استادیار عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی قزوین گفت: با توجه به اهمیت تشخیص و درمان اورژانسی ناهنجاری‌های فکی و برخی ناهنجاری‌های دندانی، لازم است همه کودکان بین سن 7 تا 9 سالگی، توسط متخصص ارتودنسی معاینه شوند.
کد خبر: ۱۴۷۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸ 19 December 2015
«سپیده عرب»، متخصص ارتودنسی، اظهار کرد: هر چند مرسوم‌ترین علت مراجعه بیماران به متخصصان ارتودنسی، وجود دندان‌های به هم ریخته و نامرتب و یا نارضایتی از لبخند است، اما یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های متخصصان ارتودنسی، درمان ناهنجاری‌های فکی است.

وی افزود: اگر بیمار در سن مناسب به متخصص ارتودنسی مراجعه کند، بسیاری از ناهنجاری‌های فکی مانند، عقب یا جلو بودن فک بالا یا پایین، وجود انحراف فکی و یا تنگی استخوان فک، به کمک باقی‌مانده دوران رشد بیمار و با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی متحرک، قابل درمان است.

عرب، هشدار داد: بر خلاف باور عموم مردم صبر کردن تا سن 12 سالگی و رویش دندان‌های دائمی، جایز نیست و ممکن است در این سن، رشد فک بیمار به اتمام رسیده باشد که در این صورت، تنها راه باقی‌مانده، انجام توأم ارتودنسی ثابت و جراحی فک است.

استادیار عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی قزوین ادامه داد: انجام توأم ارتودنسی ثابت و جراحی فک زمان‌بر و پُرهزینه بوده و دارای خطرات مربوط به بیهوشی عمومی و اعمال جراحی است.

این متخصص ارتودنسی تصریح کرد: رشد فک و رشد قدی بیمار به طور حتم وابسته به هم نیستند و نمی‌توان براساس رشد قدی کودک، میزان رشد باقی‌مانده فک‌ها به ویژه فک فوقانی را تخمین زد.

وی علت دیگر لزوم مراجعه زودهنگام به متخصص ارتودنسی را پیشگیری از ایجاد و یا تصحیح مشکلات مربوط به نظم دندانی دانست که گاه در سنین پایین‌تر بسیار آسان‌تر درمان می‌شود و افزود: برخی از انواع نامنظمی‌های دندانی، استعداد ایجاد مشکل برای لثه، استخوان اطراف دندان‌ها و حتی تکامل بعدی فک‌ها را دارند و ضروری است هرچه سریع‌تر درمان شوند.

هر نامنظمی دندانی، نیازمند ارتدونسی اورژانسی نیست
عرب با اشاره به این‌که در هر سنی، حالت خفیف نامنظمی دندان، نیاز به درمان اورژانس ارتودنسی ندارد، خاطرنشان کرد: چون برخی مشکلات دندانی مانند، وجود فضا بین دندان‌های جلوی فک فوقانی و حالت خفیف نامنظمی در دندان‌های جلویی فک پایین، به طور معمول تا سن 12 سالگی، خود به خود برطرف شده و یا بهتر می‌شود.

این متخصص ارتودنسی خاطرنشان کرد: برای برطرف کردن برخی نامنظمی‌های دیگر لازم است تا رویش همه دندان‌های دائمی صبر کرد و آنگاه نسبت به درمان ارتدونسی ثابت اقدام کرد، بنابراین زمان مناسب و نوع درمان ارتودنسی، بسته به تشخیص و نظر متخصص ارتودنسی دارد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار