مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: خیرین در توسعه بستر کتابخوانی مناطق محروم نقش‌آفرینی کنند.
کد خبر: ۱۸۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱ 01 March 2016

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: خیرین در توسعه بستر کتابخوانی مناطق محروم نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش فارس، عاطفه زارعی در دومین جلسه شورای هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی تابعه وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و ادارات‌ کل استان‌ها، اظهار کرد: برگزاری جلسات شورا توفیقات فراوانی را در شکوفایی برنامه‌های فرهنگی استان خواهد داشت.

وی به ارائه گزارشی از خدمات و دستاوردهای اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان پرداخت و گفت: در حال حاضر 109 باب کتابخانه عمومی وجود دارد که 63 باب آن در مناطق شهری و 46 باب در مناطق روستایی مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: بیش از یکمیلیون و 100 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان موجود است و سرانه زیربنای کتابخانه‌ای برای هر صد نفر 2.42 متر است.

وی با بیان اینکه در 10 ماهه امسال بیش از یکمیلیون و 570 هزار نفر به کتابخانه‌های عمومی استان مراجعه کرده‏اند، گفت: این تعداد بیش از 910 هزار نسخه کتاب را به امانت برده‌اند.

زارعی با بیان اینکه اداره کتابخانهها در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه همکاری‌های گسترده‌ای را با دستگاه‌های مختلف داشته است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در اماکن مختلف، ایستگاه مطالعه سیار و برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان بخش کوچکی از این همکاری‌ها بوده است.

وی با تأکید بر تلاش برای ارتباطات و تعاملات بیش از پیش در این حوزه گفت: منابع اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان در راستای پاسخگویی به نیاز کتاب و کتابخانه‌ای فراگیر استان، محدود است و برای تأمین زیرساخت‌ها نیاز به حمایت سایر دستگاه‌ها دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با اشاره به اینکه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان به عنوان بازوی فکری و مالی با حضور افراد فرهیخته همراه کتابخانه‌های عمومی استان است، گفت: هنوز حمایت خیری در حوزه فرهنگ آنچنان که باید نیست.

وی در ادامه از همه خیرین استان دعوت کرد با حمایت‌های خود نسبت به توسعه بستر کتابخوانی در مناطق محروم نقش‌آفرینی کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز اظهار کرد: شورا با هدف نظارت با حفظ استقلال کاری به منظور همفکری و تعامل و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت موجود بین ادارات‌ کل استان‌ به طور مستمر برگزار می‌شود.

فاضل عبادی ضمن تقدیر از عملکرد اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، افزود: این اداره‌کل در مدت زمان چند ساله اخیر توانسته، توفیقاتی به اندازه 40 سال گذشته در حوزه گسترش کمی و کیفی کتابخانه‌ای به دست آورد.

وی تأکید کرد: این توفیقات مرهون وجود نیروی کاری تحصیلکرده، متخصص و متعهد و عملکرد در راستای برنامه‌های مدون و هدفمند سالانه و بلندمدت بوده است.

این مسئول با اشاره به شاخص بودن برنامه‌های فرهنگی استان در حوزه کودکان و نوجوانان، گفت: استان مرکز برگزاری برنامه‌های فرهنگی کشور در حوزه کودکان و نوجوانان بوده و به همین دلیل باید منابع اطلاعاتی غنی‌ در استان باشد که خوشبختانه کتابخانه‌های عمومی قدم‌های خوبی را در این زمینه برداشته‌اند.

وی گریزی به مفاخر علمی، ادبی و فرهنگی استان زد و گفت: اگر نتوانیم این الگوهای بزرگ را به جوانان معرفی کنیم، آنها به دیگر الگوها مراجعه خواهند کرد که البته کارهای زیادی در شناساندن این چهره‌های شاخص تاکنون صورت گرفته است


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار