درمیان سکوت مسئولان انجام شد:
نکته قابل تاملی که این روزها در لابلای نزاع های سیاسی ودر میان نمایش فیش های نجومی و بگم بگم های جناحهای سیاسی مغفول مانده است رها شدن میدان نفتی چنگوله وآذر به حال خود وکش رفتن ذخیره نفتی آن توسط شرکتهای نفتی خارجی در کشور عراق است.
کد خبر: ۲۵۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵ 25 June 2016
شاید تاکنون در گزارشات خبری ،سایتها و مصاحبه های مسئولین بارها به این نکته برخورد کرده اید که "استان ایلام رتبه دوم منابع گازی وسوم منابع نفتی کشور را داراست" ،بله باور این موضوع شاید کمی سخت به نظر برسد،اماواقعیت این است که استان ایلام با دارابودن 14تریلیون مترمکعبی ذخایر گازی وبیش از17میلیارد بشکه ذخیره نفتی در مجموع سومین استان دارنده ذخائر عظیم نفت وگاز در کشور محسوب می شود.

به گزارش تابناک ایلام ،شاید دلیل اصلی برای باورپذیری سخت این مساله که استان محروم ایلام! یکی از غنی ترین وثروتمندترین استانهای کشور است این موضوع باشد، که این استان تاکنون به دلایلی از دستیابی به این ثروت عظیم تا بتواند در مسیر پیشرفت ،توسعه همه جانبه ومحرومیت زدایی آن قرار بگیرد بی نصیب مانده است وبه همین دلیل کماکان شاهد نشستن غبار محرومیت بر چهره ایلام هستیم .

از دورانی که مردمان این دیار سپر بلای کشور وهم میهنانشان شدند واز همه هستی خود گذشتند تا گزندی به مام میهن وارد نشود سالها می گذرد ولی هنوز آثار ترکشهای ناجوانمردانه کین بر پیکر زیبای ایلام خود نمایی می کند! وبا گذشت 27سال از پایان جنگ تحمیلی، هنوز از ایلام جدیدی که خود بر تلی از زر وطلای سیاه نشسته است رونمایی نشده وایلام محروم ،همچنان محروم مانده است!

حقیقتا استان ایلام در دوران جنگ تحمیلی تمام زیرساختهای خود را از دست داد واز حداقل داشته های خود برای دفاع از کیان مملکت ونظام ؛چشم پوشید اما در  سالهای پس از آن  نیز به بهانه ناامن بودن و نبود ‏زیرساختهای توسعه از اجرای طرحهای توسعه ای وصنعتی  بمنظور رشد وتعالی اقتصادی وصنعتی محروم ماند، اینک که شرایطی در ورای مرزهای آن بوجود آمده تا بهانه ناامنی بطور کلی از آن زدوده شود ،چه توجیهی برای عقب ماندگی وتوسعه نیافتگی وعدم سرمایه گذاری دراین استان می تواند وجود داشته باشد؟

این استان با دارا بودن ذخائر ۱۴ تریلیون مترمکعبی گاز، استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت های بی ‏نظیری دارد به طوری که همه باید با توجه به برخورداری استان از نیروهای متخصص بومی و ‏کارآمد منطقه برای تولید و برداشت بیشتر از ظرفیت نفت و گاز استان تلاش کنند.‏

استان ایلام دارای بیش از 17 میلیارد شبکه ذخائر نفتی است و با توجه به این میزان ذخائر نفتی ‏باید مقدمات ساخت پالایشگاه در این استان را هر چه زودتر فراهم شود تا تولیدات نفتی در ‏همین استان پالایش و عرضه شود.‏این درحالیست که واحد بهره برداری چشمه خوش واقع در 52 کیلو متری شهرستان دهلران از توابع استان ایلام ‏است که با ظرفیت اسمی 55 هزار بشکه در روز نفت تولیدی میادین چشمه خوش، پایدار، ‏پایدار غرب و دالپری را فرآورش و به وسیله یک خط لوله 18 اینچ به طول 153 کیلومتر به ‏واحد بهره برداری شماره 3 اهواز و تلمبه خانه شهید چمران ارسال می کند.‏

نکته قابل تاملی که این روزها در لابلای نزاع های سیاسی ودر میان نمایش فیش های نجومی و بگم بگم های جناحهای سیاسی مغفول مانده است ،رها شدن میدان نفتی چنگوله وآذر به حال خود وکش رفتن ذخیره نفتی آن توسط شرکتهای نفتی خارجی در کشور عراق است !

در دماغه کوههای زاگرس در امتداد مرز ایران و عراق و در قسمت جنوب غربی استان ایلام بین دو شهر مهران و دهلران، میدان نفتی بزرگی واقع شده که مخزن آن بین ایران و عراق مشترک است. این میدان نفتی در سمت ایران با نام "بلوک اناران" و در سمت عراق با نام "میدان البدرا" شناخته می شود.

بلوک اناران خود از دو میدان نفتی با نامهای "آذر" و "چنگوله" تشکیل شده که تا دو سال اخیر وزارت نفت ایران می پنداشت که مخزن آذر با مخزن البدرا مشترک است و مخزن چنگوله مخزنی مستقل است و اصولا پروژه توسعه میدانی مستقل محسوب می شود. از همین رو وزارت نفت تصمیم گرفت توسعه میدان چنگوله را از اولویت خارج کند ، اما مسئولان نفتی کشور در سال 94 متوجه شدند که مخزن این میدان با مخزن میدان آذر و میدان البدرا در ارتباط است و طرح توسعه میدان چنگوله نیز به عنوان میدانی مشترک در سال گذشته دوباره در دستور کار قرار گرفت.

اما در ماه گذشته موضوع تسویه حساب با پیمانکار طرح توسعه میدان چنگوله پیگیری شد تا توسعه این میدان در قالب قراردادهای جدید نفتی ایران به شرکت های خارجی واگذار شود.

میزان ذخایر درجای میدان مشترک (آذر - چنگوله - البدرا) از سمت متخصصان ایرانی حدود 3.5 میلیارد بشکه برآورد شده  و شرکت گازپروم روسیه که طرح توسعه میدان البدرای عراق را با راهبری کنسرسیومی با حضور شرکت های KOGAS کره جنوبی، پتروناس مالزی، TPAO ترکیه و  OEC عراق بر عهده دارد، میزان ذخایر نفت درجای این میدان را بیش از 3 میلیارد بشکه برآورد کرده است.

در خصوص میزان برداشت ایران از این میدان مشترک باید گفت هنوز حتی یک قطره نفت هم از سمت ایران برداشت نشده است.

طرح توسعه میدان چنگوله که با هدفگذاری 10 تا 15 هزار بشکه در روز در بخش تولید زودهنگام بود به هدفگذاری تولید 50 هزار بشکه در روز ارتقا پیدا کرد اما این طرح توسعه هنوز در مرحله معرفی به پیمانکاران است و به نظر می رسد در زمان برگزاری مناقصات IPC ارائه شود. میدان آذر نیز با هدف تولید 65 هزار بشکه در روز نفت خام از سال 90 شمسی تاکنون در مرحله توسعه است.

در سمت عراق اما روند توسعه کاملا متفاوت است. عراق با مذاکرات فشرده ای که در ابتدای قرن بیست و یکم با شرکتهای متعدد خارجی انجام داد موفق شد با مشارکت کنسرسیومی روسی، ترکیه ای، کره ای، عراقی، مالزیایی از سال 2013 تولید نفت خام از میدان البدرا را آغاز کند

  اکنون تولید نفت از این مخزن مشترک در سمت عراق 65 هزار بشکه در روز است که رهبر کنسرسیوم توسعه این میدان (گازپروم) اعلام کرده در سال 2017 مقدار تولید روزانه نفت میدان البدرای عراق به 115 هزار بشکه در روز می رسد و برنامه افزایش تولید از این میدان تا 170 هزار بشکه در روز دنبال می شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت میدان نفتی چنگوله وآذر به خبرنگار تابناک ایلام گفت: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی کشور، یکی از اولویتهای اصلی وزارت نفت تسهیل روند برداشت از میادین نفت وگاز مشترک کشور بادیگر همسایگان است.

جلال میرزایی با انتقاد از عملکرد دستگاههای مسوول اظهار کرد: اجرای عملیات توسعه وبهره برداری از میدان نفتی چنگوله وآذر که یکی ازمیادین نفتی مشترک بین ایران وعراق است به کندی صورت می پذیرد وسرعت آن بسیار کم است ،این درحالیست که طرف عراقی با استفاده از ظرفیت شرکتهای خارجی به سرعت درحال بهره برداری از این میدان نفتی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود:این موضوع اصلا پذیرفتنی نیست که به بهانه نداشتن اعتبار یا با استدلال عدم حضور شرکتهای خارجی در کشور این میدان عظیم نفتی کشور رها شود واز طرفی ثمره وعایدی این منبع عظیم انرژی در اختیار کشور عراق قرار بگیرد.

میرزایی در ادامه خاطرنشان کرد: تعلل در بهره برداری از این میدان نفتی بیش از این جایز نیست وشرکت نفت بایستی راسا دست به کار شده و مقدمات بهره برداری از این میدان نفتی را فراهم آورد

جلال میرزایی ادامه داد: این میدان نفتی یک میدان مشترک بین ایران وعراق است ومسولین وزارت نفت نباید منتظر سرمایه گذاری خارجی بمانند،هر روز که می گذرد کشور واستان ایلام از این موضوع متضرر می شود وادامه این روند اصلا به صلاح نیست.

اگرچه استان ایلام تاکنون از مواهب این ذخیره عظیم گاز ونفت در راستای توسعه همه جانبه ومحرومیت زدایی بی بهره مانده است اما بهتر است تا دیر نشده  مسئولین وزارت نفت به خود آیند وبا بهره برداری از این میدان عظیم نفتی از چپاول سرمایه های ملی این کشور جلوگیری به عمل آورند تا سرنوشت این میادین نیز به سرنوشت تلخ دیگر میادین مشترک کشور با کشورهای عربی مبدل نشود.
 ‏

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار