به دلیل امکانات کم و محدود است که بسیاری از هنرمندان قمی تابلوهایی را که در منزل می‌کشند در نمایشگاه‌ها و نگارستان‌های تهران عرضه می‌کنند.
کد خبر: ۲۱۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱ 25 April 2016
به گزارش تابناک قم، هنرهای تجسمی که به آن هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته می‌شود، آن دسته از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصاً حس بینایی مخاطب  را هدف قرار می‌دهند.

 هنرهایی چون نقاشی، خوشنویسی، مجسمه سازی، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آنها مانند هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی از این دسته‌اند.

طبق آمارِ یکی از مراکز هنری معتبر کشور، جمعیت هنر استان قم 2 برابر جمعیت ساکن آن است. به ویژه در هنرهای تجسمی که هر فرد، حداقل در 2 رشته هنری و حداکثر در 4 رشته هنری به شکل تخصصی و مبتدی مشغول است. این آمار فارغ التحصیلان آموزش عالی و هنرستان‌ها را نیز شامل می‌شود.  وقتی با این تعداد هنرمند در استان کوچکی چون قم روبه‌رو می‌شویم، یقیناً سطح توقع از مسئولان هنری و فرهنگی بالا می‌رود؛ توقعی که تاکنون برآورده نشده است.

هنرمندان حمایت نمی‌شوند

«محمد مهدی ایمانی» که خود از مجسمه سازان برجسته قم است، در گفت و گو با همشهری عنوان می‌کند: من را همه جا به عنوان یک هنرمند همیشه منتقد می‌شناسند. چراکه همیشه از نبود حمایت قابل قبول مسئولان هنری استان گلایه کرده‌ام. نبود این حمایت‌ها، تنها شامل کمک مادی و مالی نیست. هنرمند نیازمند کمک پولی از سوی مسئول نیست. هنرمند ارج و مقام دارد. اما مسئولان هم باید بودجه‌هایی را که به بخش‌های مختلف هنری اختصاص پیدا کرده است برای رشد و ترویج همان بخش هزینه کنند.

مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری قم اضافه می‌کند: در سال‌های اخیر  بسیاری از هنرمندان قمی در عرصه تجسمی به دلیل همین بی‌مهری‌ها و نبود امکانات به تهران مهاجرت کرده‌اند. هر چند این وضع تنها مختص قم نیست و در بسیاری از شهرستان‌ها نیز اوضاع از این بهتر نیست اما قم به دلیل جایگاه و ظرفیت ویژه‌اش نباید از تهران چیزی کم داشته باشد.

یکی از ملزومات هنرهای تجسمی در هر شهری، وجود چند نگارستان مجهز و قابل دسترس است در حالی که در قم از 3 نگارستان فعالی که وجود دارد، تنها نگارستان اشراق است که نسبتاً شرایط مناسبی دارد. اگرچه این نگارستان در برابر نگارستان‌های تهران از امتیاز خاصی برخوردار نیست.

عرضه آثار در شهرهای دیگر

وی ادامه می‌دهد: به دلیل همین امکانات کم و محدود است که بسیاری از هنرمندان قمی تابلوهایی را که در منزل می‌کشند در نمایشگاه‌ها و نگارستان‌های تهران عرضه می‌کنند.

از سوی دیگر، در میان مردم قم هنوز ارزش اثر اصل و اورجینال شناخته نشده تا به تبع آن میل و رغبتی به خرید این آثار داشته باشند؛ حتی اگر اثری را با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی عرضه کنیم. در حالی که در تهران بسیاری از مردم حاضر هستند، برای تابلویی که با دستان هنرمند خلق شده هزینه کنند. بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف رسانه‌ها فرهنگ سازی در این خصوص است.

ایمانی تصریح می‌کند: بسیاری از مسئولان از ما تقاضای بیان انتقادات و پیشنهادها می‌کنند اما متاسفانه آن چنان که باید به آنها توجه نمی‌کنند.

مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری قم با اشاره به برگزاری دوسالانه هنرهای تجسمی استان قم می‌گوید: متاسفانه نسبت به آثار دوره‌های گذشته، سطح آثار این دوره از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبود که این امر به دلیل دلزدگی هنرمندان تجسمی از وعده‌های مسئولان و هم چنین سطح پایین جوایز بوده است به طوری که بسیاری از صاحبان اثر هیچ انگیزه‌ای برای شرکت آثار خود در این جشنواره نداشتند.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار