رییس اداره حفاظت محیط زیست انزلی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با آرزوی سالی بهتر برای مردم و محیط زیست گیلان گفت: همه ساله حدود 80 گونه پرنده با جمعیتی بالغ بر یکصد هزار عدد در تالاب انزلی زمستان گذرانی می کنند.
کد خبر: ۱۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷ 22 March 2015
به گزارش تابناک گیلان،تالاب انزلی این گستره عظیم آبی با گیاهان و پرندگان و آبزیان و دیگر جانداران بومی خود مشتاقانه در انتظار دیداری دیگر باقی می ماند. 

رییس اداره حفاظت محیط زیست انزلی با آرزوی سالی بهتر برای مردم و محیط زیست گیلان گفت: همه ساله حدود 80 گونه پرنده با جمعیتی بالغ بر یکصد هزار عدد در تالاب انزلی زمستان گذرانی می کنند. 

اکبر میغی اظهار کرد : خوتکاهای پرسفید، قوها، پلیکان ها ، مرغابی سانان و چنگها از جمله پرندگانی هستند که به غرب تالاب انزلی ، شرق تالاب منطقه حفاظت شده چوکام ، سرخانکل در مرکز تالاب و سلکه در جنوب مأوا می گیرند. 

وی تصریح کرد : پرندگان مهاجر بسته به شرایط آب و هوایی از نیمه شهریورماه وارد می شوند و از اواخر اسفند عموما عرصه را ترک می کنند . 

میغی افزود: قسمت اعظم مهمانان زمستان گذران، عرصه را ترک کرده اند و ممکن است تعدادی از چنگرها، مرغابی و خوتکا به دلایلی همچون ناتوانی برای کوچ ، در منطقه سرخانکل باقی بمانند.

وی در پاسخ به این سئوال که پرندگان مهاجر دقیقا از کجا می آیند و به کجا باز می گردند،گفت : می دانیم از سیبری می آیند و همین کریدور را باز می گردند ولی در نظر داریم برای دریافت اطلاعات دقیق از مسیر سفر آنها بعنوان یکی از طرح های تحقیقاتی پروژه احیای تالاب، سال آینده حداقل به شش عدد از این پرندگان (عمدتا پلیکان و قو) سیستم ردیاب نصب کنیم . 

وی خاطرنشان کرد : با انجام این تحقیق و بررسی نتایج طی یکی دو سال آینده، کریدور پروازی این پرندگان مهاجر به طور دقیق تر مشخص می شود . 

رییس اداره حفاظت محیط زیست انزلی شرایط جوی، وجود مواد غذایی و امنیت منطقه را در ماندگاری پرندگان مهاجر و تمایل آنها برای بازگشت موثر دانست و گفت : امسال شرایط در تالاب انزلی مساعد بود . 

مردم گیلان و تمامی دوستداران طبیعت زیبای کشورمان امیدوارند که بار دیگر این مهمانان رنگین بال زیبا برای گذران زمستان به این منطقه سفرکنند و دور از برف و سرمای سیبری در امان بمانند . 

تالاب انزلی با 18 هزار هکتار وسعت در ساحل جنوب غربی دریای خزر در بندرانزلی، از جمله تالاب های بین المللی ثبت شده ایران است. 

این تالاب از جمله زیباترین مناظر آبی با اکوسیستم بی نظیر خود محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مأمن بیش از یکصد گونه پرنده، 50 گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی است. 

ترکیب اکوسیستم های خشکی و دریایی موجب پدیدار شدن زیستگاه هایی شده که در آن گونه های مختلفی از آبزیان و پرندگان زندگی می کنند؛ لاله های تالابی و نیلوفرهای آبی نماد این تالاب زیبا و از جاذبه های مهم گردشگری است . 

این تالاب در جنوب غربی سواحل دریای خزر واقع شده که از شرق به روستای پیر بازار، از غرب به کپورچال و آبکنار، از جنوب به صومعه سرا و قسمتی از شهرستان رشت محدود می‏شود. 

مجموعه تالاب انزلی شامل بخش های شرقی، غربی، مرکزی، سلکه و سیاه کیشم است که از نظر بعضی ویژگی ها از هم متمایز هستند. 

حدود 11 رود اصلی و 30 رود فرعی پس از آبیاری مزارع و شالیزارها به همراه جریان های سطحی حوزه آبریزی به وسعت سه هزار و 600 کیلومتر مربع به این تالاب می ریزند. 

تالاب انزلی با بیش از 120 هزار پرنده، بیشترین تعداد پرندگان و پارک ملی بوجاق کیاشهر در شرق استان گیلان نیز همانند سنوات گذشته با 49 گونه بیشترین تنوع ترکیب گونه ای را در اکوسیستم های آبی پرندگان مهاجر زمستان گذران در گیلان به خود اختصاص داده اند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار