فعال طبیعت گردی و مدیر اجرایی موسسه سبز کاناز گفت: در قالب یک طرح آموزشی ۱۰ روزه، ۷۵ دانش آموز ۶ پایه تنها دبستان روستای شیب دراز قشم که زادگاه لاک پشت های در حال انقراض دریایی است، مباحث آموزشی محیط زیستی را فرا گرفتند.
کد خبر: ۲۲۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴ 02 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، کسری انصاری نسب در جمع خبرنگاران افزود: در این طرح آموزشی کوتاه مدت 10 روزه، که از ابتدای اردیبهشت همزمان با روز جهانی زمین پاک آغاز و تا دهم اردیبهشت مصادف با روز ملی خلیج فارس ادامه داشت، دانش آموزان روستای شیب دراز با مباحث مختلفی در خصوص ارزش های زمین، اکوسیستم خلیج فارس و نحوه حفاظت از  گونه های حیات وحش در حال انقراض به ویژه لاک پشت های دریایی  پوزه عقابی در قالب کارگاه های آموزشی آشنا شدند.

وی افزود: روستای شیب دراز یکی از 57 روستای جزیره قشم و محل مناسبی برای تخم گذاری لاکپشت پوزه عقابی است  که از جمله گونه هایی محسوب می شود که از زمان دایناسورها تاکنون به حیات خود بر روی کره خاکی ادامه می دهند اما هم اکنون جمعیت آنها در خلیج فارس به شدت در خطر انقراض قرار دارد.

به گفته این فعال طبیعت گردی، ارایه مباحث زیست محیطی به دانش آموزان قشمی از روز جهانی زمین پاک در قالب یک کارگاه آموزشی در دو بخش تئوری و عملی آغاز شد و آشنایی کودکان با ارزش ها و اهمیت لاک پشتان دریایی، در راستای حفظ هر چه بهتر این گونه مهم صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در این کارگاه و پس از ارایه مباحث تئوری،  برنامه  پرسش و پاسخ برگزار شد که در نهایت کارت هایی به عنوان بلیت گشت در سایت حفاظت از لاکپشت ها به دانش آموزان شرکت کننده در این طرح ارایه شد تا ۱۰ روز آموزش عملی را زیر نظر کارشناسان این پروژه در سایت حفاظت شده روستا بگذرانند.

مدیر اجرایی موسسه سبز کاناز گفت: با توجه به ۱۴ سال اجرای پروژه حفاظتی در این منطقه با مشارکت جامعه محلی ، استقبال خوبی از این برنامه توسط دانش آموزان و والدین صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: در پایان ۱۰ روز اجرای طرح آموزشی و همزمان با روز ملی خلیج فارس، دانش آموزان شرکت کننده در قالب دل نوشته یا نقاشی تجربه متفاوت خود در این رابطه را به تصویر کشیدند که به آثار برگزیده جوایزی اهدا شد.

انصاری نسب همچنین خاطرنشان کرد: تجلیل از دانش آموزانی که اعضای درجه یک خانواده آنها در قالب گروه مردمی" ناتوران خمیس" به صورت داوطلبانه از لاک پشت ها حفاظت می کنند، مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، این برنامه متفاوت کودکانه با حمایت های اداره کل محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم و به همت موسسه سبز کاناز انجام شده است.

گفتنی است، بخشی از اقتصاد مردم روستای  شیب دراز به ادامه حیات و زادآوری لاک پشت های دریایی وابسته است؛ بر همین اساس، گروهی از جوانان این روستا که خود را به گویش محلی"ناتوران خمیس"(محافظان لاکپشت) نام نهاده اند، سال هاست عزم خود را برای حفظ نسل  این گونه جزم  نموده و حفاظت از این گونه را یکی از دغدغه های خود قرار داده اند. شالوده این کار بزرگ و پروژه بین المللی توسط یکی از بزرگمردان عرصه محیط زیست مهندس بیژن فرهنگ دره شوری در سال ۱۳۸۱ شمسی گذاشته شد. هم اکنون نیز "سید محمد هاشم داخته" رییس محیط زیست منطقه آزاد قشم از تلاش های گروه مردمی "ناتوان خمیس" حمایت می کند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار