منطقه نیروگاه این روزها مانند همان ۲۰ سال پیش از نظر سرانه فضای فرهنگی و ورزشی فقیر است و نیازمند توجه اما مجتمع نور دیگر همان مجتمع نور نیست. سالن سینما دیرگاهی است به دلیل بی‌توجهی‌ها تعطیل شده و هیچ‌یک از فعالیت‌های آن رونق گذشته را ندارد.
کد خبر: ۲۷۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵ 17 August 2016
به گزارش تابناک قم، راهروهایی با کفپوش تمیز و دیوارهای سفید که به اتاق‌هایی شگفتی‌ساز ختم می‌شد. یک سینمای جمع و جور که می‌شد در عالم کودکی با آن دنیا را سیر کرد و یک اتاق کوچک که زیر چترش می‌شد آسمان را رصد کرد. استخر و زمین بازی و سالن فوتبال. خلاصه بهشتی بود برای خودش مجتمع نور. مجتمع نور هم برای اهالی نیروگاه و هم برای دانش‌آموزانی که با مینی‌بوس‌های قدیمی آموزش و پرورش برای یک نیم‌روز تفریح و آموزش به این مجتمع می‌آمدند، دنیایی از خاطره بود. خاطراتی که امروز غبار فراموشی روی آن نشسته و دیگر آن طراوت گذشته را ندارد.

منطقه نیروگاه این روزها مانند همان ۲۰ سال پیش از نظر سرانه فضای فرهنگی و ورزشی فقیر است و نیازمند توجه اما مجتمع نور دیگر همان مجتمع نور نیست. سالن سینما دیرگاهی است به دلیل بی‌توجهی‌ها تعطیل شده و هیچ‌یک از فعالیت‌های آن رونق گذشته را ندارد.

شوقی كه دیگر از آن اثری نیست

«حمیدی» خانمی است که ساکن منطقه نیروگاه است. او با اشاره به پیشینه مجتمع نور گفت: من اولین بار در زندگی‌ام فیلم سینمایی را در مجتمع نور تماشا کردم. برای دیدن فیلم به مجتمع نور می‌رفتم اما چند سال است که این مجتمع فیلمی نمایش نمی‌دهد.

«محمد احمدی» دیگر شهروند این محله قم که اوایل فعالیت سینما نور را به یاد دارد بیان  کرد: در ابتدا که هنوز سینمای این مجتمع افتتاح نشده بود مردم روی سکوها می‌نشستند و با آپارات دستی فیلم نمایش داده می‌شد. همان موقع شور و شوقی در این مجتمع وجود داشت که الان هیچ اثری از آن نیست.

بی‌تفاوتی  به هنر نمایش در قم

«احمد سلیمانی» فعال حرفه تئاتر و مسئول انجمن هنرهای نمایشی حوزه هنری قم هم اظهار كرد: با وجود علاقه مردم به هنر طی چند سال گذشته شاهد بی تفاوتی مسئولان به این حرفه بوده‌ایم. این مشکل از جایی آغاز می‌شود که مدیریت به شكل كارآمد عمل نمی‌كند.

وی ادامه داد: زمانی که مجتمع نور هنوز به صورت کامل راه‌اندازی نشده بود ما با دستگاه آپارات دور هم جمع شده و فیلم تماشا می‌كردیم. دوره‌های مختلف آموزشی هنر و تئاتر و دیگر فعالیت‌ها در این مجتمع مردم را جذب کرده بود. اما این همه سرمایه اجتماعی نادیده گرفته شد و این مجتمع سال‌هاست به حال و هوای گذشته برنگشته است.

مجتمع نور فرسوده است

«عبدالله سلطانیان» مدیر مجتمع فرهنگی نور نیز با اشاره به این‌که این مجتمع به مساحت ۱۴ هزار متر مربع در سال ۷۵ افتتاح شد، اظهار كرد: در این ۲۰ سال مجتمع نور دچار فرسودگی شده است. طبق اساسنامه این مجتمع باید هزینه‌های ابنیه و تعمیرهای اساسی را دولت تأمین کند.

وی افزود: بیش از ۲۰ سال است از سالن سینمای این مجمتع بهره‌برداری شده و بازسازی این مجتمع هزینه زیادی می‌طلبد. بر اساس نظر کارشناس امور سینمایی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است تا سالن سینمای استاندارد در این مجتمع ایجاد شود.

مدیر مجتمع فرهنگی نور گفت: طی پیگیری‌هایی که داشتیم مسئولان قول دادند حداقل ۶۰۰ میلیون تومان به بازسازی این مجتمع تخصیص دهند که از این مقدار فقط ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت.

وی ادامه داد: مجتمع فرهنگی نور به صورت خودگردان با ۲۶ نیرو به مردم نیروگاه خدماتی در بخش‌هایی چون سالن آمفی‌تئاتر و سینما، کتابخانه، استخر، سونا، سونای خشک، جکوزی، باشگاه ورزشی و مهد شکوفه‌های قرآن ارائه می‌دهد.

منطقه ای با 131 هزار جوان

سلطانیان ادامه داد: سالن آمفی تئاتر با ظرفیت ۴۰۰ نفر، سالن سینما ۵۰۰ نفر، کتابخانه ۴۰۰ نفر، باشگاه ورزشی با گنجایش همزمانی ۱۰۰ نفر و استخر با ظرفیت ۱۱۰ نفر نقش بسزایی در ارائه خدمات فرهنگی به مردم نیروگاه دارند.

وی افزود: برگزاری تورهای آموزشی سیاحتی و دوره‌های آموزشی هنری و فرهنگی و اسکان حوزویان و دانشجویان از دیگر  خدمات  مجتمع نور است.

مدیر مجتمع فرهنگی نور با اشاره به این‌که برخی مسئولان و نمایندگان قم می‌گویند؛ اگر بازسازی مجتمع نور امکان ندارد بهتر است به بخش خصوصی واگذار شود ادامه داد: این اظهارات درحالی عنوان می‌شود که مجتمع فرهنگی نور تنها فرهنگسرا در منطقه محروم نیروگاه است. منطقه‌ای که ۱۳۱ هزار جوان دارد. طبق سرشماری سال ۹۰، نیروگاه دارای ۳۸۸ هزار و ۹۰۸ نفر جمعیت است. از این  تعداد۱۸۸ هزار و ۹۹۲ نفر  در مناطق ۲ و 3 و 20 هزار و ۹۱۶ نفر در منطقه ۶  ساکن هستند.

بر اساس آمارهای غیر رسمی،‌ این منطقه اکنون ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۱۲۰ هزار نفر آنان را جوانان تشکیل می‌دهند. این درحالی است که بزرگ‌ترین ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی و مراکز فرهنگی وهنری در مناطق دیگر شهر واقع شده و جوانان این منطقه همچنان از این امکانات محروم هستند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار