استاندار هرمزگان بابیان اینکه فعالیت های صورت گرفته در جهاد دانشگاهی استان در عرصه تولید آب از رطوبت هوا تا کنون چشمگیر بوده، گفت: با توجه به فعالیت های صورت گرفته در این دانشگاه باید هرمزگان استانی پیش رو در تولید آب از رطوبت هوا باشد و این کار با اقتصاد مقاومتی نیز متناسب است.
کد خبر: ۲۳۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 18 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، جاسم جادری با توجه به خشک‌سالی‌های پیاپی در استان هرمزگان استفاده از منابع آبی باید در دستور کار قرار گیرد و تنها نباید به منابع آب شیرین اکتفا کرد. امروزه راه‌کارهای مختلفی برای تهیه آب شرب از آب دریا و شرجی هوا وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها کمبود منابع آبی را جبران کرد.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینهٔ آب گفت: در زمینهٔ ساخت آب‌شیرین‌کن‌های همراه و قابل‌حمل مخصوص مناطق دوردست و ساخت دستگاه هواآب و تبدیل رطوبت هوا به آب، کشاورزی با آب دریا در استان  صورت گرفته است.
 
جادری با بیان اینکه یکی دیگر از بحث تأمین آب از منابع نامتعارف است، اظهارکرد: با توجه به کمبودهایی که کشور و استان در مسئله آب با آن مواجه است به دنبال این هستیم که نسبت به بومی‌سازی فناوری ساخت آبشرین کن‌ها و استفاده از دستگاه‌های تولید آب از رطوبت هوا در استان اقدام کنیم.
 
وی افزود: بیش از ۸۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و می‌توان با تغییر الگوی کشت و احداث گلخانه‌های آب‌شور علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، در شوره‌زارهای لم‌یزرع ساحلی نیز گونه‌های مقاوم به شوری کاشت.
 
جادری فعالیت های صورت گرفته در جهاد دانشگاهی هرمزگان در عرصه تولید آب از رطوبت هوا را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به فعالیت های صورت گرفته در این دانشگاه باید هرمزگان استانی پیش رو در تولید آب از رطوبت هوا باشد و این کار با اقتصاد مقاومتی نیز متناسب است.
 
وی تولید آب آشامیدنی از رطوبت هوا را اقدامی به صرفه و مناسب برای تامین آب برشمرد و گفت: احداث سد و آب شیرین کن برای تامین آب هزینه و زمان بسیاری به همراه دارد در حالی که باید به سمت اقتصادی کردن تولید آب برویم تا با هزینه کمتر بیشترین میزان تولید آب را داشته باشیم.
 
استاندار هرمزگان تاکید بر اینکه باید بدنبال راه چاره برای مشکل کمبود آب بود افزود: کارخانه دستگاه های تولید آب از رطوبت هوا باید در هرمزگان احداث شود زیرا این استان به این تکنولوژی نیاز دارد و تولید آن را باید بومی سازی کنیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار