مرگ گسترده دام‌ها و خسارت دامداران
شیوع نوعی بیماری در بین دام‌های سبک و سنگین روستای کلاً در بخش یانه سر بهشهر، موجب نگرانی وسیع در بین دامداران این منطقه و استان شد.
کد خبر: ۲۰۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 10 April 2016
به گزارش تابناک مازندران، این روزها بیماری ناشناخته‌ای در بین بخشی از دام‌های روستای کلاً بهشهر شیوع پیداکرده و ده‌ها رأس از دام‌های مردم این روستا در مقابل چشمان دامداران تلف می‌شوند که روستاییان اطراف این روستا را نیز با نگرانی مواجه کرده است.

روستای کلاً ازجمله روستاهای منطقه بخش یانه سر هزارجریب بهشهر است که بخش اعظمی از مردم این منطقه به‌صورت مستقیم در بخش دامداری اشتغال داشته و امرار و معاش مردم منطقه از طریق همین دام‌های سبک و سنگین در منطقه است که اکنون چند روزی است بیماری ناشناخته‌ای، دام‌ها را به کام مرگ می‌برد و زندگی مردم را با خطر مواجه کرده است.

این در حالی است که علی‌رغم گذشت حدود یک هفته از وقوع این اتفاق و مرگ‌ومیر دام‌ها، دامپزشکی به‌عنوان تنها دستگاه نظارتی و کنترل بیماری‌های دام، هنوز اطلاعی در این راستا در اختیار افراد منطقه قرار نداده است.

علی‌رغم گذشت حدود یک هفته از وقوع این اتفاق و مرگ‌ومیر دام‌ها، دامپزشکی به‌عنوان تنها دستگاه نظارتی و کنترل بیماری‌های دام، هنوز اطلاعی در این راستا در اختیار افراد منطقه قرار نداده است

یکی از دامداران ساکن روستای کلاً بخش یانه سر شهرستان بهشهر گفت: متأسفانه علت اصلی این مرگ‌ومیر دام‌های مشخص‌نشده است و تنها برخی از افراد آن را تب برفکی اعلام کرده‌اند اما دامپزشکی در این موردنظری اعلام نکرده است.

این دامدار افزود: براثر این بیماری ناشناخته بیش از ۱۰ رأس از دام‌های من و تعدادی از دام‌های مردم منطقه که مهم‌ترین بخش درآمدی زندگی ما است از بین رفته است و خسارت‌های مالی فراوانی بر ما واردشده است.

دامدار دیگری که به گفته خودش تمام دارایش همین تعداد دام است  گفت: تمام زندگی‌ام همین دو سه تا گاوی بوده که تلف شدند و اکنون امیدی برای زندگی ندارم و امیدواریم مسئولان به داد ما برسند.

وی ادامه داد: متأسفانه دارویی نیز برای کنترل این بیماری پیشنهاد نشده که بتوانیم جلوی این مرگ‌ومیر و کشتار دام‌های خود را بگیرم و از این وضعیت رها شویم و امیدواریم برای کنترل این بیماری توسط مسئولان چاره‌اندیشی شود.

علت مرگ دام ها ناشناخته است

بخشدار یانه سر منطقه کوهستانی بهشهر نیز با اعلام اینکه علت مرگ دام‌های تلف‌شده در روستای کلاً ناشناخته است گفت: بخش یانسر شهرستان بهشهر در منطقه کوهستانی واقع‌شده که دارای ۵۶ روستا با ۱۱ هزار جمعیت است و روستای کلاً ازجمله روستاهای منطقه است که در طول سال، تعدادی از خانوارها به‌صورت دائم ساکن هستند و شغل اصلی‌شان دامداری است که با این مرگ‌ومیر دام‌ها، متضرر شده‌اند.

حسین نجفی ادامه داد: دامداری در این منطقه به‌صورت سنتی است و تاکنون دامپزشکی نظر قطعی در مورد چگونگی و علت این مرگ‌ومیر اعلام نکرده است و ما هم منتظر اعلام نظر کارشناسان دامپزشکی در مورد این تلفات دام‌ها در این روستا و رفع نگرانی مردم در منطقه هستیم.

وی گفت: اطلاع‌رسانی در خصوص شیوع این بیماری در بین دام‌ها در روستاهای انجام‌شده و با اعلام نظر قطعی دامپزشکی، علت این تلفات دام‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز بابیان اینکه، در حال حاضر استان مازندران نسبت به استان‌های دیگر ازنظر کانون بیماری در وضعیت بهتری است می‌گوید: ولی چنانچه همکاری دامداران اتفاق می‌افتاد این مقدار کانون بیماری را نیز نداشتیم.

حسین رضوانی ۸۰ درصد ابتلا به بیماری دامی را عدم رعایت بهداشت قرنطینه دام دانست و افزود: ۹۰ درصد دامداری‌های مازندران سنتی است و اغلب در دامداری صنعتی بهداشت دام‌ها رعایت می‌شو و بی‌توجهی چوب‌داران و خریدارهای دامی که فقط به منفعت خود توجه دارند و عدم همکاری دامداران از دلایل بروز و ظهور بیماری تب برفکی بود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تأکید کرد: افراد بدون اطلاع به خرید و جابجایی دام نپردازند که این اقدام آن‌ها موجب گسترش بیماری می‌شود.

وی بابیان اینکه اکنون ۲۵ کانون بیماری تب برفکی در واحدهای دام‌پروری استان گزارش‌شده است، افزود: از دامداران خواهش می‌کنیم در این روزها به‌هیچ‌عنوان دام را جابجا نکنند اگر نیاز ضروری است دامپزشک منطقه را در اطلاع قرار دهند.

به گزارش مهر، با شیوع این بیماری ناشناخته در روستای کلاً بهشهر، روستاهای هم‌جوار این روستا و حتی مناطق مختلف شرق مازندران در نکا، بهشهر و گلوگاه و حتی مازندران احساس خطر کردند که این امر نیازمند کنترل این بیماری توسط  مسئولان دامپزشکی و رسیدگی و  چاره‌اندیشی در این  زمینه است تا از سرایت این بیماری به دام‌های مناطق مختلف جلوگیری شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار