مدیرکل آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: ظرفیت سدهای استان 700 میلیون مترمکعب است و حدود 600 میلیون مترمکعب آب شیرین نیز سالانه از هرمزگان به دریا می‌ریزد.
کد خبر: ۲۵۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰ 11 July 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، هوشنگ ملایی ظهر امروز در نشست بررسی عوامل زیست محیطی فرونشست‌های میناب که با حضور فعالان زیست محیطی این شهرستان و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از جمعیت استان هرمزگان در شهرستان میناب زندگی می‌کنند و این شهرستان دومین شهر بزرگ استان به شمار می‌رود که متأثر از رشد و توسعه شهر بندرعباس دچار مجموعه چالش‌هایی شده است.
 
وی افزود: سالانه یک میلیارد مترمکعب آب شور و 1.3 میلیارد مترمکعب آب شیرین در رودخانه‌های استان هرمزگان جریان می‌یابند که حدود 700 میلیون مترمکعب آن از طریق سه سد بزرگ شمیل، استقلال و جگین مهار می‌شود.
 
مدیرکل آب منطقه‌ی استان هرمزگان ادامه داد: نزدیک به 600 میلیون مترمکعب از آب شیرین جریان یافته در رودخانه‌های استان هرمزگان نیز در سال به دریا ریخته می‌شود و با مطالعات در حال انجام بر روی 10 رودخانه استان به دنبال مهار بخشی از این میزان آب شیرین هستیم.
 
ملایی خاطرنشان کرد: سالانه حدود 1.5 میلیارد مترمکعب آب نیز از منابع زیرزمینی در استان برداشت می‌شود که جبران این میزان بسیار سخت و روند بازگشت آن نیز بسیار طولانی است.
 
وی با اشاره به میزان مصرف آب در کشورمان و نسبت هر کدام از بخش‌ها، عنوان کرد: هفت درصد کل آب کشور صرف شرب، 1.5 درصد صرف مصارف صنعتی و مابقی آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و راه‌اندازی سریع‌تر پروژه‌های آب‌شیرین‌کن در طول سواحل جنوبی کشور برای مهار نیازهای آبی ضروری است.
 
مدیرکل آب منطقه‌ای استان هرمزگان اضافه کرد: نخستین فروچاله‌ها و فرونشست‌های زمین در منطقه میناب در سال 80 بروز کرد و این روند به دلیل برداشت بی‌رویه از دشت میناب روزبه‌روز افزایش یافت و این روند را باید با مجموعه تدابیری ویژه و با همکاری همه دستگاه‌های مسؤول پیگیری کنیم.
 
ملایی از تلاش‌های ویژه دولت و اهتمام معاون رئیس جمهور در این زمینه نیز تقدیر کرد و عنوان کرد: مطالعات خوبی در زمینه راه‌های مهار این وضعیت انجام شده که می‌توانیم با یک همگرایی و همکاری عمومی نسبت به تحقق آنها گام برداریم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار