رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: تلاش می‌کنیم تا با همکاری گروه تاریخ دانشکده علوم انسانی که در دو ماه اخیر شکل گرفته، مرکز مطالعات صفوی را در دانشگاه محقق اردبیلی و در این دانشکده راه‌اندازی کنیم.
کد خبر: ۲۶۷۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳ 27 July 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، حبیب ابراهیم‌پور عصر امروز در اولین کنگره ملی قزل‌باشان در ایران و آناتولی در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: برگزاری این همایش ملی در گرامیداشت هفته استان اردبیل حرکتی ستودنی است چرا که ما نیازمند برگزاری چنین کنگره ملی بودیم که البته باید در سال‌های آینده با کیفیت و توان بالا برگزار شود.

وی کار عظیم حاکمان صفوی را 900 سال بعد از تاریخ اسلام ملت‌سازی با هویت شیعی توصیف کرد و گفت: براساس تفکر شیعی این ملت‌سازی انجام شده به طوریکه برای اولین بار در ساختار حکومت ایران این حرکت یک اقدام تحول‌آفرین به شمار می‌رود.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: ‌قبل از حکومت صفویان ساختار حاکمیت بر مبنای خدا، شاه و بنده بنا شده بود اما در دوران صفوی یک طبقه به آن اضافه شد تا خدا، امام عصر (عج)، شاه و بنده اصل و اساس حکومت صفویان باشند.

ابراهیم‌پور با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این ساختار تقویت و حفظ شده است، افزود: این خود اهمیت ملت‌سازی را در تاریخ صفویان نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما دنبال آن هستیم تا مرکز مطالعات صفوی در دانشکده علوم انسانی راه‌اندازی شود، بیان کرد:‌ قطعاً از ظرفیت و هدایت‌های پروفسور میر جعفری صفوی‌شناس مشهور کشورمان در این زمینه استفاده می‌کنیم.

ابراهیم‌پور با بیان اینکه در دو ماه گذشته از تشکیل گروه تاریخ سعی بر این است تا این مرکز همچون دانشگاه اصفهان در اردبیل نیز راه‌اندازی شود، اضافه کرد: پیگیری‌ها و هدف‌گذاری‌ها به سمتی است تا بتوانیم اهداف و برنامه‌هایمان را به شکل شایسته و مطلوب در این حوزه ادامه دهیم که در همین راستا راه‌اندازی کتابخانه تخصصی صفوی جزو اولویت‌ها و برنامه‌ریزی‌های اصلی است.

وی ادامه داد: ما با راه‌اندازی کتابخانه تخصصی صفوی و چندین اقدام دیگری که نظیر برگزاری سمپوزیوم جنگ چالدران، نشست هم‌اندیشی صفویان و آذربایجان و چندین کارگاه هنری و فرهنگی در نظر گرفتیم، سعی و تلاشمان بر این است تا بتوانیم اقدامات تأثیرگذاری را در معرفی استان اردبیل به عنوان مبدأ تشکیل و آغاز حکومت صفوی انجام دهیم.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی گفت:‌ با راه‌اندازی مرکز مطالعات صفوی و همچنین کتابخانه تخصصی کارگاه‌های نقاشی، تقویت هنر نقاشی روی کاشی و برخی دیگر از فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها جز هدف‌گذاری‌های اصلی محسوب می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار