وزیر نفت طی بازدید از پالایشگاه بندرعباس گفت: ظرفیت کلی این پالایشگاه 360 هزار بشکه در روز است که تاکنون 3.2 میلیارد دلار هزینه شد و حدود 700 میلیون دلار تا مرحله پایانی نیاز است.
کد خبر: ۱۹۷۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲ 12 March 2016
به گزارش تابناک هرمزگان،‌ بیژن نامدار زنگنه بعد از ظهر امروز از روند پیشرفت پروژه بزرگ پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بازدید کرد.  وی پس از ورود به مجمتع بزرگ پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس از سایت صفر و یک پتروشیمی بازدید کرد.
 
وزیر نفت در ادامه از سایت صفر و 5 ال‌پی‌جی مرات و سرویس‌های جانبی که در جهت تولید آب، برق و بخار به کار گرفته می‌شود نیز دیدن کرد.  همچنین قرار است وی تا دقایقی دیگر در دیداری با مدیران نفتی استان هرمزگان، آخرین برنامه‌ریزی‌های مرتبط با روند احداث این پروژه بزرگ و ملی را بررسی کرده و راهکارهای تکمیل سریع‌تر این پروژه را مورد ارزیابی قرار دهد.
 
پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نخستین پالایشگاه میعانات گازی ایران است که کار احداث آن از سال 1385 آغاز شده و در مراحل نهایی برای بهره‌برداری قرار دارد.
 
این پالایشگاه توان تولید روزانه 55 میلیون لیتر فرآورده‌های اصلی مورد نیاز کشور از جمله 36 میلیون لیتر بنزین و 13 میلیون لیتر گازوئیل و 3 میلیون لیتر سوخت جت را داراست که در صورت بهره‌برداری هرچه سریع‌تر کمک فراوانی به خودکفایی کشورمان در زمینه‌های مختلف خواهد کرد.  پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در غرب شهر بندرعباس احداث شده و مراحل نهایی ساخت را پشت سر می‌گذارد.
 
700 میلیون دلار برای تکمیل مجتمع بزرگ پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نیاز است
 
بیژن نامدار زنگنه گفت: 700 میلیون دلار برای تکمیل مجتمع بزرگ پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نیاز است.
 
بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران در محل مجتمع بزرگ پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، اظهار داشت: ظرفیت کلی طرح 360 هزار بشکه در روز است که تاکنون 3.2 میلیارد دلار هزینه شد و حدود 700 میلیون دلار تا مرحله پایانی نیاز است.
 
وی افزود: با راه‌اندازی فاز یک این مجتمع عظیم، 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در روز تولید می‌شود و فازهای بعدی موجب خواهد شد که ما از نظر کیفیت و کمیت به وضعیت مطلوب برسیم.  وزیر نفت ادامه داد: در اوایل سال آینده خوراک به قسمت اول وارد می‌شود و در نیمه اول سال 95، بنزین تولید خواهد شد.
 
زنگنه گفت: بودجه این طرح توسط صندوق توسعه ملی که عاملیت آن بانک ملت برعهده دارد، تأمین شده است و نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا کرده است.
 
وی تأکید کرد: مشکلات مالی طرح بایستی هرچه سریع‌تر رفع شود و برای راه‌اندازی آن 700 میلیون دلار نیاز است که از طریق صندوق توسعه ملی مصوب شده است و برای راه‌اندازی فاز اول کفایت می‌کند و سهامداران می‌بایست حدود 300 میلیارد تومان کمک مالی کنند که تا یک سال و نیم آینده کل پالایشگاه وارد مدار شود.
 
وزیر نفت خاطرنشان ساخت: اکنون به همت جوانان و مهندسان ایرانی، خوراک پشت واحد تقطیر اول است و نزدیک 60 درصد تجهیزات این طرح داخلی است و علت تأخیر آن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بوده است که با رفع تحریم‌ها، کار سریع‌تر انجام می‌شود.
 
زنگنه در پایان یکی از مهم‌ترین خاطرات خود را در سال 94، حضور پرشکوه مردم در انتخابات هفتم اسفندماه دانست و عنوان کرد:‌ مردم ایران با حضور پرشور خود بر شیرینی برجام افزودند.
 
 
 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار