نایب‌رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: یکی از راه‌های مطمئن برای رسیدن به توسعه پایدار در شهرها، تامین منابع پایدار درآمدی و حرکت به سوی مدیریت جامع شهری با مشارکت پارلمان محلی است.
کد خبر: ۱۸۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶ 14 February 2016
به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از فارس، هومن رفیعی‌بندری عصر امروز در نشست با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استان هرمزگان اظهار داشت: توسعه متوازن در شهرها با تغییر نگاه‌ها به مدیریت شهری امکان‌پذیر است و این فرصت تنها با حرکت به سوی مدیریت جامع شهری با مشارکت پارلمان محلی محقق می‌شود.
 
وی افزود: شهری مانند بندرعباس در بیش از 40 درصد وسعتش بافت‌های فرسوده گسترده شده‌اند و یافتن راه حلی برای سامان‌دهی این وضعیت و تامین منابع پایدار برای کمک به رفع محرومیت‌ها از این مناطق و گسترش خدمات‌شهری به این مناطق نیازمند به یک عزم استانی و حتی ملی است.
 
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به تجربه دیگر شهرهای کشور و جهان در حل ریشه‌ای مشکلات و مسائل مربوط به توسعه شهرها اظهار داشت: هر حرکتی برای کمک به رفع مشکلات شهری نیازمند اعتباراتی کلان است و در این زمینه استفاده از مشارکت دو جانبه مردم و سیستم بانکی ضروری است.
 
وی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد جمعیت در شهر بندرعباس، بیان کرد: تبدیل شدن بندرعباس به یک کانون جمعیتی در جنوب ایران و در سواحل خلیج فارس یک مزیت ملی برای کشورمان به‌شمار می‌رود و باید دستگاه‌های مسئول در زمینه مدیریت شهری به شهرداری برای زمینه‌سازی برای زندگی بهتر جمعیت در این شهر کمک کنند.
 
رفیعی با بیان این که شهرداری به تنهایی قادر به اداره شهر به شکل مطلوب نیست، گفت: گاهی انتظاراتی از شهرداری مطرح می‌شود که اساسا در قانون و در حوزه مسئولیت‌های شهرداری، اختیارات لازم به او داده نشده و مردم وظایف برخی دیگر از دستگاه‌ها را از شهرداری انتظار دارند.
 
این مسئول، جهت دادن مناسب به مطالبات عمومی در جامعه را یکی از کارکردهای جامعه نخبگان هرمزگان بخصوص دانشجویان و دانشگاهیان عنوان کرد و اظهار داشت: بهترین راه برای اداره شهرها حرکت به سوی مدیریت جامع شهری توسط شهرداری‌ها و با نظارت پارلمان محلی یا همان شوراهاست که بتوان ضمن هماهنگی میان بخش‌های مسئول، امکان حل مشکلات را از یک سازمان مشخص با وظایفی تعریف‌شده داشت.
 
عضو شورای شهر بندرعباس یکی از ظرفیت‌های منحصربفرد بندرعباس را قرارگیری در سواحل خلیج فارس عنوان کرد و بیان داشت: این ظرفیت هنوز در طرح‌های کلان توسعه شهر بندرعباس به خوبی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و از آن به نحو مناسبی استفاده نشده‌است.
 
رفیعی زمینه‌سازی برای حضور بخش خصوصی به منظور ایجاد زیرساخت‌های توسعه بخش گردشگری را یادآور شد و گفت: سرمایه‌گذار برای ورود به این بخش با یک دستگاه مشخص و مسئولیت‌های مشخص روبرو نیست و باید با مجموعه‌ای از دستگاه‌های متعدد با قوانین متفاوت و گاها با نگاه‌های سلیقه‌ای وارد مذاکره شود که هماهنگ‌سازی آنها و تامین نظر مجموعه این دستگاه‌ها کار ساده‌ای نیست.
 
وی افزود: شرایط برای تبدیل شدن بندرعباس به یک شهر مدرن ساحلی فراهم است اما برای رسیدن به وضعیت شایسته در این راه باید سطح ارائه خدمات شهری ارتقا پیدا کند و دستگاه‌های مختلف به حضور بخش خصوصی نگاه سلیقه‌ای نداشته‌باشند.
 
نایب‌رئیس شورای شهر گفت: اگر بخواهیم با منابع محدود شهرداری برای توسعه شهر برنامه‌ریزی کنیم، اجرای پروژه‌ها بسیار زمان‌بر و طولانی خواهد شد و گاهی پروژه‌ای با سال‌ها تاخیر در خدمت مردم قرار می‌گیرد و به طور کلی کارکرد خود را از دست می‌دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار