معبد هندوها د ربندرعباس نقطه اتصال فرهنگ ایران و هندوستان
کد خبر: ۱۴۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳ 17 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، معماری سراسر رمز و اشاره این بنا نشان از باورهای سربازان هندی  دارد که تحت امر ارتش استعماری انگلیس  به  جنوب ایران  لشکر کشی کردند و  در این شهر ماندگار شدند.

معبد هندوها د ربندرعباس نقطه اتصال فرهنگ ایران و هندوستان+تصاویر
در سال ۱۳۱۰ هجری قمری و در زمان حکومت محمد حسن خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس ، معبد هندوها به دست شیکارپورها ساخته شد . مقرنس‌های پیرامونی گنبد معبد باعث شده تا سبک معماری آن نه تنها از دیگر گنبدهای موجود در سواحل خلیج فارس، بلکه با گنبدهای سراسر ایران متفاوت باشد. ضمن اینکه خود طرح این بنا کاملاً از معماری معابد هندی متاثر است.

معبد هندوها د ربندرعباس نقطه اتصال فرهنگ ایران و هندوستان+تصاویر

در ساخت این پرستشگاه، هندوها از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی ،  خاک و گچ‌های ضخیم و گچ  استفاده کرده اند.
 
مهرانی، اهل بابل یکی از بازدید کنندگان معبد هندوها با کم نظیر دانستن این بنا در سطح کشور گفت : نقاشی های الهه ها  بر روی دیوارهای داخل معبد بسیار زیبا و تاثیر گذار است.
 
 زارعی، گردشگری است که از شیراز به بندرعباس سفر کرده او می گوید: من هر سال با خانواده ام به نقاط دیدنی کشور سفر میکنم. ولی برای دومین سال متوالی معبد هندوهای بندرعباس را به دلیل شگفتی های موجود درآن برای بازدید انتخاب کردم.

موزه و نمایشگاه صنایع دستی که در محوطه این معبد برپا شده محل مناسبی  برای آشنایی  با فرهنگ مردم هرمزگان و مردم هندوستان است.

معبد هندوها د ربندرعباس نقطه اتصال فرهنگ ایران و هندوستان+تصاویر
 مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره  به بازدید ۷ هزار و ۳۵۰ نفر از معبد هندوها در ۶ ماه نخست  امسال گفت:  از مهر امسال نیز تا کنون  ۸۰۰  گردشگر از این بنای تاریخی دیدن کرده اند.  

ضیایی با اشاره به رطوبت بالای شهر بندرعباس  و آسیب هایی که به معبد وارد می کند افزود: برای کاهش آسیب پذیری معبد در مدت ۲ سال  کانالهایی در زیر معبد جهت نای کشی(نمکشی) ساخته شده و جداره‌های گچی آن که طبله کرده بود نیزاصلاح و ساماندهی شده است.

 معبد هندوها در بندرعباس نمادی است از تبادل دو فرهنگ که اکنون با نمایی زیبا و دل انگیز در مرکز شهر منتظر کسانی است که  لحظه ای درنگ کنند و با تاریخ همسفر شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار