فوتبال، مد و توسعه؛ از بیلبوردهای سردار آزمون در روسیه تا رونالدو در ایران
کد خبر: ۲۴۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴ 05 June 2016
تا شروع مسابقات یورو 2016 چیزی باقی نمانده است. این مسابقات 10 ژوئن شروع خواهد شد و 10 ژوئیه به پایان می‌رسد. این بار قرار است که این مسابقات در کشور فرانسه برگزار شود. از آنجاکه وظیفه ماست که در هر مراسم مهم و بزرگی به دنبال سوژه‌ای مدآنلاینی باشیم، این بار در صدد برآمدیم تا به این بهانه گزارشی درباره روابط مد و فوتبال تهیه کنیم.

سردار آزمون
بله! تعجب نکنید! امروزه مد و فوتبال در رابطه تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند. همین چند وقت پیش بود که طراحی لباس برای یوزپلنگ‌های ایرانی جنجال زیادی آفرید و بسیاری آن را در شأن و اندازه‌های ایران و ایرانی ندانستند و بسیاری دیگر آن را مایه طنز و شوخی قرار دادند و خلاصه موضوع مدل و طراحی لباس تیم ملی فوتبال تبدیل به تیتر اول رسانه‌های ورزشی و حتی غیرورزشی شد. و در همین «مدآنلاین» خودمان به این نتیجه رسیدیم که ای کاش کار طراحی لباس فوتبالیست‌ها به کارشناسان مد و طراحی سپرده شود و جالب اینکه پس از انتشار آن گزارش در سایت ما و واکنش‌های گسترده مردم و رسانه‌ها، فدراسیون فوتبال نیز به نوعی از اصرار خودش در استفاده از آن طراحی بدون خلاقیت کوتاه آمد.

با کمال احترام به مصراع معروف نه همان لباس زیباست نشان آدمیت، باید گفت که به تن کردن لباسی با طرح و کیفیت عالی بر تن نمایندگان کشور در عرصه‌های بین‌المللی نشان از ابهت و اقتدار ایرانی دارد و نباید در مورد آن سهل انگاری شود. از آنجاکه در گذشته به اندازه کافی در این مورد سخن گفته‌ایم به آن بیش از این نخواهیم پرداخت. همین بس که جنجال لباس تیم ملی گواهی باشد بر اثبات رابطه تنگاتنگی که مد و ورزش به خصوص فوتبال با یکدیگر دارند.

فوتبال و مدلینگ
حتماً بارها شاهد این بوده‌اید که از بسیاری از فوتبالیست‌های معروف دنیا به عنوان مدل‌های تبلیغاتی استفاده شده است. به طور مثال می‌توان به دیوید بکهام، کریستیانو رونالدو یا یوهان کاباو اشاره کرد. بیلبوردها و بنرها و استندهای رونالدو و بکهام را لابد بارها در ایران هم دیدهاید.

از فوتبالیست‌های خارجی که بگذریم نوبت به فوتبالیست‌های خودمان می‌رسد که در سال‌های اخیر توانسته‌اند بیلبوردهای تبلیغاتی لباس را به خود اختصاص دهند. به طور مثال می‌توانیم به سردار آزمون اشاره کنیم که دو سال پیش مدل تبلیغاتی یک برند روسی شد و تصویر او روی بیلبوردهای تبلیغاتی اتوبان‌های روسیه رفت. او اولین ایرانی‌ای بود که توانست در یک کشور اروپایی به چنین موفقیتی دست یابد.
از دیگر بازیکنانی که علاقه زیادی به دنیای مد دارد، علیرضا حقیقی، دروازه‌بان خوش‌تیپ‌مان است. حتماً توجهی را که مدل مو و استایلش در جام جهانی پیشین به خود جلب کرد، به یاد می‌آورید. حقیقی نیز با اشاره به اینکه تبلیغات در دنیای امروز فوتبال نقش مهمی را ایفا می‌کند، از علاقه‌اش به واردشدن به دنیای تبلیغات و مد خبر داده است.

اما درآمد حاصل از فروش لباس‌های بازیکنان...

امروزه بسیاری از سازمان‌های ورزشی برای تأمین منابع مالــی مورد نیاز خود به سوی شرکت‌هایی می‌روند که علاقهمند هستند به صورت داوطلبانه و برای تبلیغ نام شرکت خودشان به ورزش کمک کنند. با توجه به بینندگان میلیونی این ورزش در سراسر دنیا، درک اینکه چرا بسیاری از برندها به دنبال طراحی پیراهن‌های تیم‌های ملی و باشگاهی هستند چندان سخت نخواهد بود.

در همین مسابقات یورو 2016 مارک‌هایی مانند نایک، آدیداس، پوما، ارئا و آمبرو دست به تولید پیراهن‌های تیم‌ها زده و آنها را روانه بازار ساخته‌اند. هواداران با پوشیدن این پیراهن هم حمایت و عشق خود را به تیم محبوب خود اعلام می‌کنند و هم یک ظاهر اسپرت ایده‌آل خواهند داشت. فروش پیراهن تیم‌ها، محصولات فرعی، لوازم ورزشی و غیره در بسیاری از کشورها یکی از تجارت‌های پرسودی است که پول زیادی را به جیب باشگاه‌ها و بازیکنان روانه می‌سازد. خرید و فروش وسایل و کالاهای ورزشی و غیر ورزشی با آرم باشگاه‌های حرفه‌ای یکی از عوامل توسعه درآمدزایی فوتبال در بسیاری از کشورها است. متاسفانه به دلیل مشکلات قانونی قانون کپی رایت در ایران بسیاری از این شرکت‌ها به دلیل ریسكی که در سرمایه‌گذاری در این صنعت حس می‌کنند قادر نخواهند بود به راحتی سرمایه خود را در صنعت فوتبال بكار گیرند.

عموماً تمایل حامیان مالی برآن است تا با پرداخت مبالغی بتوانند به صورت انحصاری آرم یا نشان خود را در عرصه صنعت فوتبال به نمایش بگذارند. البته میدانیم که این هدف مهم حامیان مالی بهراحتی در باشگاه‌های ایران اجرایی نخواهد شد.

با این وجود در سال‌های اخیر شاهد تلاش‌هایی در این راستا بوده‌ایم و باشگاه‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس دست به فروش پیراهن‌های و وسایل و تجهیزات خود زده‌اند اما متاسفانه همچنان با نمونه ایده‌آل و حرفه‌ای آن در کشورهای توسعه یافته، فاصله زیادی وجود دارد. 

منبع: مد آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار