رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: چابهار برای افغانستان پنجره ای برای دسترسی به آسیای جنوبی و آسیای مرکزی است و از سال ها قبل چشم امید ما به چابهار دوخته شده بود.
کد خبر: ۲۹۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 06 September 2016
«عبدالله عبدالله» روز دوشنبه در دیدار «اکبر ترکان» مشاور رئیس جمهوری اسلامی ایران و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران ابراز امیدواری کرد که همکاری های ایران و افغانستان در زمینه توسعه بندر چابهار و استفاده از آن، نتایج عملی به دنبال داشته باشد.
رئیس اجرائی دولت افغانستان گفت که پیشرفت چابهار را از نزدیک دنبال کرده و نسبت به فرصت ایجاد شده برای افغانستان در چابهار خوشبین است.
وی گفت: معادن افغانستان بکر و دست نخورده باقی مانده و فرصت همکاری در این عرصه بین دو کشور وجود دارد، لذا باید گام های اساسی در این زمینه برداریم.
عبدالله ساخت جاده در نیمروز همجوار با مرزهای ایران را مهم خواند و ابراز امیدواری کرد که زمینه هرچه بیشتر همکاری ها مساعد شود تا در بخش ترانزیت و جاده سازی نیز پیشرفت داشته باشیم.
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق ازاد و ویژه اقتصادی ایران در این دیدار تصریح کرد که چابهار برای افغانستان یک فرصت است و این کشور را از حالت محصور در خشکی خارج می کند.
وی از ساخت اسکله های جدید در چابهار خبر داد و گفت که 6 اسکله موجود به 22 اسکله برای افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری در این بندر می رسد.
ترکان، نقش چابهار را توسعه وهمکاری های دو جانبه، چند جانبه و منطقه ای مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که در سفر آینده رئیس اجرائی دولت افغانستان به این بندر شاهد پیشرفت های بیشتری باشیم.
وی گفت: افغانستان معادن سنگ آهن با غنای بالا دارد که می تواند صنایع فولاد راه اندازی کند و همکاری های دو کشور در این حوزه مهم شکل بگیرد و ایران با توجه به تجارب خود می تواند در این زمینه و با افغانستان همکاری کند.
ایران دهمین کشور دارای صنعت فولاد در جهان است.
مشاور رئیس جمهوری ایران افزود که زمینه های همکاری در بخش معادن و فولاد بین دو کشور وجود دارد و با توجه به اهمیت توسعه صنعتی در افغانستان، ایران برای انتقال تجارب خود در این زمینه آمادگی دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار