کد خبر: ۱۵۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶ 25 December 2015
به گزارش تابناک یزدصنايع دستي استان يزد به ويژه صنعت سفال جلوه اي از هنر، فرهنگ و تمدني است كه روح هر بيننده اي را در نقوش و ظرافت خود غرق مي كند واين از اعجاب هنر يك ميبدي است كه گردشگران را متمايل مي كند تا آن را به عنوان سوغات اين کهن شهر تاريخي به ارمغان ببرند. 

معاون صنايع دستي یزد با اشاره به اينکه شايد يکى از قديمى‌ترين صنايع دستى ايران سفالگرى باشد، اظهار داشت: نخستين کوره‌هاى پخت گل خام که در ايران پيدا شده به هزاره هشتم قبل از ميلاد  و دوره نوسنگي مربوط است همچنين در استان يزد سابقه سفالگري به دوره مس سنگي ميانه و متاخر و هزاره پنجم قبل از ميلاد باز مي گردد، وليکن اوج شکوفايي هنر سفالگري بعد از اسلام متعلق به دوره آل مظفر مي باشد که به علت علاقه حکمرانان آل مظفر به اين هنر، کارگاههاي سفالگري در اکثر مناطق تحت حکمراني رواج داشته که نمونه هايي از سفال در اکتشافات مربوط به آن دوران به دست آمده است .

محمدرضا دهقان عنوان کرد: در شهرستان ميبد سفالگرى از سالهاي دور رايج بوده و در حال حاضر هم شهرک سفال و سراميک ميبد مورد بازديد جهانگردان داخلي و خارجي مي باشد که انواع ظرف‌ها و اشياي سفالين توسط هنرمندان توليد و عرضه مى‌شود و از اين رو اين شهر به عنوان مرکز مهم سفال و سراميک استان محسوب مي شود و عمده فعاليتهاي سراميک در آنجا متمرکز شده است.

وی گفت: هنر سفالگري در استان يزد به ويژه شهر ميبد با طرح هاي ويژه از حال و هواي کوير نشأت گرفته است.

این مقام مسئول «خورشيد خانم» و «مرغ و ماهي» را از نقش هاي اصيل سفال و سراميک ميبد عنوان کرد و افزود: در اين نقش ها که شهرت فراوان دارند، خورشيد سمبل آفتاب درخشان کوير، مرغ نماد گونه اي از گنجشکان نواحي کويري و ماهي کنايه از کم آبي اين سرزمين است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد تصريح کرد: توسعه و گسترش هنر  و صنعت سفالگري مي تواند به گردشگري استان رونق خاصي ببخشد.

دهقان در پايان اظهار داشت: هم اکنون تعداد چهل کارگاه سفالگري در شهرستان ميبد فعال هستند که موجب اشتغال حدود دویست و پنجاه نفر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار