در روزهایی که مسئولان شهر صدرا درگیر احداث اکوپارکی بودند که در کشور بی‌نظیر به‌شمار می‌رفت، فاضلاب این شهر در حال تبدیل شدن به خطر جدی بود که طی دو روز گذشته رونمایی شد.
کد خبر: ۱۵۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷ 27 December 2015
تابناک فارس به نقل از مهر: ۲۷ اردیبهشت ماه امسال بود که در شهر صدرا واقع در ۹ کیلومتری شیراز اکوپارکی با تبلیغات رسانه‌ای گسترده به بهره برداری رسید .اکوپارکی که با حضور استاندار وقت فارس افتتاح شد و عنوان شد که برای بهره برداری ازآن چهار میلیارد تومان هزینه شده است.

این اکوپارک که در ورودی فاز اول شهر صدرا قرار گرفته به زعم مسئولان بزگ‌ترین اکوپارک کشور است اما هیچکس آن زمان نخواست نگاهی به زخمی عمیقی در چند قدمی این پارک بیاندازد که چگونه قرار است مشکلات عدیده بهداشتی را برای شهر صدرا و شیراز ایجاد کند.

شهری که سیستم تصفیه خانه دائمی فاضلاب ندارد و با تصفیه خانه های موقت فاضلابش مورد تصفیه قرار می‌گیرد و آنقدر طی سالهای اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفت تا اینکه این زخم عمیق، عفونی شد و طی دو روز اخیر نگرانی مردم را فراهم کرد.

بارش‌های دو روز اخیر به قدری بود که به سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهر صدرا ورود کرد و آنطور که یکی از اعضای شورای شهر شیراز عنوان کرده با مخلوط شدن با فاضلاب به سمت شمال غرب شیراز حرکت کرد و به قناتهای منطقه جوادیه شیراز رسید.

 در عین حال برخی مسئولان می‌گویند که روان شدن آب به خود فاضلاب سرایت نکرده بلکه ممکن است با پساب فاضلاب مخلوط شده باشد.

به هر حال این رویداد صورت مسئله را پاک نمی‌کند، زخمی که اکنون چرکین شده و بارشهای اخیر زنگ خطر جدی بهداشتی را برای مسوولان استان به صدا درآورد تا مشکلات مردم صدرا به خصوص در حوزه تصفیه خانه فاضلاب جدی گرفته شود.

مدیر کل محیط زیست استان فارس گفت: متاسفانه شهر صدرا تصفیه خانه فاضلاب ندارد و طی چند سال اخیر نداشتن تصفیه خانه مشکلاتی را به وجود آورده است.

حمزه ولوی افزود: در گذشته پیرامون زمین برای ساخت تصفیه خانه در این شهر مشکلاتی وجود داشت که اخیرا گویی زمینی برای احداث تصفیه خانه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود تصفیه خانه در این شهر فاضلاب در لاگون‌هایی‌‌ رها می‌شود که این امر مشکلات عمده‌ای را در حوزه‌های محیط زیست و حتی بهداشتی به همراه دارد.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به بارندگیهای اخیر در استان بیان کرد: به دلیل بارشهای اخیر در سطح استان و شهر شیراز متاسفانه فاضلاب‌ها سرریز شده و به سمت شهر شیراز جاری شده است.

وی افزود: سرریز شدن فاضلاب به شهر شیراز می‌تواند آبهای زیرزمینی و قنات‌ها را در شهر آلوده کرده و خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

سر ریز شدن فضلاب فاجعه زیست محیطی است

وی با بیان اینکه این یک فاجعه زیست محیطی است، گفت: جاری شدن فاضلاب علاوه بر آلوده کردن سطح آب‌های زیرزمینی، روی بهداشت و سلامت مردم نیز تاثیر دارد به گونه‌ای که جبران آن هزینه‌های بسیاری دارد.

مدیر کل محیط زیست استان فارس تصریح کرد: فاضلاب علاوه بر این منجر به آلودگی خاک و حتی آب شرب شهر شیراز می‌شود از این رو مسئولان امر باید هرچه سریع‌تر برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

ولوی تاکید کرد: اختلافات موجود پیرامون تاسیس تصفیه خانه در شهر صدرا با تعامل بین دستگاهی حل نمی‌شود از این رو محیط زیست موضوع را به دستگاه قضایی اعلام کرده تا از آن طریق پیگیری شود.

وی گفت: در حال حاضر نیز تیمهای محیط زیست برای بررسی موضوع و رفع آن وارد عمل شده‌اند.

معاون اجرایی شهردار شیراز نیزگفت: اصولا فاضلاب تهدیدی برای محیط زیست به شمار می‌رود از این رو باید برای مدیریت آن وجلوگیری از آلودگی اقداماتی صورت گیرد.

فاضلاب صدرا مدیریت نمی‌شود/ تهدید اساسی شهر شیراز

رمضان امینی افزود: متاسفانه فاضلاب شهر صدرا به دلیل عدم وجود تصفه خانه مدیریت نمی‌شود و این امر باعث آلودگی آبهای زیرزمینی و محیط زیست می‌شود.

وی از فاضلاب صدرا به عنوان یک تهدید اساسی یاد کرد و اظهار داشت: رهاسازی فاضلاب به این شیوه آثار مخرب و زیان باری را به همراه دارد و به دلیل اینکه از نظر جغرافیایی شهر صدرا در بالادست شیراز قرار دارد ورود فاضلاب این شهر می‌تواند قناتهای شیراز را آلوده کند.

معاون اجرایی شهردار شیراز ادامه داد: به صورت طبیعی سیلاب از صدرا به سمت شیراز سرازیر می‌شود و به دلیل اینکه بخش اعظمی از منابع آب شیراز در شمال غرب و این مسیر وجود دارد امکان آلوده شدن آب‌ها و قناتهای شیراز وجود دارد.

امینی با اشاره به اینکه رهاسازی فاضلاب یک تهدید اساسی برای شهر شیراز است، گفت: فاضلاب شهر صدرا به دلیل نساختن  تصفیه خانه، علاوه بر اینکه آلودگی محیطی ایجاد می‌کند، آلودگی محیط زیست، منابع طبیعی، خاک آب و هوا را نیز به دنبال دارد و هیچکس نمی‌تواند منکر تهدیدات آن شود.

وی در خصوص آلودگی قنات‌ها گفت: به طور قطعی نمی‌توان مدعی شد که قناتهای شیراز آلوده شده‌اند اما این موضوع قابل رسیدگی است.

معاون اجرایی شهرداری شیراز با بیان اینکه در خصوص فاضلاب شهر صدرا تاکنون چندین بار به مسئولان امر گوشزد شده بود، بیان کرد: علاوه بر این در جنوب و جنوب شرق شیراز نیز فاضلاب‌‌ رها سازی شده و در این خصوص نیز باید هرچه سریع‌تر تصفیه خانه سلطان آباد نیز راه اندازی شود.

وی گفت: مسئولان باید به این موضوع توجه کنند زیرا فاضلاب سلامت شهروندان را به خطرمی اندازد و باید این تهدید را به فرصت تهدید کرد.

این مسئول ادامه داد: در این رابطه تاسیس تصفیه خانه‌های محله‌ای در دستور کار شهرداری شیراز قرار دارد که دو مورد آن در منطقه شمال غرب شیراز احداث می‌شود.

آبفای شیراز: فاضلاب خام وارد سیلاب نشده است

در این خصوص روابط عمومی آبفای شیراز گفت: فاضلاب خام به هیچ عنوان وارد منطقه شمال غرب شیراز و مسیر روان آب‌ها نشده است.

اکبر انتظارالمهدی در این باره توضیح داد: سیستم فاضلاب شهر صدرا شامل چند لاگون است که لوله‌های فاضلاب از زیر خاک به این لاگون اتصال دارد و فاضلاب پس از تصفیه‌های لازم خارج می‌شود.

وی ادامه داد: پسابی که از لاگون خارج می‌شود زلال بوده و شامل فضولات فاضلاب نمی‌شود و رنگ آن نیز نه کدر و نه سیاه بلکه زلال است.

وی گفت: در جریان بارندگی‌ها ممکن است که سیلاب و روان آبهای منطقه صدرا از کنار پساب این فاضلاب رد شده باشد.

روابط عمومی آبفای شیراز ادامه داد: درست است که این پساب غیر شرب محسوب می‌شود اما مشکل بهداشتی ندارد.

اما شهردار صدرا در خصوص وضعیت تصفیه خانه و فاضلاب صدرا و جریانهای اخیر نیز گفت: شهر صدرا مانند کاسه است و تنها راه خروج آب این شهر نیز از منطقه غره پیری است و به خاطر براندگی‌های دو روز اخیر روان‌ها از این منطقه به سمت شمال غرب شیراز حرکت کردند اما با فاضلاب تماسی نداشته است.

طهماسبی در عین حال به مشکلات تصفیه خانه این شهر نیز اشاره کرد و گفت: این تصفیه خانه موقتی است و اقداماتی برای احداث تصفیه خانه دائمی شرق و غرب صدرا در حال انجام است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل در حال جذب سرمایه گذار هستیم و در عین حال از آنجایی که ما برای آبیاری فضای سبز شهر صدرا با کمبود آب نیز مواجه‌ایم طی گفتگوهایی که با مسئولان آب و فاضلاب داشتیم اعلام کردیم که شهرداری آمادگی همکاری در سرمایه گذاری برای ساخت تصفیه خانه را دارد اما بعد از اتمام کار پساب تصفیه خانه مورد استفاده شهرداری برای آبیاری فضای سبز قرار گیرد.

فاضلاب صدرا در حال حاضر مشکل بهداشتی برای شیراز ندارد

در این رهگذر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با مشکلات بهداشتی فاضلاب شهر صدرا نیز گفت: در حال حاضر این فاضلاب مشکلی برای شیراز ندارد و بیشتر خطرات بهداشتی متوجه مردم خود شهر صدراست.

دکتر محمد هادی ایمانیه گفت: در خصوص مشکلات فاضلاب صدرا طی دو ماه گذشته در شورای سلامت و امنیت عذایی استان این موضوع را مطرح کردیم و در این رابطه مدیر عامل شرکت عمران شهر صدرا نیز در جلسات حضور داشتند و مشکلات تامین زمین برای ساخت تصفیه خانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا زمین مورد نیاز تامین و مشکل احداث تصفیه خانه حل شود.

به گزارش مهر، به هر حال فاضلاب شهر صدرا مانند دیگر معضلات این شهر نباید در گذر زمان به فراموشی سپرده شود و مردم با این معضل تنها بمانند.

صدرا موزه‌ای از مشکلات و محرومیت هاست و بارندگی‌های چند روز اخیر بعد دیگری از این مشکلات را رونمایی کرد که اگر با جدیت مورد بررسی قرار نگیرد عوارض آن نه تنها دامن مردم صدرا را خواهد گرفت بلکه شیرازی‌ها نیز از مصائب بهداشتی آن در امان نخواهند ماند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار