پرونده مرمتی مدرسه خان شیراز در حالی گشوده شده که برخی از فعالین حوزه میراث فرهنگی فارس، نحوه مرمت این بنای صفوی را اصولی نمی دانند و نسبت به ادامه این روند نگرانند.
کد خبر: ۲۴۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷ 09 June 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:مدرسه تاريخي كه هم اينك با اجراي پروژه مرمتي صاحب شوفاژ و كولرگازي شده و در قسمت هاي عمده بنا، شيشه هاي عريض و طويلي نصب شده و چنانچه اين روند ادامه يابد بي شك هويت تاريخي اثر از بين مي رود و تنها نامي از تاريخي بودن بر اين مدرسه 400 ساله شيراز باقي خواهد ماند.
مدرسه خان شیراز كه قدمتش به بيش از 400 سال قبل برميگردد یکی از آثار دوره صفوی است ، مدرسه ای که در خيابان لطفعلي خان زند قرار دارد و توسط ا...وردي خان حاكم فارس در سال 1024 هجري قمري ساخته شده و هم اینک نیز کاربری خود را حفظ کرده است . زیر بنای این اثر تاریخی به 7 هزار مترمربع مي رسد و زماني در وسط باغ بزرگي بوده كه هم اينك از آن باغ اثري نيست .
اين مدرسه تاريخي شيراز داراي معماري دوره صفوي است و از ويژگي هاي منحصربه فردش، كاشي كاري هاي سردر، هشتي ورودي مدرسه كه با طرح مشبك آجري تزئين شده و حجره ها و طاق هاي آن مي باشد.
طبق اسناد تاريخي موجود، اين مدرسه در سال 1229 هجري قمري در اثر زلزله تخريب شد و حاجي لطفعلي تاجر شيرازي به مرمت آن پرداخت و بر كاشي هاي ديوار آن آيات قرآني نگاشت. همچنين طبقه دوم اين اثر تاريخي در سال هاي 1269 هجري قمري تخريب شد كه طي سال هاي 74 و 1273 از سوي حاجي ميرزا علي اكبر قوام الملك شيرازي تعمير شد.
با گذشت بيش از 413 سال از زمان ساخت اين مدرسه تاريخي هنوز كاربري خود را حفظ كرده و محل تحصيل طلاب است و هم اينك به يكي از جاذبه هاي گردشگري شيراز تبديل شده است.
بناي مدرسه خان شيراز به دليل گذشت زمان با آسيب هاي متعددي همراه شده كه به گفته كارشناسان حوزه مرمت از 20 سال قبل تاكنون اين بناي صفوي در حال مرمت است و به دليل آنكه پروژه فعاليت هاي مرمتي زمانبر است و بناي مدرسه نيز وسيع است، مرمت بنا با حساسيت هاي خاصي انجام مي شود و از سويي به دليل عدم اختصاص اعتبارات لازم جهت احيا و مرمت و بهسازي قسمت هاي آسيب ديده بنا، روند مرمت با كندي همراه مي شود اما این روزها گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی با ورود به این مدرسه و دیدن کارگاهای مرمتی که در طبقه اول بنا فعال است با مواردی روبه رو می شوند که کمی عجیب به نظر می رسد ، از قرار گرفتن کولر گازی در گوشه ای از حیاط و سیم های رها شده برق گرفته تا نصب رادیاتور و سوفاژ در اتاق های (حجره ) تاریخی !
حال بگذريم از سراميك شدن برخي از اتاق هاي اين مدرسه و ساخت وسازهايي كه در اطراف اين بناي ملي در حال انجام است و منظر طبيعي مدرسه خان را مخدوش كرده است.
به اعتقاد برخي از فعالين حوزه ميراث فرهنگي، نبايد تاسيسات و الحاقات جديد در اين بناي تاريخي ايجاد گردد چرا كه بر روي هويت تاريخي آن تاثير منفي خواهد داشت و گردشگران با ورود به اين مدرسه ديگر تاريخ 400 ساله شيراز را نخواهند ديد. زماني كه در اتاق ها يا حجره هاي اين بنا، شوفاژ نصب شود و يا از لامپ هاي فلورسنت استفاده گردد بي ترديد بر هويت ارزشمند بنا تاثير مي گذارد.
اما سيامك بصيري، كارشناس ميراث فرهنگي فارس با تاكيد بر اين كه مرمت اين بناي ملي، اصولي و تحت نظارت كامل كارشناسان است، به خبرنگار ما گفت: فعالين حوزه ميراث فرهنگي نگران نباشند. هر گونه فعاليت مرمتي كه در بنا انجام مي شود به تصويب شوراي فني اداره كل ميراث فرهنگي فارس رسيده و مطابق با اصول و استانداردهاست.
به گفته وي، مرمتگران اين مجموعه، تحصيلكرده هاي دانشگاهي و مرتبط با حوزه مرمت هستند.
بصيري در خصوص نصب شوفاژ در اين بناي تاريخي نيز گفت: با توجه به اين كه طرح مرمتي و ايجاد تاسيسات گرمايشي و سرمايشي در اين بنا به تصويب شوراي فني ميراث فرهنگي رسيده، اين نوع تاسيسات در محل بلامانع مي باشد.
كارشناس فني اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس به خبرنگار ما گفت : از سال 89 تاكنون مرمت هاي بنا به صورت پيوسته و با اعتبارات مشخص صورت گرفته است به طوری که طی پنج شش سال اخیر بیش از900 ميليون تومان اعتبار صرف مرمت این مدرسه شده است.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه اي با دستگاه هاي متولي شامل ميراث فرهنگي، شهرداري، اوقاف ، امور خيريه و راه و شهرسازي براي مرمت و بهسازي اين مدرسه افزود:بر طبق اين تفاهم نامه، دستگاه هاي مذكور توافق كردند تا اعتباري بالغ بر يك ميليارد و 200 ميليون تومان را به صورت مشاركتي براي مرمت بنا اختصاص دهند كه سهم ميراث فرهنگي از اين رقم حدود 200 ميليون تومان است و هم اينك نيز شهرداري شيراز مجري مرمت بنا است.
وي با اشاره به اينكه مرمت مدرسه خان از سوي شهرداري در حال اجراست، مي افزايد: اميدواريم مرمت اين بناي تاريخي كه جزو منحصربه فردترين بناهاي كشور محسوب مي شود تا آخر سال به پايان برسد.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو از صرف ۵۰ میلیارد ریال در سال گذشته برای ۷۱ پروژه مرمت و مطالعه آثار تاریخی خبر داد و گفت:از این تعداد پروژه 19 پروژه مطالعاتی و مستندسازی آثار و مابقی در بحث مرمت آثار تاریخی بوده است.
بصیری افزود: ارگ کریم خان زند، بازار وکیل، دیوانخانه زند، باغ نو، هفت تنان، مجموعه قوام، آتشکده فیروزآباد، قلعه دختر و منار شهر گور فیروزآباد، کاخ ساسانی سروستان، بازار قیصریه و کاروان گلشن لارستان و غیره از جمله آثار تاریخی مرمت شده است.
مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی فارس افزود: از میزان 50 میلیارد ریالی که برای مرمت هزینه شده است 45 میلیارد ریال برای مرمت و 5 میلیارد ریال در بحث مطالعات و مستندسازی
صرف شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال 95 طرح مطالعاتی برای اماکن تاریخی تعریف نشده است، تصریح کرد: امسال 12 پروژه مرمتی با اعتبار 560 میلیون تومان اعتبارات ملی و 790 میلیون تومان اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است.
بصیری با بیان اینکه بخشی از پروژههای امسال ادامه پروژههای سال گذشته است، گفت: مسجد وکیل، هفت تنان، مسجد جامع عتیق، حمام کهنه خرامه، خانه مقدس استهبان، خانه سوخکیان و حمام مشیر داراب، مدرسه خان جهرم و باغ نشاط لار از جمله اماکنی هستند که امسال مرمت میشوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار