کد خبر: ۲۷۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰ 01 August 2016
استاندار مازندران که تا چند وقت پیش بحث جلوگیری از واردات برنج خارجی به مازندران را مطرح می‏‌کرد، این روزها تغییر رویه داد و اعلام کرد که واردات برنج در مازندران نیاز به مدیریت داد.
جلوگیری از واردات برنج جایش را به مدیریت واردات داد
به گزارش بلاغ به نقل از کارمندشمال، ممنوعیت ورود برنج خارجی برای اولین بار از سوی ربیع فلاح استاندار مازندران در سال جاری مطرح شد.

مبحثی که با وجود فشارها، از گذشته کمتر مسئولی در استان در ارتباط با آن بحث می‎کرد.

ذکر این نکته ضروری است که نمایندگان دولت در سال‌های قبل از بابت واردات بی‌رویه برنج در زمان تولید این محصول با انتقاداتی مواجه بودند ولی کمتر نسبت به این قضیه واکنش نشان می‌دادند و سعی می‌کردند با دادن وعده و وعید‎ها این دوره را سر کنند.

در سال‌های اخیر ربیع فلاح خود به جمع منتقدان واردات برنج در زمان تولید این محصول پیوست و در برخی از محافل استانی جانب کشاورزان را گرفته و از حق پایمال شده آنها دفاع می‌کند.

حتی در روزهای اخیر در جلسه‌ای تحت عنوان قرار گاه اقتصادی مقاومتی، واردات بی‌رویه برنج در زمان تولید را یکی از چالش‌های تولیدکنندگان این محصول عنوان کرد.

استاندار مازندران از ابتدای امسال بود که در واکنش به واردات بی‌رویه برنج در زمان تولید اعلام کرد که جلوی واردات برنج خارجی در زمان تولید محصول در استان مازندران گرفته می‌شود.

خبری خوشنودکننده برای کشاورزان، درباره ساز و کار اجرای این طرح بحثی نشد و حتی جلسات در این ارتباط برگزار نشد، ولی در چندین جلسه استاندار در ارتباط با جلوگیری از واردات برنج خارجی در زمان تولید این محصول به استان خبر داد.

اما نکته‌ای که قرار است در این گزارش درباره آن بحث شود، بحث مدیریت واردات برنج به مازندران است، این صحبتی بود که استاندار مازندران در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی مطرح کرد.

مطلبی که نشان می‌دهد امکان جلوگیری از واردات برنج به استان مازندران با وجود مطرح شدن توسط نماینده عالی دولت هم امکان‌پذیر نیست.

تا حدود 10 روز پیش بحث جلوگیری و قطعیت از واردات برنج خارجی مطرح بود ولی به یکباره بحث مدیریت واردات پیش کشیده شد که این موضوع نشان می‌دهد که استاندار هم برای جلوگیری از واردات برنج به استان دچار زحمت می‎شود و یا حتی امکان‌پذیر نیست و یا اینکه واردکنندگان برنج به حدی قدرت و نفوذ دارند که حتی نماینده عالی دولت نتواند مانع کار آنها شود.

باید به این موضوع نیز توجه کرد، قبل از مطرح شدن بحث جلوگیری از واردات برنج خارجی به استان و حتی زمانی که استاندار در جلسات بحث جلوگیری از واردات برنج به مازندران را پیش می‎کشید، انبارهای فروش برنج در استان مملو از برنج‌های خارجی بود و در ویترین برنج‌های مغازه‌داران و انباردارن برنج‌های خارجی زیادی خودنمایی می‎کرد.

جدای از این موضوع، در حال حاضر در بسیاری از امکان دولتی و حتی برنامه‌های که مسئولان استانی در آن شرکت می‎کنند و این برنامه منتهی به تهیه غذا می‎شود، برنجی که در اختیار میهمانان قرار می‎گیرد، از نوع وارداتی است، در بسیاری از مراکز درمانی استان از برنج وارداتی استفاده می‌شود.

به جای مطرح کردن جلوگیری از واردات برنج و پلیسی کردن این موضوع باید به فکر بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده این محصول در استان بود، راهی که بسیاری از کشورهای تولیدکننده این محصول رفتند و ما هنوز اندر خم یک پس کوچه در تولید برنج هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار