قائم مقام معاونت برنامه ریزی واموراقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از توسعه آبیاری نوین، افزایش کشت گلخانه ای،افزایش تولید در واحد سطح و پرورش ماهی در قفس های دریایی بعنوان مهم ترین برنامه این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه اقتصادی نام برد.
کد خبر: ۱۹۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ 07 March 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، کیامرزقاسمی زانیانی با تاکیدبرمصرف بهینه آب دربخش کشاورزی وحتی شیلات اظهارکرد: دراین راستا هم اکنون سالانه 400 هزارهکتار اززمین های زیر کشت محصولات زراعی وباغی به آبیاری نوین مجهز می شوند.

به گفته وی با تجهیزهرهکتار زمین کشاورزی به روش های مختلف آبیاری نوین میزان مصرف آب از 30درصد روش های سنتی به بیش از85درصدافزایش می یابد.

این مقام مسئول دروزارت جهادکشاورزی ازایجاد زیرساخت های لازم برای تامین مواد پروتئینی بعنوان یکی دیگر ازبرنامه های این وزارتخانه نام برد و ابراز داشت: ظرفیت لازم برای تولید سالانه 300هزارتن ماهی پرورشی در قفس در آبهای شمال و جنوب کشور شناسایی شده است.

قاسمی زانیانی از هرمزگان بعنوان پیشتاز طرحهای پرورش ماهی در قفس های دریایی نام برد و گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت بهره برداری از طرح های پرورش ماهی در قفس کشور به 100هزارتن افزایش می یابد که سهم هرمزگان 90هزارتن خواهد بود.

بنا بر اعلام این منبع در دو سال گذشته تاکنون سه شرکت مجری طرح های پرورش و تولید بچه ماه آدر قفس های دریایی درآبهای ساحلی جزایر کیش و قشم و غرب بندر لنگه برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی شده اند که فعالیت ابتدایی آنهانیزآغازشده است.

دراین اطلاعات از پرورش ماهی در قفسهای دریایی بعنوان منا سب ترین راه حل برای کاهش فشاربرذخایر وهمچنین افزایش تولید آبزیان در سطح ملی نام برده شده است.

قائم مقام معاونت برنامه ریزی واموراقتصادی وزارت جهادکشاورزی یادآورشد: این وزارتخانه آماده هرنوع حمایت از شرکتهای بخش خصوصی وشرکای خارجی آنها در زمینه طرح های شیلاتی با محوریت توسعه پرورش ماهی دریایی در قفس است.

شرکت های نروژی از پیشگامان همکاری در زمینه تولید بچه ماهی و پرورش ماهی درقفس های دریایی با شرکای ایرانی خود در هرمزگان هستند.

قاسمی زانیانی همه این طرحها را در جهت اقتصاد مقاومتی دانست که با تاکید مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی در سطح کلان به اجرا گذاشته شده و پیگیری می شود.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور و استفاده از فرصت های بیرونی آن است زیرا اولین نکته در اقتصاد مقاومتی تامین شرایط و فعال سازی تمام امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی است.

وی یاآور شد: از13سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب یازده سیاست به طور مستقیم و غیرمستقیم به بخش کشاورزی برمی گردد.

قائم مقام معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی روش های تامین اعتبار برای طرح های گلخانه ای و پرورش ماهی در قفس را شامل اعتبارات صندوق توسعه ملی، منابع سپرده گذاری، منابع داخلی بانک و اعتبارات ارزی برشمرد و افزود: استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در زمینه پرداخت تسهیلات گلخانه ای مورد توجه قراردارد.
 
وی یادآورشد: درسال جاری حدود30هزارمیلیارد ریال اعتبار برای طرح های گلخانه ای در نظر گرفته شده که انتظار داریم در جای خود بکار گرفته و جذب شود.

وی ابراز داشت: همچنین به موجب قرارداد سه جانبه بین وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مقرر شد مبلغ دو هزارمیلیارد ریال ازمحل هدفمندی یارانه ها به عنوان یارانه سود به طرح های گلخانه ای، پرورش ماهی در قفس و تولید نهال و بذر اختصاص یابد.

در اطلاعات منتشره بانک کشاورزی میزان تسهیلات پرداختی به طرح های گلخانه ای از ابتدای سال 92 تا پایان آبان ماه سال جاری(94) 16هزارمیلیارد ریال در قالب43هزار فقره وام ارزان قیمت اعلام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار