مهر گزارش می‌دهد؛
تابناک: یش از ۴ هزار خانه تاریخی در استان اصفهان وجود دارد و این در حالی است که با تزریق قطره چکانی اعتبار احیا و نگهداری این خانه‌ها بسیار سخت و حتی نا ممکن شده است.
کد خبر: ۲۳۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵ 15 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، استان اصفهان با برخورداری از پیشینه چند هزار ساله تاریخی و پراکندگی وسیع آثار و ابنیه باستانی و جاذبه‌های طبیعی در تمام نقاط استان یکی از قطب‌های میراث فرهنگی و گردشگری کشور و همچنین وجود هنرمندان و صنعتگران برجسته در قامت یکی از مراکز فنی و هنر ایران خود را معرفی کرده است.

طبق آمار ارایه شده از سوی مسئولان در حال حاضر حدود ۲۰ هزار اثر تاریخی در استان اصفهان وجود دارد که با توجه به تنوع و وسعت این آثار حفظ، حراست و حفاظت از این آثار از عهده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان خارج است و در این میان برای نجات ابنیه‌ تاریخی و مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی با ارزش باید تمام ملت ایران دست به دست هم دهند.

اغلب خانه‌های تاریخی اصفهان متروک و خالی از سکنه هستند

احیای خانه‌های تاریخی استان اصفهان که با جامعه آماری بیش از ۴ هزار خانه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و در این راستا سید احمد عطایی، یک فعال میراث فرهنگی در استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود حدود یک هزار خانه تاریخی متعلق به دوران صفویه، زندیه، قاجاریه و برخی نیز پهلوی می‌گوید: خرید و آزادسازی این خانه‌های تاریخی یکی از مشکلات اصلی پیش روی سازمان میراث فرهنگی است چرا که این خانه‌ها در مالکیت اشخاص حقیقی بوده و اکثرا از طریق ارث به آنها رسیده و خانه‌هایی هستند که بیش از بیست نفر مالک دارند که به علت عدم توافق بین آنها در مورد نگهداری و سکونت اغلب خالی از سکنه و متروک هستند.

به گفته وی و بنا بر اعلام همسایگان بسیاری از خانه‌ های تاریخی اصفهان، این خانه‌ها محل رفت و آمد افراد ناباب و معتاد شده که این افراد بسیاری از اشیاء و درب و پنجر‌ه‌های این خانه‌ها را به سرقت برده و یا سوزانده اند.

این فعال میراث فرهنگی استان اصفهان با تاکید بر اینکه بسیاری از مالکان خانه‌های تاریخی توان مالی نگهداری از خانه‌های تاریخی را نیز ندارند، می‌افزاید: برخی از این خانه‌ها نیز امکانات مورد نیاز زندگی‌های امروزی را ندارند و بر این اساس کسی تمایل به زندگی در این خانه‌ها را ندارد.

ثبت ملی خانه‌های تاریخی اختیارات را از مالکان می‌گیرد

وی همچنین به عدم رسیدگی مناسب سازمان میراث فرهنگی به وضعیت خانه‌های تاریخی اصفهان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در این راستا باید یادآور شوم که سازمان میراث فرهنگی نیز اجازه تخریب و نوسازی را به مالکان این خانه‌ها نمی‌دهد و با ثبت ملی کردن این خانه‌ها اجازه خرید و فروش آنها را از مالکان می‌گیرد.

عطایی به بلاتکلیفی مالکان خانه‌های تاریخی و همچنین سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص نگهداری از خانه‌های تاریخی اصفهان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در این راستا ضروری است که کمیسیون تخصصی در سازمان میراث فرهنگی برای ساماندهی این خانه‌های تاریخی که عموما با متراژ‌های بالا نیز هستند تشکیل شود.

وی عدم وجود اعتبار کافی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای خرید خانه‌های تاریخی را نیز از دیگر مشکلات موجود می‌داند و ادامه می‌دهد: در این راستا بهترین راهکار برای ساماندهی و بهره‌برداری از این خانه‌ها ورود بخش خصوصی است و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توان به تداوم منازل تاریخی اصفهان امید داشت.

این فعال میراث فرهنگی که معتقد است بسیاری از خانه‌های تاریخی استان اصفهان در محلات شهرها قرار دارد و از این رو با ساماندهی آنها می‌توان بهترین بهره‌برداری را در راستای انجام فعالیت‌های فرهنگی، گردشگری و آموزشی در این خانه‌ها داشته باشیم، می افزاید: بر این اساس پیشنهاد می‌شود به کسانی که برای احیا و نگهداری خانه‌های تاریخی اصفهان گام بر می‌دارند تسهیلاتی ارایه شود.

تخصیص کمک بلاعوض به تعمیر و مرمت آثار فرهنگی تاریخی برای مالکین

وی تخصیص کمک بلاعوض برای تعمیر و مرمت آثار فرهنگی تاریخی برای مالکین را نیز از دیگر الزامات حفظ و احیای بناهای تاریخی استان اصفهان می‌داند و ادامه می‌دهد: اعطای وام کم بهره جهت تغییر کاربری بنا و کسب درآمد و به ویژه تبدیل این بناها به مراکز خدمات توریستی و اعطای امتیاز فروش بلیت برای بازدید از برخی از خانه‌های تاریخی اصفهان نیز می‌تواند اقدام موثری در این راستا باشد.

عطایی الزام ارگان‌های دولتی مبنی بر استفاده از بناهای تاریخی جهت کاربری‌های مرتبط را نیز از دیگر پیشنهادات ارایه شده در راستای حفظ ابنیه تاریخی استان اصفهان می‌داند و اظهار می‌کند: تشکیل کمیته تشخیص آثار جهت حفظ و نگهداری آثار درجه یک، دو و سه آزادسازی درجه۴ و ۵ نیز در استان اصفهان امری لازم‌الاجراست.

تنها ۳۰ درصد از خانه‌های تاریخی اصفهان ساماندهی شده‌اند

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تشکیل صندوق احیای ابنیه تاریخی استان اصفهان اظهار می‌کند: در سال ۹۳ اعتبارات مناسبی برای احیای این خانه‌های تاریخی تخصیص یافت که درسال جاری نیز اعتباری بیش از اعتبار سال گذشته به این صندوق تخصیص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد از خانه‌ای تاریخی استان اصفهان توسط دولت و بخش خصوصی به صورت مشارکتی احیا و تغییر کاربری داده‌اند، می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۴ هزار خانه تاریخی در سطح استان اصفهان وجود دارد که برای احیا و نگهداری نیازمند فعالیت بخش خصوصی است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی از طریق مزایده خانه‌ها و دیگر ابنیه تاریخی استان اصفهان را برای نگهداری و تغییر کاربری به مزایده می‌گذارد، ادامه می‌دهد: طی سال‌های گذشته ۲۰ خانه و حمام تاریخی در استان اصفهان ساماندهی شده‌اند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار