– معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم تلاش شده توسعه ای متوازن در امور بانوان و خانواده ایجاد شود، گفت: اما هم اینک شاهد جهش مطالبات از دولت در بخش های مختلف و از جمله در حوزه بانوان هستیم.
کد خبر: ۱۵۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ 04 January 2016
شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه درآئین پایانی نشست منطقه ای و کارگاه های آموزشی تقویت همکاری های تخصصی شبکه ای سازمان های مردم نهاد حوزه زنان و خانواده شمال کشور درگرگان، اظهارداشت: این درحالی بوده که فقدان سرمایه گذاری در راستای تامین زیرساخت های این حوزه در دولت گذشته باعث بازگشت به عقب شده است. 
وی اضافه کرد: افزایش تعداد دختران بازمانده از تحصیل، تعداد بالای زنان سرپرست خانوار، افزایش دانش آموختگان دانشگاهی وآسیب های اجتماعی از چالش های جدی بوده که به دولت یازدهم منتقل شده است. 
معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه طی 36 گذشته تنها برخی محورها و موضوع ها در حوزه بانوان برجسته و مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این مساله متوازن نبودن توسعه این بخش را نشان می دهد. 
وی افزود: با توجه به پیشرفت کنونی این حوزه نیاز مبرم به داشتن برنامه ریزی درست داریم تا تعادل و توازن را در عرصه های مختلف حوزه بانوان به وجود آوریم. 
مولاوردی با بیان اینکه تعادل جنسیتی در اوایل کار راحت است، ولی هنگام اجرا در جامعه سخت می باشد ، اضافه کرد: در نقش سازی های چندگانه زنان در جامعه به دنبال عدالت جنسیتی هستیم و در پی آنیم که به دور از فراز و فرود به رفتاری با تعادل و توازن در برنامه ها و اقدامات برسیم. 

** 2/5 میلیون نفر زنان سرپرست خانوار 
وی افزود: اکنون با مسائل چون آمار بالای دختران دانشگاهی، تمایل نداشتن به ازدواج، افزایش سن ازدواج، رشد طلاق، کاهش حضور زنان در بازار کار و خانه نشینی آنان، رواج سرخوردگی میان دختران دانش آموخته، افزایش زنان سرپرست خانوار به 2.5میلیون نفرمواجه هستیم. 
معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده همچنین گفت: دولت تلاش دارد که در حوزه بانوان برنامه درست با بررسی کارشناسی و دقیق طراحی شود که در اجرای این طرح 31 گزارش گیری استانی انجام و در پی آن اطلس وضعیت زنان ایران تهیه شده است و برگزاری نشست های منطقه ای و کارگاه های آموزشی در این راستا می باشد. 
به گفته وی دو نشست منطقه ای و کارگاه های آموزشی تقویت همکاری های تخصصی شبکه ای سازمان های مردم نهاد حوزه زنان و خانواده نیز تا پایان بهمن سال جاری برنامه ریزی و اجرا خواهد شد و از سال آینده بازخورد و ارزیابی خروجی نشست ها پیگیری می شود. 

**گلایه از جزیره ای عمل کردن دستگاه ها 
مولاوردی از جزیره ای عملکردن دستگاه ها برای رفع آسیب های اجتماعی و حمایت از بانوان و خانواده نیز گلایه کرد. 
معاون رئیس جمهوری افزود: در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی و حمایت از بانوان و خانواده همه دستگاه ها فعالیت دارند ولی هر دستگاه به تنهایی اقدام می کند که این جزیره ای عمل کردن،حمایت و توانمندسازی را در پی ندارد. 
وی اضافه کرد: هم اینک ظرفیت دستگاه ها برای مقابله باآسیب ها در کنار هم نبوده و این مساله اثربخشی فعالیت ها را کاهش می دهد. 
مولاوردی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دیدگاه دولت یازدهم این است که فعالیت ها برای اثر بخشی در حوزه اقتصاد با بهره گیری از بخش خصوصی و در حوزه اجتماعی با رویکرد اجتماع محور و با مشارکت مردم و به صورت مردم محوری پیش رود. 
وی همچنین ادامه داد: الگوی مشارکت مردم وحمایت رهبری را در بحث برجام داشتیم که مذاکرات را به نتیجه رساند و فصل جدیدی را در روابط بین الملل ایران به وجود آورد. 
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده افزود: دولت از دو طریق شامل بسترسازی و اعتمادسازی می تواند سرمایه اجتماعی را در جامعه ارتقا دهد، هرچند این مساله زمان بر است، ولی اجرایی شدن آن در دستور کار دولت تدبیر و امید می باشد. 

*رتبه ایران از لحاظ شکاف جنسیتی 
مولاوردی به بحث شکاف جنسیتی (شاخص سنجش نابرابری براساس جنسیت) نیز اشاره کرد و گفت: در بررسی شاخص های گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015 میلادی در مجموع 145 کشور، ایران از نظر رتبه کلی نسبت به سال گذشته با افت چهار پله ای در رتبه 141 قرار گرفته است. 
براساس شاخص شکاف جنسیتی زندگی بانوان هر جامعه در حوزه های سلامت و بقاء، مشارکت اقتصادی، توانمندسازی سیاسی و دستیابی به آموزش سنجیده می شود. 
وی در ادامه با بیان اینکه در کشورنیازمند ارتقای برخی شاخص های حوزه بانوان همچون بهداشت و آموزش هستیم، اضافه کرد: پائین بودن این دو شاخصه در ایران باعث شده است که ما فقط از برخی کشورها همچون یمن، سوریه، چاد، سومالی و پاکستان بالاتر قرار گیریم. 
مولاودی در خصوص اهمیت نشست های منطقه ای و کارگاه های آموزشی تقویت همکاری های تخصصی شبکه ای سازمان های مردم نهاد حوزه زنان و خانواده نیز گفت: این نشست ها که بین استان های همجوار دارای آسیب های مشترک برگزار می شود، در راستای استفاده از ظرفیت این مناطق در مقابله باآسیب ها می باشد. 
به گفته وی در مجموع برگزاری این نشست ها در جهت ارتقای سرمایه اجتماعی و خانواده است. 

** جای خالی فرماندار سابق بندرترکمن 
معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده همچنین با گرامی داشت یاد و خاطره مرجان نازقلچی فرماندار سابق بندرترکمن گفت: جای وی در این نشست بسیار خالی است. 
مولاوردی از نازقلچی به عنوان مدیر نمونه دولت تدبیر و امید نام برد. 
مرجان نازقلچی فرماندار سابق بندرترکمن یکی از جانباختگان فاجعه منا است. 

** همکاری های تخصصی شبکه سازمان های مردم نهاد راهکار مقابله با آسیب ها 
استاندار گلستان نیز با اشاره به جایگاه والای زن و خانواده در جامعه از دیدگاه اسلام، گفت: استفاده از همکاری های تخصصی شبکه ای سازمان های مردم نهاد حوزه زنان و خانواده می تواند نقش به سزایی در افزایش تاثیر معنوی و کیفی جایگاه زن و خانواده و مقابله باآسیب ها داشته باشد. 
حسن صادقلو با اشاره به اینکه فعالیت های بانوان عرصه گاه نقش سازی و روح آفرینی در جامعه است، اظهارداشت: توجه کیفی به موضوعات زنان بیش از اقدامات کمی حائز اهمیت است. 
وی این گونه نشست ها را آغاز راهی در حمایت از زنان دانست و افزود: تبادل تجربیات باید برنامه اصلی این شبکه ها باشد تا به حل مشکلات بانوان در جامعه منجر شود. 
صادقلو در خصوص وضعیت جمعیتی گلستان نیز گفت: در این استان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال90، 49 درصد از جمعیت را روستاییان تشکیل می دهند. 
وی همچنین با اشاره به برخی فعالیت های سنتی و درآمد پایدار روستاییان این استان، پیشنهاد کرد که در استان ها با مطالعه و شناسایی دانش بومی و بکارگیری فناوری روز به ویژه درمناطق روستایی درآمد پایدار ایجاد شود. 
ششمین نشست منطقه ای و کارگاه های آموزشی تقویت همکاری های تخصصی شبکه ای سازمان های مردم نهاد حوزه زنان و خانواده شمال کشور به میزبانی استان گلستان از 12 دی در گرگان آغاز و تا چهاردهم این ماه (امروز) ادامه داشت. 
در این نشست کارشناسانی از استان های گیلان، مازندران، سمنان و گلستان شرکت داشتند. 
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران حدود یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و یکهزار و هشت روستا ساکن هستند. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار