وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر در نامه‌ای خطاب به دادستان کل کشور خواستار تشکیل جلسه فوق‌‌العاده شورای حفظ بیت‌المال استان‌‌ها برای تعامل و همکاری دادگستری استان، ضابطین قضایی و نیز اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه و پیشگیرانه در ایام نوروز شده است.
کد خبر: ۱۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴ 23 March 2015
 به گزارش تابناک گیلان ،وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر در نامه‌ای خطاب به دادستان کل کشور خواستار تشکیل جلسه فوق‌‌العاده شورای حفظ بیت‌المال استان‌‌ها برای تعامل و همکاری دادگستری استان، ضابطین قضایی و نیز اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه و پیشگیرانه در ایام نوروز شده است.

 استان گیلان دهمین استان پرجمعیت و بیست و هشتمین استان وسیع ایران است. این استان انتهای غربی رشته کوه البرز و بخش غربی جلگه‌های حاشیه دریای خزر ایران را دربر می‌گیرد.

دلیل پوشش گیاهی غنی گیلان ممتاز بودن اقلیم آن است و اراضی کشاورزی و باغی گیلان ارزش‌های زیست‌محیطی و اقتصادی زیادی دارند.

گیلان در زمینه تولید چای، زیتون، فندق و بادام زمینی مقام اول و به لحاظ تولید برنج مقام دوم در ایران را داراست اخیراً باغات کیوی بخصوص در شرق گیلان رواج ویژه‌ای داشته و این محصول نیز به عنوان یکی از تولیدات این استان است. محصول اصلی کشاورزی تاکنون برنج بوده ‌است. تقریباً همه زمینهای قابل آبیاری شالیزارند (بیش از ۴۰ درصد مساحت جلگه).

گیلان از قطب های مهم گردشگری ایران

52  درصد اراضی کشاورزی گیلان به کشت برنج اختصاص دارد به دلیل برخورداری از طبیعت غنی و میراث فرهنگی و تاریخی از قطب‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود که سالانه بیش از ۵ میلیون گردشگر را از سراسر کشور جذب خود می‌کند. مردم گیلان به مهمان دوستی مشهورند و همواره از گردشگران پذیرایی های به یاد ماندنی می کنند اما برخی از گردشگران که به این استان زیبا می آیند طمع می کنند تا در این استان خانه دومی داشته باشند و با پیشنهادات خود شالیکاران و دیگر کشاورزان را وسوسه می کنند تا اراضی شان را به آنها بفروشند و به این ترتیب منافع کشور را فدای منافع شخصی خود می کنند. اما این ها زمینهایی است که امنیت غذایی کشور را باید تامین کنند و حفاظت از آنها بر همه مردم ایران لازم است.

با تغییر کاربری منافع ملت فدای منافع شخص می شود

مهندس علیرضا شعبان نژاد رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: به ایام تعطیلات نزدیک می شویم و یکی از نگرانی های ما در ایام تعطیلات در استان این است که گردشگران به فکر خرید اراضی کشاورزی از کشاورزان بیفتند.

وی از همه کشاورزان استان خواست تا با تمرکز بر ارتقای درآمد خود از شالیزارها و همت مضاعف، تولید محصولاتشان را افزایش دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: مردمان غیرتمند گیلان همانند رزمندگان دوران دفاع مقدس اجازه ندهند حتی یک وجب از شالیزارها از بین برود.

شالیزارها جای خوش گذرانی هیچ کس نمی شوند 

شعبان نژاد خاطرنشان کرد: شالیزارها و همه اراضی حاصلخیز گیلان فقط باید به کشت برنج و محصولات کشاورزی اختصاص داده شوند و شالیزارها جای خوش گذرانی هیچ کس نمی شود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام رئیسی، دادستان کل کشور و دبیر شورای‌عالی حفظ بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی تصریح کرد: هر ساله در آستانه تعطیلات نوروزی و مساعد بودن شرایط جوی، با وجود تعطیلات طولانی و کاهش نظارت و حفاظت لازم، افراد فرصت طلب و سود جود مبادرت به تجاوز به اراضی ملی و دولتی و تصرف در آن می‌کند.

در ادامه این نامه آمده است؛ با عنایت به آثار مثبت بخشنامه‌های ابلاغی آن دادستانی در سالیان گذشته در کاهش تصرفات غیرقانونی اراضی مذکور و جلوگیری از اقدامات احتمالی متصرفین، خواهشمند است ضمن صدور اوامر مقتضی به منظور تشکیل جلسه فوق العاده شورای حفظ بیت المال استان‌‌ها دادگستری استان و ضابطین قضایی و نیز اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه و پیشگیرانه، اوامر عالی قضایی صادر و امر به ابلاغ کنید.

هشدار وزارت شهرسازی به فروشندگان زمین‌های کشاورزی با عنوان ویلا

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی درباره خرید ویلا و زمین در شهر‌های شمالی بدون در نظر داشتن شرایط لازم هشدار داد.

سیدقاسم بی نیاز اعلام کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو، زمین‌های دارای کاربری کشاورزی را به ویژه در استان های شمالی بدون مجوز از مراجع ذی‌صلاح تفکیک می کنند و به معرض فروش می گذارند و حتی در مواردی پس از ساخت غیرقانونی ویلا آن را می فروشند.

وی افزود: این موضوع موجب شده است بخش قابل توجهی از آگهی های نشریات به فروش زمین‌ها و ویلاهای فاقد اسناد مالکیت و مجوز ساخت اختصاص یابد که وزارت راه و شهرسازی به هموطنان توصیه می‌کند دقت لازم را به هنگام خریداری این املاک به کار گیرند.

بی نیاز تصریح کرد: در این زمینه استعلام از اداره کل راه و شهرسازی، مشورت با مشاور حقوقی و دیدن اسناد لازم برای خرید زمین و ویلا توصیه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر در نامه‌ای خطاب به دادستان کل کشور خواستار تشکیل جلسه فوق‌‌العاده شورای حفظ بیت‌المال استان‌‌ها برای تعامل و همکاری دادگستری استان، ضابطین قضایی و نیز اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه و پیشگیرانه در ایام نوروز شده است.

همچنین یادآوری می‌شود در تعطیلات نوروزی با مسافرت هم وطنان به ویژه به مناطق شمال کشور، افراد فرصت طلب و سودجو مبادرت به فروش زمین‌های کشاورزی به عنوان ویلا و یا با کاربری مسکونی و تجاوز به اراضی بیت المال می کنند، که بایستی اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار