عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه وضعیت مشارکت زنان در حال بهبود است، گفت: نگرش ایرانی‌ها به موضوعات مختلف سه برابر تلخ‌تر از واقعیات است.
کد خبر: ۱۸۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹ 13 February 2016
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه وضعیت مشارکت زنان در حال بهبود است، گفت: نگرش ایرانی‌ها به موضوعات مختلف سه برابر تلخ‌تر از واقعیات است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، هادی خانیکی پیش از ظهر امروز در نشست بررسی موانع مشارکت‌های سیاسی اجتماعی زنان اظهار کرد: در حوزه اجتماعی دچار ضعف نهادمندی جامعه مدنی هستیم.

وی فقر فرهنگ گفت‌وگو در جامعه را از دیگر ضعف‌های فرهنگی برشمرد و افزود: با وجود ضعف‌های این چنینی جامعه مدنی کشور در مقایسه با سایر جوامع مشابه از قدرت مدنی کمتری برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تصریح اینکه در عرصه مشارکت سیاسی نیز دچار ضعف در فرهنگ کنش‌گری مبتنی بر قواعد جدید هستیم، گفت: نگاه تلخی همواره نسبت به جامعه زنان وجود داشته و دارد.

خانیکی که به بررسی داشته‌ها و نداشته‌های زن ایرانی در مشارکت اجتماعی و سیاسی می‌پرداخت، ادامه داد: هرچند داشته‌های زن ایرانی برای این مشارکت بالاست، اما کاستی‌ها وی هم هنوز در حد بالا قرار دارد.

وی با بیان اینکه زن ایرانی از مهمترین عوامل مساعد تغییرات کنونی است، این موضوع را یکی از دستاوردهای جامعه با استفاده از اندیشه‌های امام راحل و راهگشایی‌های صورت گرفته عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: برخی تحقیقات به درستی نشان می‌دهد که تسری حجاب به مناطق و سطوح مختلف جامعه سطح مشارکت زنان را افزایش داده است.

خانیکی تغییرات در مشارکت اجتماعی زنان را رو به جلو ارزیابی کرد و بیان داشت: با وجود تنگناها وضعیت مشارکت زنان ایرانی در بیشتر عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... به سمت بهبود است.

وی تغییر دوگانگی ارزشی در جامعه در نگاه به زنان و مردان را حاصل تحول ایجاد شده در عینیت و ذهنیت برشمرد و تصریح کرد: در تحولات توسعه‌ای و نوسازی مدل‌هایی وجود دارد از جمله اینکه تغییرات از شهرنشینی آغاز م‌شود و با افزایش سطح سواد و ارتباطات، سطح مشارکت افراد نیز ارتقا می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه برخی‌های مردان را حاملان این تغییرات می‌دانند، افزود: هرچند تحقیقات جدیدی در این زمینه ارائه نشده است، اما امروزه حاملان تغییرات زنان هستند.

خانیکی میزان مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی را در شهرهای خرد و مناطق دورتر بیشتر عنوان کرد و گفت: امروزه رشد فردیت در برابر گرایش‌های اجتماعی بیشتر شده است.

وی بیان داشت: برخی از عوامل همچون سنت، آموزش، ساختارهای غلط اجتماعی و فرهنگی و... زن را با وجود داشتن نقاط قوت و درخشش در موقعیت مناسبی قرار نداده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی وضعیت نامطلوب در توسعه از جمله در زمینه بهداشت و سلامت همیشه مسئله‌ای بوده که زنان را آسیب‌پذیر کرده است.

خانیکی تصریح کرد: اگر انتخابات شاخص مشارکت سیاسی باشد اعتماد به خود، جریان سیاسی و نظام سیاسی می‌تواند زمینه را برا مشارکت سیاسی زنان فراهم کند و کنش‌های سیاسی با دلگرمی همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ناامیدی به یک شاخص فرهنگی و نشان روشنفکری تبدیل شده است، اظهار کرد: نگرش ایرانی‌ها به مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تلخ‌تر از واقعیات است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: شدت این موضوع حدود 3 برابر است و این نشان از این دارد که در سرمایه‌های اجتماعی با تهدید جدی رو به رو هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار