افراد بی‌خانمان در جاهای مختلف شهر کرمانشاه به‌دنبال یافتن سرپناهی در فصل سرد سال هستند که علاوه بر اقدامات صورت گرفته توسط ارگان‌ها باید مشارکت عمومی در این زمینه صورت بگیرد.
کد خبر: ۱۴۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴ 20 December 2015
افراد بی‌خانمان در جاهای مختلف شهر کرمانشاه به‌دنبال یافتن سرپناهی در فصل سرد سال هستند که علاوه بر اقدامات صورت گرفته توسط ارگان‌ها باید مشارکت عمومی در این زمینه صورت بگیرد.
خبرگزاری فارس: وقتی موج بی‌خبری از شهرداری بر شورا سنگینی می‌کند/ردپای متکدیان خارجی در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سال‌هاست که زمستان و تابستان را زیر سقف آسمان می‌گذراند؛ سرما و گرمای سوزان هم حسابی پوستش را در این سال‌های بی‌خانمانی کلفت کرده است.

پاتوق شبانه‌اش را در این سال‌ها حفظ کرده و روزها دور شهر می‌چرخید تا با هر تقلایی که شده لقمه‌ای نان بیابد و دوباره با غم بی‌سرپناهی سیاهی شب که انگار با بخت سیاهش بافته شده را به سپیدی روز گره بزند.

چشمان بی‌فروغش دیگر سویی نداشت بس که سوز سرما دیده بود؛ چهره تکیده‌ای داشت، 60 سالی به قیافه‌اش می‌خورد که سنش باشد، اما سن چندانی هم نداشت؛ به قول خودش روزگار پیرش کرده بود.

دردهایی در سینه‌اش داشت از نامرادی‌ها و بدشانسی‌هایی که در جوانی یقه‌اش را گرفته بود، آوارگی را شاید در تصورش هم راه نمی‌داد چه برسد به اینکه بی‌خانه و کاشانه بماند و چنین مستاصل شود.

باخته بود زندگی خاکستری‌اش را آن‌هم به‌راحتی؛ حالا اینجا مانده بود با کوهی از غم که سرش آوار شده و عابرانی که هر روز می‌گذرند از کنارش و در نهایت شانه‌ای به نشانه تأسف برایش بالا می‌اندازند.

اینجا و سر این کوچه کنار اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه که مرد بی‌خانمان شب‌ها سرش را بین بازوانش مچاله می‌کند، زندگی رنگ می‌بازد.

چند دست لباس روی هم پوشیده بود تا در این سرما دوام بیاورد، تمام دار و ندارش همین چند لباسی بود که به تن داشت؛ رنگ گرم‌خانه را هم تا به حال ندیده بود. یعنی کسی تا به حال او را ندیده است؟

این قصه‌ تلخ اما تکرار شده در جاهای مختلف شهر کرمانشاه و هستند آن‌هایی که درد بی‌خانمانی و آوارگی را با مغز استخوانشان درک کرده‌اند و حسرت یک سرپناه می‌کشند؛ سرپناهی که حداقل آن‌ها را از سوز شبانه آن‌هم در شب‌های بلند زمستان امان باشد.

*هیچ کارتن خوابی نباید در سرمای هوا جانش را از دست بدهد

چند روز پیش بود که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه خبر از ابلاغ طرحی به شهرداری داد که بر مبنای آن شهرداری موظف شده تا تمام متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها را از سطح شهر با توجه به سرمای شدید هوا جمع‌آوری کند.

علی شمشیری تأکید کرد "کسی نباید در این سرمای هوا به‌خاطر ماندن شبانه در سطح خیابان جانش را از دست بدهد"؛ جمع‌آوری بیش از 200 نفر از معتادان متجاهر کارتن‌خواب و افراد بی‌خانمان در سطح شهر هم خبر دیگر وی بود که اعلام کرد.

*ظرفیت نگه‌داری 100 بی‌خانمان را در ماه داریم

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه، به شهرداری کرمانشاه ابلاغ شده یک نفر هم نباید در شهر رها شده باقی بماند و تمامی کارتن‌خواب‌ها و بی‌‌خانمان‌ها باید از سطح شهر جمع‌آوری شوند.

شمشیری با تصریح بر اینکه اعتبار شورای مبارزه با مواد مخدر از محل ماده 16 برای نگه‌داری 100 نفر در ماه است، افزود: البته اجازه نخواهیم داد به‌‌دلیل کمبود اعتبار این افراد در سطح شهر باقی بمانند.

*بی‌خبری شورای اسلامی شهر کرمانشاه از شهرداری!

"شهرداری تاکنون درباره طرح جمع‌آوری متکدیان و بی‌خانمان‌ها گزارشی ارائه نکرده است"، این پاسخ سالار احمدزاده، سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه بود به خبرنگار فارس در کرمانشاه که پیگیر اقدامات انجام شده بود.

جناب سخنگو! مگر غیر از این است که شورای اسلامی شهر باید بر کار شهرداری نظارت داشته باشد؛ پس چرا از این موضوع مهم غفلت می‌شود و این‌گونه موج بی‌خبری از اقدامات شهرداری بر بدنه شورا سنگینی می‌کند؟

*جمع‌آوری 70 بی‌خانمان در هفته

رئیس اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه از جمع‌آوری روزانه حدود 10 متکدی و بی‌خانمان از سطح شهر کرمانشاه خبر داد و گفت: هر هفته تقریباً 70 نفر از این افراد را جمع‌آوری می‌کنیم.

*وقتی پای متکدیان خارجی به میان می‌آید...

علی ناصری با تصریح اینکه تمام این افراد کرمانشاهی نیستند، بیان داشت: تعدادی از این افراد به کمپ ماده 16 و تعدادی نیز براساس مصوبه شورای عالی با انجام غربالگری به ادارات مختلف همچون بهزیستی سپرده می‌شوند.

وی گفت: اگر این افراد تنها کرمانشاهی باشند می‌توان به‌راحتی و سرعت آن‌ها را جمع‌آوری کرد، اما در بین بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خوب‌های شهر کرمانشاه حتی افراد پاکستانی، عراقی، افغانستانی و از کشورهای دیگر همجوار ایران نیز دیده شده که تکدی‌گری هم می‌کنند.

*راه‌اندازی نخستین گرم‌خانه زنان بی‌خانمان در کرمانشاه

رئیس اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه با اشاره به وجود گرم‌خانه در محدوده میدان آیت‌الله کاشانی، گفت: حتی تعدادی از این افراد که جمع‌آوری شده‌اند از سایر استان‌ها به کرمانشاه آمده‌اند و این گرم‌خانه توسط بهزیستی راه‌اندازی شده است.

ناصری تکمیل و راه‌اندازی یک گرم‌خانه دیگر برای مردان کارتن‌خواب و بی‌خانمان در ترمینال شهید کاویانی شهر کرمانشاه را از دیگر اقدامات شهرداری برشمرد و خاطرنشان کرد: در این گرم‌خانه‌ها سه وعده غذای گرم به این افراد داده می‌شود.

وی گفت: متکدیانی پنهان و غیرپنهان به‌صورت منظم و شبانه‌روز در حال جمع‌آوری توسط شهرداری هستند و به کمپ چشمه‌سفید منتقل می‌شوند.

براساس گزارش فارس، هنوز هم هستند بی‌خانمان‌هایی که گوشه خیابان شب را صبح و با ناملایمت‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

جمع‌آوری مقطعی بی‌خانمان‌ها دردی را دوا نمی‌کند و آن‌چه در این بین اهمیت دارد، احساس مسئولیت اجتماعی تمامی افراد جامعه برای جلوگیری از بازگشت مجدد آن‌ها به خیابان‌ها و چاره‌جویی برای این سیکل معیوب است.

به‌نظر می‌رسد ساماندهی بی‌خانمان‌ها به مشارکت مردم در بازگرداندن آنان به بستر جامعه با فرآیند خدمت‌رسانی به افراد بی‌خانمان بسیار تأثیرگذار است و سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه می‌توانند نقش خوبی ایفا کنند و به یاری ادارات و ارگان‌ها بیایند.

گزارش از: زهرا آقایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار