کد خبر: ۱۴۸۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷ 20 December 2015

به گزارش تابناک یزد،استان یزد به لحاظ آب و هوایی و اقلیمی شرایطی بسیار متفاوت از سایر نقاط کشور دارد و حتی استان‌های همجوار یزد نیز کمتر با این شرایط آب و هوایی خاص حاکم بر یزد مواجه هستند.

یزد به لحاظ اقلیم‌شناسی از آنجا که در قلمرو سلسله جبال مرکزی ایران واقع شده، از پستی و بلندی و چاله‌ها و کفه‌های کویری متعددی تشکیل شده است.

در سطح استان یزد، دو رشته کوه متمایز از یکدیگر وجود دارد، یکی بخشی از کوه‌هایی است که در جهت شمال غربی - جنوب شرقی از مرکز ایران عبور می‌کنند و به کوه‌های مرکزی ایران معروف هستند و دومی شامل رشته‌ کوه‌هایی است که در مناطق مرکزی، شمالی و شرقی استان قرار دارند.

رشته‌ کوه شیرکوه، مانند دیواری، ‌ قسمت‌های مرکزی استان یزد را از بخش غربی استان جدا می‌کند و این ارتفاعات که همواره از برف و یخ پوشیده شده‌‌اند، در ادامه حیات شهرهای بزرگ یزد، تفت و مهریز نقش مهم و اساسی دارند.

از ارتفاعات دیگر استان یزد نیز می‌توان به کوه خرانق در مرکز استان یزد اشاره کرد که این ارتفاعات، آب و هوایی متمایز برای یزد داشته است.

دوری از همه آب‌های آزاد و دریاچه‌ها عامل خشکی هوای یزد است

خشکی اقلیمی استان یزد، ‌ دو علت اساسی و عمده دارد، یکی اینکه روی کمربند خشک جهانی قرار دارد و دیگر آنکه از دریاهای آزاد عمان و خلیج‌فارس و دریاچه‌های داخلی و بادهای رطوبت‌زای دریایی دور است.

در بررسی مربوط به یک دوره‌ هشت ساله در استان یزد، متوسط دمای هوا ۱۸.۹ درجه سانتی‌گراد گزارش شده و حداکثر مطلق دما در تیرماه برابر ۴۳ درجه سانتی‌گراد و حداقل آن در دی ماه برابر ۲.۷- درجه‌ سانتی‌گراد گزارش شده و اختلاف درجه‌ حرارت سالانه حوالی یزد ۵۰ درجه سانتی‌گراد است.

به استثنای منطقه کوهستانی شیرکوه، سایر نقاط استان یزد اقلیم گرم و خشک و بیابانی دارد که از مغرب و جنوب غربی به سمت شمال شرقی و شرق خشک‌تر می‌شود به این ترتیب، آب و هوای استان یزد به علت قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، دارای زمستا‌ن‌های سرد و نسبتاً مرطوب و تابستان‌های گرم و طولانی و خشک است.

زمستان‌های سرد و خشک کشاورزان یزدی را هر سال دچار خسارت می‌کند

این زمستان‌های سرد و طولانی گاه شرایطی در استان به وجود می‌آورد که بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی و دامداری متحمل خسارات بسیاری می‌شوند و عمده این خسارت‌ها به دلیل کاهش ناگهانی هوا است به نحوی که به طور عمده هوای یزد تا نیمه‌های آذر هر سال تقریبا چندان زمستانی نیست و در فاصله کمتر از سه تا چهار روز، به یکباره هوا زمستانی می‌شود.

امسال نیز به فاصله یک صبح تا شب، دمای هوا به ناگاه ۱۲ درجه و در برخی مناطق ۱۸ درجه کاهش یافت که این کاهش ناگهانی خسارت‌هایی در بخش‌های مختلف ایجاد کرد.

کارشناس هواشناسی استان یزد در این زمینه اظهار داشت: در روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذرماه، ‌ دمای هوا در استان یزد به طور میانگین ۱۲ درجه افت کرد و در برخی مناطق در حالی که دمای هوا ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد بود، به ناگاه به صفر درجه و در برخی مناطق به ۳- درجه سانتی‌گراد رسید.

محمدرضا شیرغلامی بیان کرد: کاهش دما در اغلب نقاط استان با خشکی همراه بود و تنها در ارتفاعات استان شاهد بارش باران و برف بودیم و بقیه مناطق مانند مرکز استان یزد، سرمایی خشک و سوزان داشت.

کاهش دما در اغلب مناطق یزد با وزش بادهای شدید همراه است

وی خاطرنشان کرد: کاهش دما که همواره در استان یزد با وزش بادها و طوفان همراه است، میزان خسارت در این بخش‌های کشاورزی را دو چندان می‌کند و با وجود اینکه از قبل از سوی هواشناسی در این زمینه اطلاعی‌رسانی صورت می‌گیرد، باز هم امکان جلوگیری کامل از خسارت‌ها نیست.

شیرغلامی با بیان اینکه طوفان در برخی مناطق در همین روزهای سرد به ۷۰ کیلومتر در ساعت نیز رسید، افزود: گلخانه‌ها در روزهای آغاز نیمه دوم آذر، هم از کاهش ناگهانی دما و هم از طوفان‌های شدید متضرر شدند.

البته این طوفان‌ها و کاهش دما علاوه بر حوزه کشاورزی، در بخش خانگی و تاسیسات راه‌ها نیز خسارت‌هایی به دنبال داشته است که بنابر اظهارات مسئولان ذیر‌بط در استان، برآورد دقیقی از این خسارت‌ها در دست نیست.

یکی از گلخانه‌داران یزد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد خسارت‌های وارد شده به گلخانه‌های اطراف یزد و فهرج بیان کرد: کاهش ناگهانی دما و افت بیش از ۱۲ درجه‌ای از سوی هواشناسی اعلام شده بود و تدابیری در این زمینه اتخاذ شده بود اما طوفان همه اقدامات ما برای مقابله با سرما و جلوگیری از آسیب‌های آن را بر باد داد. در اغلب گلخانه‌ها، تعداد گرم‌کننده‌ها و درجه حرارت آنها افزایش یافت اما وزش طوفانی که بیش از ۶۵ کیلومتر در ساعت سرعت داشت، سبب شد تا ساختمان اغلب گلخانه‌ها دچار آسیب شود

سعید کلانتری اظهار داشت: در اغلب گلخانه‌ها، تعداد گرم‌کننده‌ها و درجه حرارت آنها افزایش یافت اما وزش طوفانی که بیش از ۶۵ کیلومتر در ساعت سرعت داشت، سبب شد تا ساختمان اغلب گلخانه‌ها دچار آسیب شود.

وی افزود: همه ساختار گلخانه‌ها از پوشش‌های نایلونی است و زمانی که طوفان این ساختار را از بین ببرد، سرما نیز به داخل نفوذ می‌کند و در واقع سرما و طوفان توأمان باعث وارد آمدن خسارات سنگین به گلخانه‌داران می‌شود.

کلانتری با اشاره به اینکه محصول اغلب گلخانه‌های یزد، خیار سبز یا گل‌های زینتی است، افزود: این دو محصول به نوسانات دمایی بسیار حساس هستند و کوچک‌ترین تغییری می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به گلخانه‌ها وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بیمه محصولات کشاورزی نیز زیر بار این نوع خسارت‌ها نمی‌رود و تقریبا می‌توان گفت که گلخانه‌داران یزد چندان روی درآمد دو تا سه ماه از سال خود به دلایل نوسانات جوی حساب نمی‌کنند.

به طور قطع دمای ۳- درجه‌ای یزد یا حتی چند درجه‌ای سردتر از آن، به پای سرمای استان‌های غربی و شمالی کشور نمی‌رسد اما همه خسارت‌های وارد شده به یزد، به خاطر تغییرات ناگهانی، تفاوت چشمگیر دمای هوای روز و شب، وزش باد‌های شدید به همراه کاهش دما و ... است.

خشکی هوا نیز در مناطقی از استان نظیر مرکز یزد، مزید بر علت می‌شود و میزان سرمازدگی محصولات کشاورزی را دو چندان می‌کند.

خوشبختانه مردم یزد توانسته‌اند تا حد زیادی با اقلیم یزد سازگار شوند بنابراین در بخش خانگی به جز افزایش قابل توجه و چشمگیر مصرف گاز و سایر سوخت‌ها، نکته قابل توجه دیگری وجود ندارد.

در بخش عمرانی نیز این کاهش، مانند بسیاری از نقاط دیگر کشور، سبب رکود در بخش‌های ساخت و ساز به ویژه راه‌ها می‌شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار