رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد گفت: برخی از امور شهرداری‌ها موجب تشکیل پرونده‌های قضایی می‌شود که باید با اصلاح روند، از افزایش ورود این پرونده‌ها به دستگاه قضایی جلوگیری کرد.
کد خبر: ۲۶۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 22 April 2015


به گزارش تابناک یزد، غلامعلی دهشیری در جلسه تعامل دادگستری استان یزد با شهرداران سراسر استان ضمن تقدیر از ابتکار تشکیل جلسه مشترک، اظهار داشت: این جلسه به منظور شناسایی عیوب و تلاش در راستای رفع نواقص با تعامل، هم‌فکری و هم‌اندیشی برگزار شده است.

وی با اشاره به پرونده‌های زیاد مرتبط با مسائل شهرداری در دادگستری یزد و دیوان عدالت اداری، بیان کرد: این فراوانی پرونده‌ها نشان از گستردگی کار و سختی این شغل در خدمت به مردم دارد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد یادآور شد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که ارائه بعضی از خدمات به مردم و وجود پاره‌ای از قوانین مرتبط با این خدمات باعث سرازیر شدن پرونده‌ها به دستگاه قضایی نشود.

وی، تلاش برای تحصیل توافق برد ـ برد در طرح تملک اراضی و ابنیه مردم در طرح‌های شهرداری‌ها را خواستار شد و ابراز داشت: شهرداری برای طرح تملک خود ابتدا باید تأمین اعتبار لازم را داشته باشد و طرح تملک با توافق طرفین با سرعت و رضایت انجام شود، چراکه قیمت‌گذاری ناعادلانه و عدم تأمین به موقع اعتبار اراضی تملک شده علاوه بر اینکه حق‌الناس می‌شود، دادگستری را نیز با سیل پرونده‌های مطالبه بهای اراضی و ابنیه تملک شده مواجه می‌کند و این پرونده‌ها نیز موجب زایش پرونده خسارت و تأخیر تأدیه در کنار پرونده اول می‌شود.

دهشیری در بخش دیگری از سخنان خود از ضرورت شناسایی نقاط حادثه‌خیز و تلاش در راستای رفع عیوب و عوامل حادثه‌ساز در این مکان‌ها خبر داد و بیان کرد: نقاط حادثه‌خیز علاوه بر ایجاد خسارات مالی، جرحی و جسمی، لطمات اجتماعی و روحی را نیز به جامعه تحمیل می‌کند که این مورد نیز دستگاه قضایی را با افزایش ورود پرونده‌ها مواجه کرده است.

وی ادامه داد: برای کاهش آسیب‌ها و حوادث اماکن، پیشنهاد می‌شود هر نقطه و هر مکان از شهر که امکان ایجاد خطر و حادثه برای شهروندانرا دارد به یک شخص تحویل شود تا فرد مسئول ضمن تلاش برای شناسایی و رفع بسترهای حادثه در محدوده خود، در صورت بروز حادثه پاسخگو باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس،رئیس دادگستری شهرستان یزد بر تقویت پلیس ساختمان تأکید کرد و بیان داشت: تقویت پلیس ساختمان برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و برخورد با این گونه موارد ضرورت دارد.

وی یادآور شد: اجرای احکام صادره توسط کمیسیون ماده 100 نیز در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز موثر است و باید این احکام با جدیت اجرا شود.

رئیس دادگستری شهرستان یزد ادامه داد: ساخت و سازهای غیرمجاز به زیبایی چهره شهر لطمه می‌زندو باید از آن جلوگیری به عمل آورد.

دهشیری بر دقت در انتخاب نمایندگان مراجع صالح برای عضویت در کمیسیون ماده 100 تأکید کرد و افزود: افراد انتخاب شده در این کمسیون‌ها باید افرادی مسئولیت‌پذیر، عامل به قوانین و توصیه‌ناپذیر باشند تا در مأموریت خود استوار و پایبند به قانون باشند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد همچنین در مورد احکام صادره از کمیسیون ماده 100 شهرداری مبنی بر تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: اگر حکم صادره از این کمیسیون به درستی اجراو ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب شود و این مسئله رسانه‌ای نیز بشود، در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز بعدی بسیار اثرگذار بوده و این باور نیز در مردم ایجاد می‌شود که برای شهرداری استحکام بنا، حفظ جان مردم و زیبایی شهر بر درآمدزایی اولویت دارد.

وی استفاده از نیروهای مجرب حقوقی را در شهرداری خواستار شد و بیان داشت: صیانت از اموال عمومی و بیت‌المال نیازمند نیرویی با دانش حقوقی بالا و پیگیری مستمر مسئله تا حصول نتیجه است.

این مقام قضایی بر استفاده از ظرفیت‌های درون‌سازمانی و شوراهای حل اختلاف اداری تأکید کرد و افزود: می‌توان با بهره‌گیری از این ظرفیت، بسیاری از اختلافات سازمانی را بدون ورود دستگاه قضایی حل و فصل کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار