کد خبر: ۱۷۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ 10 February 2016

به گزارش تابناک یزد،مدير كل تعاون روستايي استان يزد با اشاره به موفقيت كشاورزان اين استان در توليد و صادرات خيار خاردار و معمولي، از ارزآوري سالانه بيش از 40 ميليون دلار براي كشور با توليد و صادرات خيارخاردار در استان يزد خبر داد.

 استان یزد به دلیل كاهش شديد ميزان بارندگي در سال‌هاي اخير و در نتيجه افت سطح آب‌های زیرزمینی و شور شدن منابع آب زیرزمینی موجود از جمله استان‌های بحراني در زمينه منابع آبی است ولي در مقابل دارای اراضی مستعد، کشاورزان خبره و پرتلاش است.

در همين راستا و با توجه به سياست‌هاي توسعه‌اي استان مبني بر تحول فني در بخش كشاورزي و تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه و اقتصادی، از چندين سال پيش استفاده از روش‌هاي نوين كشاورزي در قالب كشت‌هاي گلخانه‌اي به عنوان بهترین راه جهت تعدیل اثرات خشکسالی و افزایش بهره‌وری از آب در دستور كار كشاورزان يزدي قرار گرفته است.

خوشبختانه حركت در راستاي توسعه توليدات گلخانه‌اي و افزایش بهره‌وری با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید نيز در اين استان پيشرفت چشمگيري داشته است.

"علي جهازي" مدير كل تعاون روستايي استان يزد در مورد كشت‌هاي گلخانه‌اي استان، اظهار كرد: در حال حاضر سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان که عمدتاً محصول خیار سبز است، به حدود يك‎‎هزار و 260 هکتار مي‌رسد و تولیدي معادل 360 هزار تن در سال را به همراه دارد.

وي با اشاره به وجود بالغ بر سه هزار و 300 نفر بهره‌بردار اين بخش و اشتغالزايي براي قريب 14 هزار نفر به طور مستقيم در رابطه با گلخانه‌هاي استان، افزود: سالانه معادل 360 میلیارد تومان درآمدزایی حاصل از تولید این محصول در استان برآورد شده است.

مدير كل تعاون روستايي استان در ادامه به وضعیت آبی استان یزد و بحرانی که در حال حاضر گریبان‌گير این استان است، اشاره و اظهار كرد: تولید هر كيلو خيار سبز به عنوان محصول غالب گلخانه‌داران و صیفی‌کاران استان در شرایط آبیاری غرقابی به حدود 500 لیتر آب و در شرایط آبیاری تحت فشار به حدود 25 لیتر آب نياز دارد لذا کشت صیفی‌جات استان با برنامه‌ريزي و سرعت به سمت مدیریت گلخانه‌ها هدایت شده است.

وي خاطرنشان كرد: تولید استان يزد در بخش گلخانه‌اي معادل 360 هزار تن انواع محصولات گلخانه‌اي است كه حدود پنج درصد از محصول توليدي، جهت مصرف داخلي استان و مابقي به ساير استان‌هاي كشور و حتي كشورهاي خارجي از جمله بازار كشور‌هاي حوزه خليج فارس، روسيه، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، تاجیکستان صادرات مي‌شود.

جهازي همچنين با اشاره به توليد خيار خاردار و معمولي در استان يزد و صادرات اين محصول، خاطرنشان كرد: توليد و صادرات خيارخاردار در استان يزد به صورت متوسط سالانه بيش از 40 ميليون دلار براي كشور ارزآوري دارد.

وي با بيان اين كه خيار خاردار از جمله محصولات ويژه استان يزد است كه بيشترين مصرف آن در بخش صادرات مي‌باشد، تفاوت اين محصول با نوع خيار معمولي را در ماندگاري، قوام و چگالي، عطر و طعم بيشتر اين محصول و طبع گرم آن ذكر كرد.

اين مسئول تاكيد كرد: از لحاظ شرايط كاشت و برداشت خيار خاردار كاملاً شبيه خيار معمولي است و تفاوتي ندارد.

جهازي در ادامه با اشاره به نقاط قوت و ضعف كشت‌هاي گلخانه‌اي در استان يزد، عنوان كرد: اگر چه سابقه توليد محصولات گلخانه‌اي در استان به حدود 20 سال قبل بر می‏گردد با شرایط فعلی كه ميزان توليد بسيار بالاتر از گذشته است، برنامه‌ریزی و سياست‌گذاري در رابطه با تولید و به خصوص بازاررسانی محصولات نيازي ضروري محسوب مي‌شود و در غیر این صورت تولیدات استان با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد.

وي افزود: در طول 20 سال فعالیت در عرصه تولید محصولات گلخانه‌ای، تجارب بسیار ارزشمندی در این زمینه به دست آمده است که می‌تواند عامل موثری در ساماندهی بخش  محسوب شود.

وي متذكر شد: صرفاً ارزش تأسیسات گلخانه‌های استان حدود 360 میلیارد تومان است كه در اين رابطه اعتبارات جاری و سرمایه‌ای لحاظ نشده است.

اين مسئول گفت: کشاورزان یزدی در همه زمینه‌های کشاورزی و تولید، سرآمد کشاورزان کشور هستند به نحوي كه بهره‌وری بالاتر از منابع تولید در بخش کشاورزی استان در مقایسه با میانگین کشوری، نشان‌دهنده عزم راسخ و استوار کشاورزان یزدی است.

وي ادامه داد: در سال‌های اخیر که خشک شدن چاه‌ها، افزایش درجه سختی آب، افزایش درجه شوری و لب‌شوری آب بسیاری از چاه‌ های کشاورزی، افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی، بارش‌های کم، گرمای شدید و غيره همه و همه می‌توانست کشاورزی یزد را به بن بست برساند، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه یزد در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی به خودکفایی رسیده و حائز رتبه‌های برتر کشور در تولید بسیاری از محصولات است و این موضوع نشان از خلاقیت، سخت‌کوشی و استفاده از شیوه‌های جدید در کشاورزی دارد.

مدير كل تعاون روستايي استان در ادامه نيز به نقش شبكه تعاون روستايي و كشاورزي استان يزد در بخش كشاورزي استان، اظهار كرد: وجود روحیه تعاون در استان یزد و قدمت قنوات در استان نشان دهنده وجود فرهنگ تعاون و همکاری در استان یزد است.

وي افزود: در اين زمينه تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی تخصصي به منظور کاهش تصدی‌های دولتی و پشتیبان تولید با توجه به نیروهای تحصیل‌کرده جویای کار می‌تواند گام موثری در راستای جلب مشارکت مردمی و رفع مشکلات بخش باشد.

جهازي در پايان ابراز كرد: با توجه به سابقه استان يزد و نقش محصولات استان در بازارهاي خارجي و داخلي، لزوم حفظ کیفیت تولید، برداشت، بسته‌بندی محصول در استان و حفظ برند یزد در داخل و خارج کشور ضروري است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار