامین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی را افزایش دهید.
 
دولت نسبت به اجرای قانون حمایت از ایثارگران تسریع نماید
 
آشوری از دولت خواست تا ضمن اجرای سریعتر قانون حمایت از ایثارگران، درمان جانبازان و ایثارگران را در اولویت قرار دهد.
 
سخنی با وزیر کشور
 
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، ابوموسی و بندرخمیر در سخنی خطاب به وزیر کشور گفت: اظهارات غیرمسئولانه استاندار فارس در خصوص الحاق، دمیدن بر طبل اختلافات منطقه ای است. لطفا تذکر دهید تکرار نشود. آشوری در ادامه از تهیه طرح ارتقای بخش فین به شهرستان، دهستان شمیل به بخش و دهستان پل به شهر و ارسال به کمیسیون سیاسی - دفاعی دولت از رئیس جمهور محترم درخواست کرد گره از کار بگشاید و تصمیم نهایی را اعلام و ابلاغ نمایند.
 
تذکر به روند غلط واگذاری آلومنیوم المهدی
 
جناب آقای رئیس جمهور همان گونه که در پیگیری گذشته به وزیر محترم اقتصاد در خصوص روند غلط واگذاری آلومنیوم المهدی تذکر داده شد، لطفا دستور فرمائید در این خصوص تدبیر نمایند.
 
خشکسالی های 16 ساله هرمزگان امان از مردم بریده است
 
خشکسالی های 16 ساله امان از کشاورزان، دامداران، صیادان، پرورش دهندگان میگو و ... بریده است. ضعف تدبیر در حمایت از تولیدکنندگان این بخش صیفی کاران، باغداران، نخلداران، دامداران و صیادان و پرورش دهندگان بریده است. برغم تصویب قانون و ابلاغ مصوبات دولت در خصوص بخشودگی سود و دیرکرد وام ها، برخی از بانک ها هنوز اقدامی ننموده اند. از دولت می خواهم برای حل این مشکل تدبیر اساسی بیاندیشد.
 
آبرسانی به روستاها شتاب گیرد
 
برغم تلاش های مستمر و خدمات ارزنده ای که در خصوص آبرسانی روستایی شده است، هنوز بخشی از شهرها و روستاهای هرمزگان در وضعیت بحرانی به سر می برند و تشنه نگاه عادلانه وزارت نیرو هستند. رفع این مشکلات عزم جدی را می طلبد. از وزیر محترم نیرو درخواست می نمایم در این زمینه اهتمام جدی نماید.
 
جزایر هرمزگان و منطقه آزاد!
 
مردم غیور جزایر قشم، هرمز، لارک و هنگام به رغم انتظارات اولیه ای که از شکل گیری منطقه آزاد برای بهبود وضعیت زندگی خود داشته اند، امروز گلایه مند از برخی رفتارها هستند و از نابسامانی هایی که ناشی از ناهماهنگی ها است و زندگی را بر آنها سخت نموده است در رنج بسر می برند. از رئیس جمهور محترم درخواست می نمایم برای حل مشکلات ناشی از اختلاف بین منطقه آزاد و مسئولین محلی که منجر به نابسامانی در ارائه خدمات به مردم شریف این منطقه شده است و همچنین تعارضاتی که ناشی از دوگانگی مدیریت در این منطقه است را پایان دهند و برای رفع مشکلات در این زمینه چاره اندیشی نمایند.
 
وضعیت راههای روستایی هرمزگان اسفناک است
 
برغم بهبود شاخص ها در بخش راه استان، رتبه هرمزگان در راه روستایی در بین استان های کشور پائین است که برای یک استان مرزی با اهمیت ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک وضعیت اسفناکی است. از وزیر پر تلاش راه و شهرسازی انتظار می رود برای رفع این محرومیت مضاعف اقدام جدی نمایند.
 
عدم توسعه یافتگی سواحل
 
عدم توسعه یافتگی برخی از مناطق هرمزگان از جمله بخش های گوناگون ساحلی و برخی از جزایر آن یک درد بزرگ کهنه بشمار می رود. از دیر زمان دو مزیت صید و صیادی و تجارت مرزی زندگی مردم مرزنشین را سامان می داد. امروز بدلیل ضعف در سیاست گذاری ها، برنامه ریزی و رویکردهای غلط در سرمایه گذاری و نحوه بد اجرای قانون این دو مزیت به چالشی بر سر راه زندگی مردم این استان تبدیل شده است و زندگی مردم ساحل نشین را دچار مخاطره کرده است. اگر برخی از خانواده های مرزنشین به درآمد و اشتغال مناسب دسترسی داشته و شرایط مالی و اجتماعی مطلوبی را تجربه می کردند، هرگز به معضل تجارت غیر رسمی و پرخطر دل نمی سپردند اما باید پپذیریم که از این مزیت منطقه ای غفلت کرده ایم و برای جبران مسیرهای دیگری پیش روی جوانان جویای کار قرار گرفته است. از دولت تدبیر می خواهم که بازنگری در سیاست ها و برنامه ها، این دو مزیت را دریابد و با برنامه ریزی صحیح و سرمایه گذاری در این بخش، اشتغال پایدار و عزت اقتصادی را به مرزنشینان برگرداند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار