انتقال ویروس تب برفکی از دام های عشایر کوچرو در استان ایلام به دامهای بومی شهرستان دهلران باعث خسارت زیادی به دامداران شهرستان شده است.
کد خبر: ۱۶۹۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷ 25 January 2016
انتقال ویروس تب برفکی از دام های عشایر کوچرو در استان ایلام به دامهای بومی شهرستان دهلران باعث خسارت زیادی به دامداران شهرستان شده است.


به گزارش تابناک ایلام؛شهرستان دهلران یکی از شهرستان های با استعداد استان ایلام در بحث کشاوری و دامداری است و همین سبب شده است علاوه بر دامداران این شهرستان، دامداران و عشایر استانهای کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان و ایلام، جمعیت فراوانی از دامهای خود را برای چرا در ایلام و فصل زمستان به این شهرستان مرزی بیاورند.

همین امر سبب شده انتقال ویروس تب برفکی در بین دامهای بومی شهرستان دهلران خسارت زیادی وارد کند و روند تلف شدن دام های سبک در این شهرستان در حال افزایش است در این راستا گفتگویی با رئیس اداره دامپزشکی و دامداران بومی این شهرستان داشته باشیم.

تا کنون ۱۵۰ راس دام سبک مبتلا به تب برفکی تلف شده است

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دهلران گفت: شهرستان دهلران داری ۳۵۰هزار راس دام سبک و۱۲هزار راس دام سنگین است.

ایوب داربی گفت: درپی بارندگی های اخیر و افزایش تراکم سطح مراتع مناطق قشلاقی شهرستان گرمسیری دهلران، عشایر مهمان از استان های همجوار وارد این شهرستان شده و موجب شیوع ویروس بیماری تب برفکی در بین دامهای بومی شهرستان دهلران شده است و تاکنون بیش از ۱۵۰ راس دام در بخش مرکزی دهلران تلف شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان دهلران هر ساله میزبان عشایر استانهای کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان و ایلام است در این راستا و برای جلوگیری از بیماری تب برفکی بیش از۵۰ هزار راس دام سبک در سطح شهرستان مایه کوبی شده اند.

داربی اظهار داشت: در روزهای اخیر با شیوع این بیماری در دوکانون بحران در مناطق «دولمنیری، مازعبدلی بالا و پایین» واقع در بخش مرکزی باعث شده تلفات دامی داشته باشیم و همین سب شده در شعاع سه کیلومتری این مناطق بیش از هفت هزار رأس دام درمعرض خطر بر علیه ویروس تب برفکی مایه کوبی شوند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دهلران اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از ۳۸۰ هزار راس دام سبک از استانهای لرستان، همدان، ایلام  کرمانشاه وارد منطقه شده اند برای جلوگیری و مبارزه با این بیماری شش اکیپ کار مایه کوبی دام های سبک و سنگین را در سطح شهرستان را شروع کرده اند.

وی گفت: بیماری تب برفکی تنها از طریق مایه کوبی قابل پیشگیری و کنترل است و در صورت سرایت به دام طی مدت کوتاهی باعث تلف شدن آن می شود.

۲۰۰راس تلفات دامی داشتم

یکی از دامدارن بخش مرکزی شهرستان دهلران گفت: طی سه روز گذشته بیش از ۲۰۰راس از دام های  سبک من بر اثر بیماری تب برفکی تلف شده اند.

عزیز غلامی گفت: تنها راه امرار معاش من و خانوده از طریق دامداری است که متاسفانه بر اثر این بیماری تمام سرمایه من از بین رفته است.

وی گفت: متاسفانه حضور دامهای عشایر غیر بومی سبب شد ویروس بیماری تب برفکی در سطح بخش مرکزی شیوع پیدا کند و خسارات جبران ناپذیری به دامداران بومی وارد کند.

غلامی افزود: متاسفانه خشکسالی های اخیر باعث شد دامداران با مشکلات زیادی روبرو شوند.

این دامدار بیان داشت: باتوجه به وجود ویروس در سطح شهرستان مسئولان دامپزشکی در معاینه و ایجاد قرنطینه برای دامهای غیربومی و حامل ویروس تب برفکی چاره اندیشی کنند./م



مجتبی کاور_خبرگزاری مهر


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار