کد خبر: ۱۹۷۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱ 13 March 2016
با مشخص شدن نتایج قطعی انتخابات مجلس یازدهم در تبریز و استان ، و البته کشیده شدن این رقابت به مرحله دوم در تبریز بازار تحلیل ها و گمانه زنی ها را داغ کرده است.

هرچند با پایان مهلت قانونی انتخابات ، شاهد تبلیغات علنی هیچ کدام از کاندیدا ها در فضای شهری نیستیم اما فضاهای مجازی بخصوص شبکه های اجتماعی و بخصوص تلگرام شاهد تلاش هر 10 کاندیدای راه یافته به دور دوم است.
4 اصلاح طلب و 3 اصولگرا و یک کاندیدای سرگردان به دور دوم انتخابات راه یافته اند. حال سئوال اینجاست احتمال موفقیت کدام طیف در دور دوم انتخابات بیشتر است؟
برای جواب دادن به این سئوال بد نیست نگاهی آماری به آرای هر دو طیف بیاندازیم.
علی القاعده رای های نفرات سوم تا 15 ام مهم به شمار رفته و میل این آرا به سمت کاندیداهای دور دومی تعیین کننده نتیجه انتخابات خواهد بود.

اصلاح طلبان

در این سوی میدان فردی بنام ساعی از تهران ، با کسب 114 هزار رای  که در تمامی لیست های اصلاح طلبان و اعتدالیون و.. نیز حضور داشت ، نشان داد ظرفیت کلی لیست و رای به لیست اصلاح طلبان این رقم است. یعنی بالای 114 هزار نفر به لیست اصلاحات رای نخواهند داد.
تفاوت آرای این خانم با آقای عباس زاده تقریبا 24 هزار نفر است. این رقم معادل آرای آقای وکیلی و پاکدل و .. یعنی لیست اعتدالیون است یعنی آرای لیست اصلاح طلبان و اعتدالیون روی هم ، تقریبا معادل 120 هزار نفر است. در پاسخ به اینکه پس چرا آرای الموسوی بالاتر از عباس زاده است بایستی  به روش تبلیغاتی(عکس با ظریف) و پایگاه رای(برادر شهید الموسوی) نامبرده اشاره نمود. همین جواب در خصوص بی مقدار هم شامل است(آرای ورزقاتی های تبریز).

وضعیت اصلاحی ها در مرحله دوم

در این مرحله قطعا لیست 4 نفره ای خواهند داشت وهمان رقم 115 هزار نفر در تبریز بالاترین میزان رای به این لیست خواهد بود. چراکه در میان اصلاح طلبان گزینه آلترناتیوی نداشته ایم. تنها لیست موازی و یا افراد موازی با آرای 20 هزار نفری مواجه گردیدند که همچنانکه عرض شد در آن لیست ها هم خانم ساعی حضور داشته است.

یک نکته
آرای دکتر پزشکیان و بیگی مشمول جریان های سیاسی نبوده و همچنانکه در مقاله های قبلی بدان اشاره نموده ام اغلب شامل تک رای های هواداران این دو فعال سیاسی بوده است.
البته این که این تک رای ها در مرحله دوم به نفع کدام لیست به میدان خواهند آمد یک سئوال جدی است که در پاسخ بدان باید گفت ، یا نمی آیند و یا اگر هم به میدان آمدند، احتمالا بصورت متساوی در هر دو لیست سرشکن خواهند شد. آرای بیگی به نفع اصولگرایان و پزشکیان به نفع اصلاح طلبان .

اما در اردوگاه اصولگرایان
بالاترین رای را  فرهنگی آورده . با شرایطی مشابه خانم ساعی. فرهنگی هم سرلیست بود و هم مورد حمایت تمامی جریانات اصولگرایی. بنابراین توان لیست اصولگرایی هم می شود تقریبا نزدیک 140 هزار رای .
در حالیکه حضور آقای لطیفی با رای نزدیک 30 هزار رای نشان می دهد مخالفتها با حضور ایشان سبب شده تا آرای نفر پنجم لیست به سمت آلترنانتیوهایی چون پاشایی ، نوین، نوبری، محمدیان ،  آجودان زاده و.. برود.

خانم راشد
البته همگان می دانند جریانات اصولگرایی بخصوص در تبریز، چندان روی خوشی به حضور خانم ها در انتخابات نمی دهند بنابراین با توجه به عدم وجود فرهنگ مراجعه به بانوان ، آرای خانم راشد کمتر از کف رای لیست بود.یعنی در حدود 32 هزار رای .

یک نکته دیگر
تک رای در گفتمان اصولگرایی غالب بر لیست است.چون تعدد لیست هم مضاعف بر شخصیت فردی اصولگراها شرایط را برای تک رای دادن فراهم تر می نمود.فاصله تقریبا 100 هزار رای بین نفر اول و آخر لیست را دقت فرمائید.

اصولگرایان دردور دوم
لیست سه نفره آنها قطعا یک یار کمکی برای منادی محسوب می شود . چراکه منادی را کسی رسما نه اصلاح طلب و نه اصولگرا می شناسد.بنابراین درنوشتن اسم نفر چهارم و برای رای نیاوردن نفر اصلاح طلب احتمال نوشتن نام وی زیاد می شود.
در دوردوم هرچند قاعده نصف شدن رای دهندگان وجود دارد اما این مطلب برای اصولگرایان یک خبر خوش است . چرا که طرفدران و شبکه های رسمی ونیمه رسمی آنها در هر حال در انتخابات حاضر خواهند بود. واین طیف اصلاحات است که با کاهش رای دهنده موافق مواجه خواهد بود.
آرای پراکنده
به تحقیق نصف آرای نوین(85هزار رای)، پاشایی، آجودن زاده، لطیف، راشد و  محمدیان به سبد لیست اصولگرایان افزوده شده و کف رای را برایشان به عدد  160 هزار رای خواهد رساند.
منادی دلیل شکست اصلاح طلبان
بخش اعظمی از آرای خاکستری تبریز قطعا تحت تاثیر شبکه حرفه ای جمع آوری رای منادی قرار خواهد گرفت و امکان بهره برداری به نفع اصلاح طلبان را خواهد گرفت.
نکته سوم


آرای آقای جهانگیری به احتمال زیاد به نفع آقای بی مقدار حرکت خواهد کرد و کف رای او را به تعداد حداقل30 هزار رای می تواند بالا ببرد .البته احتمال بالاتری  وجود ندارد چون رای دهندگانی که از تبریز به ورزقان رفته بودند احتمالا از رای دادن درتبریز محروم باشند.ژ

نکته چهارم
آرای قره سید و محمدیان و آذریان به سبد آرای سعیدی افزوده خواهد گردید. چراکه آذرشهری ها و آذرشهری های مقیم تبریز در دو انتخابات اخیر علایق منطقه ای خود را به صندوق ها سپرده اند.
آرای سعیدی معادل همان میزان رای ای است که در سال 90 کسب نمود و این یعنی آرای او بر گرفته از لیست و خطی محسوب می گردد و نه وابسته به توان و عملکرد فردی.
تاج الدینی هم با توجه به رادیکال  نشان دادن خود و مناظره با پزشکیان محبوب ، در حمایت از احمدی نژاد آرای سیاسی برخی از معتدلین را از دست داد اما چون بیلان کار ملموسی نداشت ، نتوانست از آرای ایجابی احمدی نژادی هاهم بهره ببرد. همان کاری که بیگی کرد.
در حالت کلی می توان اینگونه گفت اگر شرایط سیاسی تفاوت چندانی با 7 اسفند نداشته باشد و به شرط عدم اشتباه فاحش هر دو طیف سیاسی،  ونیز به شرط سرشکن شدن آرای بیگی و پزشکیان به اردوگاه های اصولگرا و اصلاح طلب، به نظر می رسد در شرایط عددی دست برتر با اصولگرایان باشد. چرا که رای دهندگان اصولگرا ثابت خواهند ماند اما احتمال ریزش آرا برای اصلاح طلبان ، بیشتر محتمل است.
اما یک احتمال غیر عددی هم و جود دارد که به شرط تحقق آن اصلاح طلبان  و البته شخص منادی برنده انتخابات خواهند بود که به شرط بقای عمر، در نوشته های آتی بدان خواهیم پرداخت.
محسن رضازاده
کارشناس سیاسی
Montagedrealist62@yahoo.com
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
خدا قوت. اينهم نوعى تحليله!
ایثارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
ما از چپاول وصولگرایان خسته شدیم به جناح سردارن دیپلماسی رای میدیم از نظامیان و روحانیون مایوس شدیم
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
محسن جان شما با این نبوغ ریاضی که داری باید کارشناس ریاضی محض میشیدی!!!
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
ما به متدينين و افراد صادقي چون سعيدي و فرهنگي راي مي دهيم چرا كه ثابت كردند هم ميشود درست كاربود هم نماينده مجلس
تبریز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
ما به دکتر منادی رای خواهیم داد
تبریز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
ما به دکتر منادی رای خواهیم داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
لیست امید تبریز در شان ملت بزرگ تبریز نیست واقعا تاسف بار است نماینده گان تبریز را از طرف تهران انتخاب بکنند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
تاج الدینی و سعیدی سابقه کار اجرایی روشن و از تدین برخوردارند. آینده کشور را ببینید و به کسی رای بدهید که گذشته درخشانی داشته اند.
اذرشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
ما به دکتر منادی رای میدهیم..
غلامرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
من که اصلآ سردر نیاوردم چی گفتین.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار