کد خبر: ۲۳۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴ 16 April 2015

مسئول فنی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد که امسال 25 میلیارد ریال برای مرمت آثار فرهنگی موجود در این استان پیش‌بینی شده که هنوز تخصیص داده نشده است.

به گزارش تابناک فارس و نقل از ایسنا، اختصاص این مبلغ در حالی است که در سطح استان فارس حدود 3 هزار اثر ثبتی تاریخی و فرهنگی وجود دارد و اکثر این آثار نیازمند مرمت و بهسازی است.

سیامک بصیری مسئول فنی میراث فرهنگی فارس که پنج‌شنبه 27 فروردین و در حاشیه بازدید تعدادی از خبرنگاران از کارگاه‌های مرمتی آثار فرهنگی در شیراز، سخن می‌گفت، یادآور شد: تعداد آثار ثبتی استان فارس به 2 هزار و 866 اثر می‌رسد و هم‌اکنون 10 پرونده جدید از آثار تاریخی شهرستان‌های شیراز، سروستان، سوریان، فیروزآباد و جهرم نیز تهیه شده و درنوبت ثبت ملی قرار دارد.

بصیری گفت: مرمت دیوانخانه مدرسه خان و مسجد جامع عتیق درشیراز، هم‌چنین مرمت کاخ اردشیر و قلعه دختر در شهرستان فیروزآباد از شاخص‌ترین پروژه‌های مرمتی این اداره کل در سال 93 بوده است.

وی با بیان این‌که طبق پیش‌بینی‌ها 34 پروژه مرمت در سال جاری فعال خواهد شد، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مرمتی استان فارس را مدرسه خان دانست که تاکنون برای مرمت آن 200 میلیون تومان صرف شده است.

بصیری گفت: برای مرمت کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد بالغ بر60 میلیون تومان و قلعه دختر دراین شهرستان نیز 70 میلیون تومان و هم‌چنین برای مرمت مسجد جامع عتیق 60 میلیون تومان و عمارت دیوانخانه 130 میلیون تومان اختصاص یافته است.

این کارشناس اداره کل میراث فرهنگی فارس هم‌چنین از شناسایی بیش از 2 هزار اثر تاریخی دارای ارزش در بافت تاریخی شیراز خبر داد و گفت: 380 خانه در این بافت در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

بصیری به اجرای طرح مشارکت مرمت خانه‌های تاریخی اشاره و اضافه کرد: تا امروز رضایت 69 مالک خانه‌های تاریخ را جلب کرده‌ایم و امیدواریم امسال تعدادی از این خانه‌ها در قالب طرح‌های مشارکتی مرمت شود.

وی با بیان این‌که براساس ابلاغیه دولت، 50 درصد از هزینه‌های مرمت چنین خانه‌هایی از سوی میراث فرهنگی تامین می‌شود، گفت: سال گذشته 29 خانه درقالب این طرح در استان فارس مرمت شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار