استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت های بالقوه و طرح های در دست انجام گفت: این استان به قطب تولید و پرورش ماهی دریایی در قفس تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۸۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵ 13 February 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، جاسم جادری جمعه شب درحاشیه افتتاح دو طرح شیلاتی تولید ماهی دریایی در قفس درغرب بندرلنگه اظهار کرد: تنها در کمتر از یکسال برای تولید 10هزارتن ماهی در قفس در این استان ظرفیت سازی شده که حدود یکهزارتن آن به مرحله عملیاتی رسیده و بخشی از آن درحال بهره برداری است.

وی یکی از ویژگی های برنامه ششم توسعه دراستانهای ساحلی به دریا محوربودن طرح ها اشاره کرد و گفت: شیلات بعنوان مهم ترین و کم هزینه ترین محور توسعه هرمزگان ازجایگاه ویژه ای برخوردار است.

رئیس شورای برنامه ریزی هرمزگان افتتاح دو طرح تولید ماهی دریایی در قفس در این استان با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری را نشانگراهمیت این استان در زمینه اجرای اینگونه طرحها دانست.

مدیرکل شیلات هرمزگان ابراز داشت: تحقق سیاست های دولت در زمینه طرح های شیلاتی به ویژه تولید 90هزارتن ماهی دریایی در قفس درآبهای ساحلی این استان نیاز به همکاری بیش از پیش بین بخشی دارد.

سید پرویزمحبی اضافه کرد : اجرای طرح هایی از قبیل پرورش میگو، تولید ماهی دریایی درقفس، صید صیادی و صنایع جانبی آن در لنگه باعث شده تا ماهیت این شهرستان شکل شیلاتی به خود بگیرد.

**برای تولید 35هزارتن ماهی دریایی درقفس موافقت اصولی صادر شده است

معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان نیز گفت: از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم تاکنون برای تولید 35هزارتن ماهی دریایی در قفس دراین استان موافقت اصولی صادر شده است.

علی کریمی جمعه شب درحاشیه بازید وزیر جهاد کشاورزی از طرح های شیلاتی غرب این استان درمصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عملیات اجرایی دو طرح پرورش ماهی دریایی درقفس درمجموع با ظرفیت تولید 10هزارتن (هریک پنج هزارتن) درسال وارد فاز اجرایی شده که امروز شاهد هم زمان برداشت ماهی و رهاکردن بچه ماهی در فازهای نخست آنها بودیم.
 
وی اضافه کرد: درمدت یادشده برای عملیاتی کردن این طرح ها مجوزتولید و تکثیر 35میلیون عدد بچه ماهی و همچنین موافقیت با واردات 500هزار قطعه بچه ماهی از سوی شیلات هرمزگان صادر شده که درنتیجه شاهد بهره برداری از طرح تولید ماهی در قفس با ظرفیت 200تن در روستای گرزه ازتوابع بندرلنگه هستیم.

وی تصریح کرد: این درحالی است که مرحله نخست از طرح تولید سالانه پنج هزارتن ماهی دریایی درقفس نیز از سوی بخش خصوصی (شرکت نیکسا) درروستای گرزه در نزدیکی بندر آفتاب و جزیره کیش با ذخیره سازی بیش از 12میلیون قطعه بچه ماهی امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد.

معاون اداره کل شیلات هرمزگان خاطرنشان ساخت: این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی و استفاده از تسهیلات صندوق حمایت از توسعه ملی با عاملیت بانک کشاورزی با استفاده ازجدید ترین فن آوری های روز دنیا(شرکت های نروژی) اجرا شده که زمینه اشتغال مستقیم 30 نفررا فراهم کرده است.

کریمی از نروژ بعنوان یکی از مهم ترین کشورهای پیشرو در زمینه پرورش ماهی دریایی در قفس نام برد و با اشاره به مشارکت آنها با بخش خصوصی ایران ابراز امیدواری کرد بتوانیم از تجارب آنها حداکثر استفاده را ببریم.

این مقام مسوول در اداره کل شیلات هرمزگان از طرح تولید دو هزارو 500تنی ماهی در قفس در قشم بعنوان یکی دیگر از طرح های بخش خصوصی نام برد که هم اکنون در مرحله ساخت و نصب قفس ها قرار دارد.

وی ا ضافه کرد: در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور تولید 40هزارتن ماهی با استفاد از شیوه پرورش در قفس، درآبهای ساحلی استان هرمزگان پیش بینی شده که در صورت استقبال بخش خصوصی این رقم قابل افزایش است.

معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان از همکاری سازمانهای ذیربط در صدورمجوز و همچنین تامین نقدینگی مورد نیازبخش خصوصی ازمحل صندوق توسعه ملی بعنوان پیش نیازهای اصلی برای سرعت دادن به اجرای طرح های تولید ماهی درقفس دراین استان نام برد.

به گفته وی در دو سال گذشته تاکنون سه شرکت مجری طرح های پرورش و تولید ماهی در قفس برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی شده اند که تنها اندکی از مبلغ مورد درخواست به آنها پرداخت شده است.

وی از پروش ماهی در قفس بعنوان مناسب ترین راه حل برای کاهش فشاربرذخایر و افزایش تولید آبزیان در سطح ملی نام برد ویادآورشد: با توجه به برنامه های اعلام شده از سوی سازمان شیلات ایران 90هزارتن از یکصد هزارتن برنامه تولید پیش بینی شده به هرمزگان اختصاص دارد.

کریمی با اشاره به قابلیت های طبیعی هرمزگان از کوهستک و جزایرلارک، هنگام، قشم، فارو، کیش، هندورابی، بندرچارک، روستاهای گرزه، حسینه، شیرویه، مقام در لنگه و همچنین بندرجواد الائمه درپارسیان بعنوان مناسبت ترین مناطق شناسایی شده از سوی کارشناسان خارجی برای اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس (درآبهای ساحلی)نام برد.

در اطلاعات منتشره سازمان شیلات ایران آمده است: رتبه اول صید آبزیان دریایی کشور با220هزارتن درسال به هرمزگان اختصاص دارد درحالیکه این استان با پرورش سالانه حدود سه هزارتن میگو از نوع وانامی درجایگاه دوم قرار دارد..

این درحالی است که هرمزگان از لحاظ صید آبزیان (درهشت سال گذشته) ، تعداد بنادرصیادی (22 بندر)، تعاونی های صیادی فعال (74تعاونی)، تعداد صیادان حرفه ای(حدود30هزارنفر) و همچنین مراکز امورصیادی رتبه اول کشور را دربین استانهای ساحلی دارد.

هرمزگان با یکهزارو 400کیلومتر ساحل شامل 900کیلومتر نوارساحلی (سرزمین اصلی با خلیج فارس و دریای عمان) و همچنین 500کیلومتر سواحل جزایر چهارده گانه بعنوان تنها استان ساحلی قلمداد می شود که در حاشیه آبهای دریای عمان و خلیج فارس قرار دارد.

حمایت های دولت تدبیر و امید از شیلات هرمزگان موجب ارتقای اصولی جایگاه آن شده طوریکه با بهره برداری از طرح های در دست اقدام در آینده شاهد توسعه متوازن فعالیت های شیلاتی با محوریت پرورش ماهی دریایی در قفس و میگو خواهیم بود.

در مراسم بهره برداری از مراحل اول مزارع پرورش ماهی دریایی در قفس در روستای گرزه واقع در 80کیلومتری غرب بندرلنگه و280کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان وزیرجهادکشاورزی، علی اکبر ناطق نوری و عد ه ای از مسئولان محلی این استان و کارشناسان خارجی حضور داشتند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار