کد خبر: ۲۷۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵ 13 August 2016
به گزارش تابناک یزدمجتبی شهبازی- مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد در روزنامه شرق نوشت: در پایان معاملات هفته منتهی به ٢٠ مرداد ماه ٩٥، شاخص کل با ٣٣٤ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ٧٨هزارو ١٩٠ واحد رسید.

شاخص بازار اول با صد واحد افزایش به رقم ٥٥هزارو ٣٤٩ واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با هزارو ١٥٢ واحد افزایش عدد ١٦٧هزارو ٢٦٩ واحد را تجربه کرد و به ترتیب با ٠,٢ درصد و ٠.٩ درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. در پنج روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ١١هزارو ١٣٩ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ٤٣ درصد رشد داشت.

در ضمن تعداد چهار هزارو ٨٥٨ میلیون سهم و حق تقدم در ٣٨٢‌ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ٢٦ درصد و ٤١ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.  همچنین تعداد دومیلیون‌و ١٦٢هزارو ٤٢١ برگه اوراق مشارکت به ارزش دو هزارو ٢٣٩ میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب ١١٦ و ١١٢ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد.

اوراق بدهی بورس تهران هفته پررونقی را پشت‌سر گذاشت به‌طوری‌که در روز چهارشنبه ارزش معاملات اوراق بدهی از یک‌هزار و ٤٧٨‌میلیارد ریال گذشت. درحال‌حاضر قیمت سنگ‌آهن در بازارهای چین به بالاترین سطح در یکی، دو سال اخیر رسیده است. در صورت تداوم افزایش یا تثبیت این قیمت‌های جهانی می‌توان انتظار داشت سهام گروه‌های مرتبط با آن در ایران با افزایش قیمت بیشتری همراه شود.

صنعت روی نیز به دلیل کاهش موجودی این فلز در سطح جهانی می‌تواند در آینده از رشد خوبی برخوردار شود. گروه پالایشی نیر تحت‌تأثیر یکسان‌سازی نرخ ارز قرار دارد و نمادهایی مثل شتران و شبریز در هفته گذشته با اقبال خوبی همراه شدند. از روز چهارشنبه مورخ ٢٠/٠٥/١٣٩٥ معاملات ثانویه صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر در نماد «پارند١» نیز آغاز شد. از سوی دیگر هفتمین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران نیز یکشنبه در بازار دوم رقم خواهد خورد و این بار یک شرکت از «گروه زراعت و خدمات وابسته» اقدام به عرضه ١٠ درصد از سهام خود به عموم خواهد کرد.

شرکت دامداری تلیسه نمونه با سرمایه اسمی ٧٠‌ میلیارد ریال بهمن ماه سال گذشته در بازار دوم درج شد و در فهرست عرضه اولیه قرار گرفته است. این شرکت یکشنبه بیست‌وچهارم مرداد ماه از ٧٠‌ میلیون سهام در دست خود تعداد هفت‌ میلیون سهم معادل ١٠ درصد را برای نخستین‌بار در بازار فرابورس ایران عرضه می‌کند که از این میزان سه‌میلیون و ٥٠٠‌هزار سهم به فرایند کشف قیمت اختصاص یافته و مابقی مختص معامله‌گران آنلاین است.

مطابق اطلاعیه معاونت عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران، محدودیت خرید هر کارگزاری به‌همراه تمامی شعب به تعداد ٣٥‌ هزار سهم است و صندوق‌های سرمایه‌گذاری (اعم از مشترک و قابل معامله) سهمیه‌ای برای خرید سهام ندارند.  در مجموع به نظر می‌رسد با توجه به قیمت‌های جهانی و اتفاقاتی مثل کاهش هزینه تأمین مالی شرکت‌ها باز هم شاهد روزهای مثبتی برای بازار باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار