کد خبر: ۲۳۷۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 30 May 2016

به گزارش تابناک یزد،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان این‌که موضوع اقتصاد مقاومتی در جهاد کشاورزی عملیاتی شده است، گفت: جهاد کشاورزی استان یزد در سه «سرفصل ارتقای توان تولید ملی»، «ارتقای بهره‌وری» و «هدفمندسازی یارانه‌ها» برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی مکلف شده است.

  «سیدجمال سجادی‌پور» در جلسه کارگروه تحقق شعار سال، گفت: برنامه اقتصاد مقاومتی پس از دستور مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته، در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفت و امسال با توجه به شعار اقدام و عمل و براساس ابلاغ‌های وزیر جهاد کشاورزی، می‌توان گفت که این کار در جهاد کشاورزی عملیاتی شده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه تسهیل در این‌باره در استان‌ها، گفت: با نظر هیئت دولت کارگروه تسهیل در استان متشکل از استانداری، جهاد کشاورزی، شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده و کارگاه‌های فعال، نیمه فعال و تعطیل شناسایی شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با گرامی‌داشت یاد و خاطره 48 شهید جهاد‌ کشاورزی استان، اظهار کرد: انتظار می‌رود در جهاد کشاورزی با روحیه جهادی اوایل انقلاب، اقدام و عمل کنیم و در سهمی که برای این سازمان در نظر گرفته شده است، بتوانیم موفق باشیم.

سجادی‌پور با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در تأمین امنیت غذایی و تولید محصولات استراتژیک مثل گندم، گفت: از اهداف وزارت جهاد کشاورزی، تحقق تأمین 100 درصدی این محصول است که هم‌اکنون با خودکفایی 78 درصد در حال تولید هست.

وی ادامه داد: هم‌چنین در دانه‌های روغنی که متأسفانه در سال‌های گذشته عقب‌گرد داشته‌ایم و از هشت به پنج درصد رسیدیم، برنامه‌ریزی شده تا در برنامه پنج ساله به 50 درصد و در 10 ساله به خودکفایی 70 درصد برسیم.

این مسئول با اشاره به اهداف وزارتخانه متبوع، گفت: هدف وزارتخانه در بحث گیاهی و دام این است که با همین وضعیت موجود افزایش تولید و محصول داشته باشیم، از این‌رو در تحقق این امر، همه باید در کنار هم باشیم تا بتوانیم در تحقق اهداف وزارتخانه پیش برویم.

سجادی‌پور در قسمت دیگری از بحث خود اشاره‌ای به بازار هم کرد و گفت: امروز در بخش کشاورزی بحث تولید نیست و بحث بازار است و این کارگروه با هدف تکمیل این زنجیره و چرخه تشکیل شده است.

وی با اشاره به پیشنهاد ایجاد اتاق فکر در این زمینه، گفت: باید با ایجاد اتاق فکر، ببینیم که کجای زنجیره تولید و بازار ما نقص دارد و بتوانیم آن نقص را برطرف کنیم، چون امروز محصولات و تولیداتی داریم که قادر نیست در بازارهای جهانی رقابت کند.

به اعتقاد وی، برخی محصولات مانند گندم و کلزا، مشکل مدیریتی دارد که باید با فرهنگ‌سازی برطرف شود، اما بعضی از محصولات مانند شیر و لبنیات و مرغ نیز مازاد بر مصرف کشور تولید شده است و مشکل بازار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به صنایع تبدیلی و سوددهی چند برابری آن، گفت: یکی از عواملی که می‌تواند در جریان تولید اتفاق بیفتد این است که وارد مبحث صنایع تبدیلی شویم و با جلسات متعدد با سازمان صنعت, معدن و تجارت وارد فرآوری محصولات شویم.

سجادی‌پور با اشاره به سیاست دولت در مباحث گیاهان کم‌آبخواه و گلخانه‌ای نیز گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای استان یزد در یک افق 10 ساله پیش‌بینی کرده است که این استان باید 1500 هکتار سطح زیرکشت گلخانه‌های خود را توسعه بدهد.

وی هم‌چنین به متوسط تولید خیار سبز در دنیا اشاره کرد و گفت: متوسط تولید خیار سبز در دنیا 700 تن در هکتار است و این در حالی است که متوسط تولید این محصول در کشور 250 تن در هکتار و در استان یزد 290 تن در هکتار است و این یعنی چیزی کمتر از نصف تولید جهانی که نمی‌تواند با تولید جهانی رقابت کند، از این‌رو برای اینکه بتوانیم از این بحران عبور کنیم باید دانش خودمان را به روز کنیم.

سجادی‌پور با اشاره به کارگروه‌هایی که توسط وزارتخانه تعریف شده است، گفت: وزارتخانه کارگروه‌های یازده‌گانه‌ای را تعیین کرده و جهاد کشاورزی استان یزد را در سه سرفصل ارتقای توان تولید ملی، ارتقای بهره‌وری و هدفمندسازی یارانه‌ها برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی مکلف کرده است.

وی با بیان سخن «ما می‌توانیم» امام خمینی(ره)، گفت: هر موقع که خواسته‌ایم، توانسته‌ایم و اکنون باید به سراغ مشاغل خانگی و کشت گیاهان کم‌آبخواه برویم، کشاورزان عمده را توجیه کنیم تا حلقه‌های مفقودی تولید و بازار را پیدا کنند و در کنار هم به برطرف کردن آن‌ها بپردازند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به تعریف مقام معظم رهبری از شرایط اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: باید بخش کشاورزی خلاق شود، حلقه‌های مفقوده را پیدا کند و به اهداف تعیین شده برسد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار