رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: تخریب منابع طبیعی امروزه یکی از مهم‌ترین دلایل گسترش آفات و بیماری‌ها در اراضی کشاورزی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۹۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ 05 March 2016
مهدی طاهری امروز در گفت‌وگو با فارس در زنجان با تشریح عوامل مختلف تخریب کننده منابع طبیعی، تبدیل عرصه‌های طبیعی به دیم‌زارهای کم‌بازده را از جمله مهم‌ترین عوامل در این زمینه برشمرد و اظهار کرد: نبود مرز مشخص برای اراضی و عرصه‌های ملی زمینه‌ساز ایجاد این مشکل شده است.

وی با ابراز نگرانی از افت سطح آب‌های زیر زمینی در استان زنجان تصریح کرد: متاسفانه حجم تخلیه سفره‌های زیر زمینی در استان افزایش پیدا کرده و عوامل مختلفی از جمله افزایش باغ‌شهرها طی سال‌های اخیر در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان افزایش آفات و بیماری‌ها در اراضی کشاورزی را ناشی از تخریب منابع طبیعی دانست و عنوان کرد: گسترش آفات و بیماری‌های مختلف طی سال گذشته سبب شد تا سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان مجبور به سمپاشی 83 هزار هکتاری در اراضی کشاورزی شود.

طاهری با تاکید بر اینکه افزایش سطح باغات استان زنجان در همین حد کافی است، خاطرنشان کرد: توسعه باغات استان باعث افزایش شدید مصرف آب شده و تنوع زیستی را دچار مشکل کرده است.

این مسئول با اشاره به اینکه اکثر محصولات زراعی و باغی تولید شده در استان زنجان مازاد بر نیاز استان است، بیان داشت: تولید مازاد انواع محصولات کشاورزی، تولید و فعالیت کشاورزی را از حالت اقتصادی خارج می‌‌کند.

وی افزود: از دیگر علل گسترش آفات و بیماری‌های گیاهی و خطر تنش‌های محیطی، افزایش سطح زیر کشت و تولید مازاد محصولات کشاورزی است و لذا توقف افزایش سطح زیر کشت بسیار ضروری است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در ادامه وجود دام مازاد در مراتع را از عوامل دیگر تخریب منابع طبیعی دانست و  تصریح کرد: چرای دام مازاد در مراتع موجب تخریب پوشش گیاهی عرصه‌ها شده و این موضوع آثار زیان‌بار فراوانی را به دنبال دارد.

طاهری با اشاره به اینکه کاهش بارندگی‌ها و همچنین تغییر شکل بارندگی‌ها از برف به باران طی سال‌های اخیر نیز بر شدت تخریب پوشش گیاهی عرصه‌ها افزوده است، ادامه داد: عدم رعایت زمان مناسب ورود و خروج دام در مراتع نیز از عوامل مهم تخریب پوشش گیاهی محسوب می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته بهترین زمان ورود و خروج دام در مراتع استان زنجان 15 خرداد تا 15 شهریور ماه است، عنوان کرد: به منظور جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی، دام‌ها باید در زمان مناسب از مراتع خارج شوند تا امکان احیای عرصه‌ها وجود داشته باشد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار