تابناک: می‌توان گفت قطعاً آجرها و خشت‌های همراه با دیوارهای گلی بدست آمده در حفاری‌های اخیر متروی دروازه دولت مربوط به کاخ جهان‌نماست.
کد خبر: ۲۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵ 14 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، با آغاز حفاری ها و عملیات ساخت ایستگاه های متروی اصفهان در خیابان دروازه دولت، خبرهایی مبنی بر کشف بخشی از میراث فرهنگی اصفهان در این خیابان به گوش رسید.

خبرهایی که از سوی برخی شاهدان حاضر از کارگاه متروی اصفهان به بیرون درز کرده بود اما بعد از صحبت با مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان با تکذیب آن مواجه شدیم.

چندی پیش خبر کشف بقایای کاخ جهان نما که در محل دروازه دولت فعلی، به گوش رسید. این موضوع از سوی کارگرانی که در کارگاه متروی اصفهان مشغول به کار هستند مطرح شد اما با فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان این مسئله را تکذیب کرد.

یک مدرس رشته مرمت دانشگاه پیام نور اصفهان در این باره گفت: این اثر تاریخی که به نظر بقایای کاخ جهان‌نما و مربوط به دوران صفویه است احتمالاً در دوره قاجار تخریب شده و در حال حاضر بخشی از پی‌های آن زیر میدان امام حسین(ع) (دروازه دولت) قرار دارد.

وی با تاکید بر این‌که این کاخ به عنوان دروازه ورودی دولتخانه صفوی بوده، افزود: در دو طرف این کاخ، چهار باغ عباسی با عماراتی همچون خیمه‌گاه و کاخ چهل ستون و ده‌ها اثر تاریخی ارزشمند قرار داشته است.

اصغر عرب ادامه داد: بر اساس نوشته‌های سفرنامه نویسان و تحقیقات اساتید رشته مرمت، می‌توان به دقت محل کاخ جهان نما در زیر دروازه دولت فعلی پی برد، به عنوان نمونه احتمالاً یکی از عکس‌هایی که از هولستر آلمانی بدست آمده منسوب به این کاخ و در میدان مذکور است.

عرب گفت: با خیابان‌کشی‌های انجام شده در دوره پهلوی، بسیاری از بناهای تاریخی اصفهان از میان رفته، به عبارت بهتر کف خیابان‌ها فعلی هر روز بیشتر از روز گذشته بالا آمده و موجب شده که بقایای آثار تاریخی در زیر آن مدفون شود.

وی تصریح کرد: برهمین اساس می‌توان گفت قطعاً آجرها و خشت‌های همراه با دیوارهای گلی بدست آمده در حفاری‌های اخیر متروی دروازه دولت مربوط به کاخ جهان‌نماست.

با وجودی که برخی دیگر از کارشناسان این حوزه نیز بر این باوراند که آثاری تاریخی در زیر خیابان دروازه دولت باید وجود داشته باشد، اما مسئولان میراث استان به شدت این مسئله را تاکنون تکذیب کرده اند.

اگر میراثی که برخی کارشناسان از آن سخن می گویند در دل خاک های این خیابان و زیر آسفالت شهر وجود داشته باشد، می توان به گنجینه ای از تاریخ با ارزش اصفهان دست یافت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
چه دلیلی دارد که مسئولان میراث تکذیب میکنند؟
آیا استاد دانشگاه اشتباه میگوید؟
یا کارگران اشتباه دیده اند؟!
یا شما در اشتباهید؟؟!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار