معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست:
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ۸۵ درصد سرطان‌ها مربوط به عوامل محیطی است و بخش کمتری نیز مربوط به وراثت.
کد خبر: ۲۵۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹ 13 July 2016
سعید متصدی در «سمپوزیوم تخصصی مواد سرطان‌زای پیرامون ما» گفت: سرطان یکی از مهمترین مسائلی است که با آن روبرو هستیم. ۸۵ درصد سرطان‌ها مربوط به عوامل محیطی است و بخش کمتری نیز مربوط به وراثت.

وی ادامه داد: عوامل آلاینده‌ای که در محیط‌زیست منتشر می‌شوند سبب بیماری‌های گوناگونی به ویژه سرطان هستند. آلاینده‌های خطرناک هوا قطع به یقین سرطان‌زا هستند و به همین دلیل نمی‌توان به سادگی از کنار آلودگی هوا گذشت.

وی افزود: WHO اعلام کرده است که آلایندگی هوا و به طور کلی آلاینده‌ها سرطان‌زا هستند. آلاینده‌های سمی نیز جایگاه خود را دارند و به هیچ عنوان نباید در محیط‌های شهری وجود داشته باشد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ۳۰ آلاینده خطرناک شهری را فهرست کرد و گفت: فعالیت‌های احتراق نقش زیادی در تولید این عوامل دارند.

متصدی با ارائه نموداری از تغییرات بَنزن با اعلام اینکه میزان مجاز بنزن موجود در هوا ۵PBB است و امروز گفته می‌شود باید صفر باشد، گفت: میزان بنزن موجود در هوای تهران در سال ۱۳۹۰، ۳۹۴، در سال ۹۱، ۲۷۸، در سال ۹۲، ۱۳۵، در سال ۹۳، ۶ و در سال ۹۴، ۳۳PBB بود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا میزان این آلاینده در سال‌های ۸۹ و ۹۰ به این شکل درآمده بود، علت را ترکیب سوخت دانست و توضیح داد: وقتی سوخت در قالب غیرمتعارف تعریف می‌شود و افزودنی‌های با ترکیب آروماتیک را به جای سوخت وارد می‌کنیم، این اتفاق می‌افتد. بنزن خوب می‌سوزد و عدد اکتان را هم بالا می‌برد؛ عدد اکتان ما در برخی نقاط حتی بالای ۱۰۰ بود؛ یعنی حتی بیشتر از چیزی که موتور برای احتراق (۹۰ تا ۹۵) نیاز دارد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: از سال ۹۲ فعالیتمان در این زمینه را شروع کردیم و از اوایل سال ۹۳ بنزین پتروشیمی را کلاً از چرخه سوخت خارج کردیم.

علت افزایش میزان بنزن هوا در سال ۹۴، بخارات بنزین است

متصدی در توضیح اینکه چرا میزان بنزن هوا در سال ۹۴ بار دیگر به ۳۳ افزایش یافته است؟ تصریح کرد: این افزایش به دلیل بخارات بنزین است که باید جمع‌آوری کنیم و این کار را هم تا پایان سال ۹۵ انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه انتشار آلاینده‌ها را باید از سرچشمه کنترل کرد نه اینکه معلول را محدود کنیم، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های ما الان کاهش آلاینده در سرچشمه است. علاوه بر ترکیبات احتراقی، ترکیبات دیگری هم داریم که به دلایلی در شهر هستند؛ مثلاً آزبست یکی از آنهاست که منجر به آزبستوز، سرطان ریه و افزایش احتمال ابتلا به سل، برونشیت، سینه پهلو و سرطان روده و معده می‌شود. قبلاً مشکل آزبست، مشکل مشاغل خاص بود اما به دلیل استفاده گسترده از این ماده مثلاً در لنت‌های ترمز، آزبست الان در سطح جامعه وارد شده اما امروز مصوبه ممنوعیت آزبست را داریم و با آن برخورد می‌کنیم.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: یک ترکیب مهم دیگر فیورین‌ها هستند که حاصل زباله‌سوزی است و امروز زباله‌سوزی برای تبدیل زباله به انرژی در کشور رایج شده است. فلزات سنگین از سرب گرفته تا کادمیوم نیز مواد خطرناک دیگری هستند که با آن مواجه هستیم. امروز متأسفانه برخی می‌گویند «سرب هوا» در حالی که سازمان محیط‌زیست سرب را از سال ۸۲ حذف کرده و دیگر یک لیتر بنزین سرب‌دار در کشور توزیع نمی‌شود.

متصدی با اعلام اینکه بالغ بر ۱۸۸ ایستگاه پایش آلودگی هوا در سطح کشور داریم که آلاینده‌های پارامتریک را اندازه می‌گیرند، اضافه کرد: آلاینده‌های غیرپارامتریک ایستگاهای خاص دارند که در هفت کلانشهر آنها را داریم. مثلا BPX و بنزن را اندازه می‌گیریم.

امروز وجود ترکیبات کود و سم در مواد غذایی به یک تهدید بدل شده

وی با اعلام اینکه وقتی غذا می‌خوریم باید بدانیم ترکیبی که در مواد غذایی ما است، چه چیزی است، گفت: امروز وجود ترکیبات کود و سم در مواد غذایی به یک تهدید بدل شده و لذا بحث پایش یکی از مواردی است که ما باید بر اساس استانداردهای جهانی عمل کنیم.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان با اعلام اینکه روند آلاینده‌های هوا چه پارامتریک و چه سمی و خطرناک رو به کاهش است، گفت: ما از ابتدای سال ۹۳ تا تاریخ ۲۲ تیر همان سال، بیش از ۴۵ روز آلوده و در سال ۹۴، ۳۲ روز آلوده داشته‌ایم در حالی که این عدد در سال ۹۵ به تنها ۱۲ روز کاهش یافته است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار