ایام نوروز 95 در حالی سپری شد که خوشبختانه استان هرمزگان شاهد حادثه دلخراشی در ناوگان عمومی نبود.
کد خبر: ۲۰۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳ 04 April 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، همواره در تمام دنیا اخباری از قبیل تصادفات ناگوار جاده‌ای که برای ناوگان‌های عمومی رخ می‌دهد، به دلیل حجم بالایی که معمولا در تلفات و جراحات دارد، جلب توجه می‌کند.

این رخدادها به دلایل مختلفی مانند نقص در وسایط نقلیه، خواب‌آلودگی، ایمن نبودن جاده و غیره رخ می‌دهد که کشور ما نیز نه تنها از این مسئله مستثنی نبوده، بلکه آمار قابل توجهی از این قبیل رخدادها را به خود اختصاص داده است.

نکته جالب در مسائل ایمنی جاده‌ها و تصادفات کشور، کاهش روز افزون آمارهای مربوطه است. متاسفانه در ایام نوروز هر سال شاهد حجم بالایی از تصادفات جاده‌ای منجر به جرح و فوت هستیم که استان هرمزگان نیز در این رخدادها دارای سهم است.

هر ساله خانواده‌های بسیاری در ایام مبارک نوروز، به دلایل مختلف داغ‌دار شده و در سوگ عزیزان و نزدیکان‌شان می‌نشستند که در این حوادث، تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی خودنمایی می‌کند.

سال 1395 برای هرمزگانی‌ها با نوروزی کم‌تصادف‌تر از سال‌های قبل همراه بود و خوشبختانه علاوه بر کاهش تصادفات منجر به جرح و فوت، شاهد هیچ‌گونه تصادف در ناوگان حمل و نقل عمومی نبوده است.

این خبر می‌تواند نوید آن را به دنبال داشته باشد که ایمن‌سازی جاده‌ها، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و بسیاری از سایر عوامل موثر تا چه حد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

فرمانده پلیس راه هرمزگان در این ارتباط طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس از کاهش 27 درصدی آمار تصادفات جاده‌ای در ایام نوروز امسال نسبت به سال قبل خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته طی ایام نوروز شاهد 199 فقره تصادف بودیم که خوشبختانه این میزان طی نوروز 95 به 145 فقره کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه از مجموع 145 مورد تصادفات در ایام تعطیلات نوروزی سال جاری، 20 درصد تصادف موتورسیکلت، 3 درصد احشام(به ویژه شتر) و یک درصد نیز مربوط به عابر پیاده بوده است، افزود: در ایام نوروز امسال 562 مورد تست سلامت از رانندگان گرفته شد که از این مقدار تست انجام شده، 70 مورد مثبت و 498 مورد منفی بوده است.

علی مجیدزاده با اشاره به وقوع 136 مورد تصادفات منجر به جرح در سال گذشته، تصریح کرد: در این تصادفات، 275 نفر مجروح شدند که در سال جاری در 94 فقره تصادف 140 نفر مجروح شدند که این میزان کاهش 31 درصدی وقوع حوادث و کاهش 49 درصد تعداد مجروحین را بدنبال داشته است.

فرمانده پلیس راه هرمزگان با بیان اینکه 60 درصد از حوادث جاده‌ای در 30 کیلومتری ورودی شهرستان‌ها رخ داده و 26 درصد تصادفات نیز از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب بوده است، گفت: 45 فقره تصادف منجر به خسارت و کروکی در سال 94 رخ داده بود که این آمار در سال جاری از کاهش 22 درصدی برخوردار بوده و به 35 فقره رسیده است.

وی همچنین از توقیف 317 دستگاه خودرو به دلیل داشتن 2 تخلف هم‌زمان خبرداد و گفت: در این مدت، 68 هزار و 352 مورد تخلف کنترل شد که نسبت به سال 94 از کاهش یک درصدی برخوردار بوده است.

این مسئول با اشاره به کاهش 69 درصدی توقیف خودروها در ایام نوروزی در استان، اظهار کرد: 767 دستگاه خودور به دلیل تخلفات مختلف طی ایام نوروز سال جاری توقیف شده است.

مجیدزاده اضافه کرد: اخذ مدارک 119 مورد خلافی بالای یک میلیون، ضبط 44 گواهینامه به دلیل فوت و یا جرح، کنترل ناوگان عمومی مسافربری و ضبط  17 جلد دفترچه به دلیل تخلفات رانندگی، ضبط 2 جلد گواهینامه به دلیل داشتن نمره منفی را از دیگر مواردی می‌باشد که در اجرای طرح نوروزی انجام شده است.

فرمانده پلیس راه هرمزگان همچنین از کنترل تخلف 14 هزار و 214 مورد سرعت غیرمجاز با دوربین‌های سرعت سنج سیار و 8 هزار و 177 مورد نیز با هشت دوربین ثابت کنترل سرعت در این مدت در محورهای مواصلاتی استان و اعمال قانون 1961 مورد تلفن همراه و کاهش 24 درصدی نسبت به سال قبل، کنترل تخلف 560 مورد به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی و کاهش 22 درصدی در این زمینه خبر داد که آگاهی مردم در راستای کاهش آمارها نقش موثری داشته است.

وی با اشاره به آمار تعداد مجروحان در ایام نوروز گفت: 17 درصد مجروحین از میهمانان نوروزی و 83 درصد نیز از بومیان استان هرمزگان هستند که جای بسی تامل دارد و نیاز است تا به‌منظور کاهش این آمار در استان، برنامه‌ریزی‌های مناسب انجام شود.

این مسئول با ابراز خرسندی از عدم وقوع تصادفات منجر به جرح و فوت در ناوگان عمومی مسافربری در استان تصریح کرد: قاطعیت پلیس در برخورد با تخلفات، مراجعه رانندگان اتوبوس حداقل سالی یک‌بار برای تعویض دفترچه و ارتقاء سطح معلومات آنان با برگزاری دوره‌های آموزشی در هفته‌ای حداقل یک‌بار سبب می‌شود تا در ناوگان عمومی مسافربری تصادفات منجر به فوت رخ ندهد.

----------------------------------

گزارش: سیدمهدی موسوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار