تابناک: درختان "پده" نه تنها به سبب شگف‌انگیز بودن ظاهری بلکه به این دلیل که پناهی برای تغذیه برخی پرندگان منطقه نیز قرار گرفته حائز اهمیت است. این درخت پرسخاوت علاوه بر آنکه بی هیچ چشم داشتی روزی خود را از دل کویر با قناعت به دست می‌آورد، منبعی برای حیات دیگر گونه ها نیز شده است.
کد خبر: ۲۲۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹ 07 May 2016

به گزارش تابناک اصفهان، مردم دیار کویر به نام "پده" این درختان را می‌شناسند البته نه همه اهالی کویر کاشان چراکه ویژگی منحصر به فرد این گونه درختی سبب شده تا اهالی منطقه هم از ظاهر شگفت انگیز این درخت در تعجب باشند!.

حفره هایی که بیشتر شبیه یک مخزن برای این درخت در کویر قدکشیده، نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند، از ویژگی های منحصر به فرد "پده" از سوی مردم و کارشناسان منابع طبیعی ذکر شده است.

درختی که به سبب رویش خودرو در کویر دریافته که برای زنده ماندن در این بیابان باید خود به فکر راهی برای شاخ و برگ دادن به زندگی باشد.


اما حال و روز این روزهای "پده" در جنگل‌های آران و بیدگل چندان مناسب نیست. بی‌توجهی یا دست تقدیر سبب شده تا موریانه به جان این درختان پراستقامت و قانع کویر افتاده و ادامه حیات آن را با تهدید روبرو کند.

نوعی آفت از نوع موریانه چوبخوار اینک به جان پده جنگلی افتاده به گونه ای که با خوردن شاخ و تنه، این درختان را در آستانه نابودی قرار داده است.

این پدیده طبیعی که به گفته حمید گل آرایی کارشناس منابع طبیعی در دست بررسی از سوی اداره منابع طبیعی استان و در حال رفع شدن است،سبب می شود تا این آفت مانند موریانه به جان این درختان افتاده و رشد درخت و بقای آن را با تهدید روبرو کند.


درختان "پده" نه تنها به سبب شگف‌انگیز بودن ظاهری بلکه به این دلیل که پناهی برای تغذیه برخی پرندگان منطقه نیز قرار گرفته حائز اهمیت است. این درخت پرسخاوت علاوه بر آنکه بی هیچ چشم داشتی روزی خود را از دل کویر با قناعت به دست می‌آورد، منبعی برای حیات دیگر گونه ها نیز شده است.

ازسوی دیگر این درختان به سبب واقع شدن در کویر از بروز گرد و غبارهای محلی و نیز روان شدن شن‌ها در بیابان جلوگیری می کنند که بی توجهی به وضعیت کنونی آنها می‌تواند، عواقب سختی برای محیط زیست و بوم منطقه کویری آران و بیدگل داشته باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار