ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری استان با مشکلات عدیده ایی روبروست که نیازمند کار و همت جهادی است.علیرغم اینکه این بخش از صنعت ،در امر توسعه و جذب گردشگری استان موثر میباشد ،اما همچنان مورد بی مهری قرار گرفته بطوریکه در بودجه 94 شهرداری نیز از اعتبار قابل ملاحظه ایی برخوردار نیست.
کد خبر: ۲۷۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 26 April 2015

ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری استان با مشکلات عدیده ایی روبروست که نیازمند کزخمهای پیکره ناوگان حمل و نقل شهری استانار و همت جهادی است.علیرغم اینکه این بخش از صنعت ،در امر توسعه و جذب گردشگری استان موثر میباشد ،اما همچنان مورد بی مهری قرار گرفته بطوریکه در بودجه 94 شهرداری نیز از اعتبار قابل ملاحظه ایی برخوردار نیست.

به گزارش تابناک ارومیه ،ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری در هر کشوری یکی از شاخص های مهم پیشرفت آن کشور محسوب میشود.داشتن ناوگان حمل و نقل مناسب و پیشرفته ،علاوه بر ایجاد زمینه توسعه اقتصادی و فرهنگی،در زمینه جذب گردشگر و گسترش این صنعت مطرح و پردرآمد نقش بسزایی دارد.

در این بین به دلیل قرار گرفتن آذربایجان غربی در مرز سه کشور و تردد مسافران خارجی،ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری این استان از جایگاه ویژه ایی برخوردار است.بدین جهت، زیرساختهای فرهنگی،اقتصادی و حمل و نقل عمومی و راههای مواصلاتی آذربایجان غربی باید از اولویت کاری مسئولین باشد.اما متاسفانه بخش حمل و نقل عمومی همواره از مظلومیت و بی توجهی در برنامه ریزیها رنج برده است.

این بخش باکمبود اعتبارات ،نبود مدیریت واحد و کارآمد،نبود برنامه ریزی متناسب باساختار شهری،عدم آموزشهای لازم و قرار ندادن این بخش در اولویت کاری گریبانگیر است.

مدتهاست مردم ارومیه منتظر محقق شدن قول مسئولین در خصوص خطوط بی آر تی هستند .اما همچنان این پروژه به نتیجه نرسیده است.مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه طی سخنانی از نبود اعتبارات لازم سخن گفته و علت تاخیر آنرا در کمبود اعتبارات و اختلاف در شورای ترافیک استان عنوان کرده بود.طبق گفته ایشان قرار بود خطوط بی آرتی پس از دو سال تاخیر در سال 93 راه اندازی شود.اما سال 94 آمد و همچنان این پروژه در هاله ایی از ابهام مانده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در سال 93 با این عنوان که برای راه اندازی این طرح 24 میلیارد تومان اعتبار لازم است ،از برنامه خرید 22 دستگاه اتوبوس بی آر تی خبر داده بود.

شرایط اقلیمی استان آذربایجان غربی بگونه ایی است که کمتر دچار بحران آلودگی هوا میشود .اما این بدین معنا نیست که مسئولین نباید به فکر هوای پاک و عاری از آلودگی باشند.وجود 150 دستگاه اتوبوس فاقد استاندارد در سطح شهر ارومیه ،میتواند سلامتی افرادی که در سطح شهر تردد میکنند را به خطر بیاندازد.لذا گزینه اتوبوسهای بی آرتی ،برای سلامتی مردم و همچنین جلوگیری از ترافیک و سرعت در حرکت در صورت اجرا میتواند گزینه ایی مناسب باشد.

ناوگان حمل و نقل شهری در اتوبوس خلاص نمیشود ،تاکسیهای موجود در شهر نیز عضو پرجمعیت و تاثیر گذار در ناوگان حمل و نقل میباشد که در شهر ارومیه این بخش نیز با مشکلاتی مواجه است.

فرسودگی بخشی از تاکسیهای شهری،نبود مدیریت واحد در خصوص تاکسی تلفنیها،عدم آموزش رانندگان ،نداشتن شکل و یونیفرم مناسب و متحد الشکل رانندگان نیز بخشی از مشکلات عضو حمل و نقل شهری است.

در این ارتباط رئیس اتحادیه آژانس‌های تاکسی تلفنی ارومیه بر مدیریت اعمال شده بر سیستم ناوگان حمل و نقل اعتراض داشته و معتقد است که مدیریت مذکور بدلیل عدم تمرکز تناقضاتی را بوجود اورده است.وی میگوید :آژانسهای تاکسی تلفنی از دو ناحیه مختلف اتحادیه آژانس‌های تاکسی تلفنی و سازمان تاکسیرانی ساماندهی و هدایت می‌شوند که این موضوع باعث ایجاد تفرقه بر سر نرخ کرایه تاکسی‌های تلفنی این شهرستان سبب عدم رعایت مقررات مسافربری توسط رانندگان و تداخل در نظم عمومی است.

وی همچنین از وجود مسافربرهای شخصی در سطح شهر گلمند بوده و معتقد است عدم نظارت صحیح و مناسب باعث افزایش اینگونه فعالیتها شده است.

حال مسئولین استانی ضمن ابراز آگاهی از مشکلات موجود ،از حل آنهاد خبر میدهند که لازم است گامهای بلندتر در این راستا بردارند.

محمدی رئیس کمیسیون عمران، برنامه ریزی و حمل و نقل شهری شورای اسلامی ارومیه در این باره یکی از مسئولین تاثیر گذار میباشد.وی ضمن اذعان به وضعیت نامطلوب اتوبوس و تاکسیهای شهر ارومیه بر حل آنها تاکید دارد.

محمدی با اشاره به فرسوه بودن ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه، می افزاید: فرسودگی ناوگان باعث عدم رغبت شهروندان برای استفاده شده است و میانگین طول عمر هر دستگاه اتوبوس 6 سال و نیم است و این در حالی است که حدود 100 دستگاه از اتوبوس های ارومیه بیش از 10 سال عمر دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 327 دستگاه اتوبوس در ارومیه در راستای حمل و نقل شهروندان فعالیت دارند میگوید: 42 دستگاه از این تعداد متعلق به بخش دولتی و 285 دستگاه مربوط به بخش خصوصی هستند.

عضو شورای اسلامی ارومیه با بیان اینکه توسعه حمل و نقل شهری ارومیه بایستی توسط مدیران توسعه حمل و نقل شهری ارومیه مورد توجه قرار گیرد، اظهار میدارد: توسعه حمل و نقل عمومی شهری و همچنین روان سازی ترافیک باید توسط مسئولان مدیریت شهری یعنی سازمان حمل ونقل و ترافیک شهری ارومیه به همراه شورای ترافیک و پلیس راهور استان بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

وجود مشکلات عدیده در این زمینه موجب شده تا سایر اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه نیز بدان اشاره کنند.حسین پناهی از اعضای شورای شهر ارومیه تاسف خود را از عدم لحاظ اعتبار مناسب و کافی برای ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه در بودجه شهرداری ابراز میدارد.

وی معتقد است برای حل معضلات موجود باید کار جهادی صورت گیرد. ایشان در ادامه با ابراز تاسف از اینکه کمترین بودجه شهرداری به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است اظهار میدارد: متاسفانه بودجه‌ای که برای اتوبوسرانی اختصاص یافته کافی نبوده و برای نوسازی و بهسازی آن کاری جهادی لازم است.

عضو شورای شهر ارومیه میگوید: تاکنون برای نوسازی و بازسازی سیستم حمل و نقل شهری به اندازه کافی مصوبه صادر شده، بنابراین از کمیسیون خدمات شهری انتظار می‌رود که پیگیر مصوبات پیشین باشند.

پناهی از عمر بالای اتوبوسهای شهری نیز مطلع بوده و از مشکلاتی که این اتوبوسها میتوانند بوجود آورند سخن میگوید.

عضو شورای شهر ارومیه همچنین بر انسجام‌بخشی در ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید میکند و میگوید:باید برای رانندگان تاکسی و اتوبوس‌ ارومیه لباس متحدالشکلی در نظر گرفته شده و این کار با جدیت عملیاتی شود.

گفتنی است ، اعتبارات تخصیص یافته به بخش حمل و نقل و ترافیک شهری در بودجه 94 شهرداری ارومیه از زبان رئیس کمیسیون عمران، برنامه ریزی و حمل و نقل شهری شورای اسلامی ارومیه در خصوص برنامه های روان سازی ترافیک شهری در بودجه ۹۴ بدین شرح است.

وی در شرح بودجه 94 شهرداری ارومیه عنوان میدارد: جهت اجرای برنامه های توسعه و مطالعات شهری جهت روان سازی ترافیک شهری و مطالعات احداث پارکینگها و مناطق جاذب شهر حدود ۲۳ میلیون تومان، برای مطالعات اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز شهر ۱۵۰ میلیون تومان، به هنگام سازی مطالعات طرح جامع ترافیکی و امکان سازی حمل و نقل ریلی ارومیه ۱۵۰ میلیون تومان تخصیص داده شده است.

محمدی با تشریح جزئیات بودجه در بخش روان سازی ترافیک تصریح کرد: جهت امکان سنجی تعیین مسیر دوچرخه در ارومیه ۵۰ میلیون تومان، برای مطالعات و به هنگام سازی بخش اتوبوسرانی ارومیه ۱۲۰ میلون تومان، ایجاد بانک اطلاعاتی تأسیسات ترافیک شهری بر اساس نقشه های جی آی اس ۱۰۰ میلیون تومان، طراحی فازهای یک و دو خطوط تراموای شهری ۲۳۰ میلیون تومان، طرح بهبود ترافیک و بهبود عبور و مرور شهری از جمله ساماندهی علائم افقی سطح شهر ۶۵۰ میلیون تومان، ساماندهی علائم عمودی و تجهیزات ترافیکی ۴۵۰ میلیون تومان، تعمیر و نگهداری چراغهای راهنمایی و تقاطع ها ۷۵۰ میلیون تومان، هوشمند سازی تقاطع های ارومیه ۷۰۰ میلیون تومان، نصب و راه اندازی دوربین های ثبت تخلفات ۵۰۰ میلیون تومان، تجهیزات مورد نیاز عمرانی ۱۰ میلیون تومان، نصب تابلوهای روان و بصری ۴۷۰ میلیون تومان و سایر مبالغ جزعی جهت این بخش تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه در مناطق پنجگانه ارومیه نیز اعتباری جهت اجرای طرحهای ترافیک در نظر گرفته شده است گفت: برای منطقه یک، دو، سه و چهار ۵۰۰ میلیون تومان و برای منطقه پنج ۴۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار