استاندار گلستان:
حسن صادقلو روز شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، با قدردانی از عملکرد دستگاه های مرتبط با مقابله با سیل در روز های 12 و 17 شهریور سال جاری، افزود: مدیریت بحران استان باید و نباید موجود در پیشگیری از این بلای طبیعی را احصا و شیوه نامه ای برای مشارکت گرفتن بیش از گذشته از مردم در مدیریت حوادث از جمله سیل تدوین و اجرایی کند.
کد خبر: ۲۹۴۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۷ 11 September 2016
 استاندار گلستان با اشاره به سیل خیز بودن استان، گفت: مدیریت سیل باید بیش از گذشته مورد توجه جدی دستگاه ها بوده تا از خسارات ناشی از آن جلوگیری و با مهار سیلاب ها در جهت توسعه استان استفاده شود.
 حسن صادقلو روز شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، با قدردانی از عملکرد دستگاه های مرتبط با مقابله با سیل در روز های 12 و 17 شهریور سال جاری، افزود: مدیریت بحران استان باید و نباید موجود در پیشگیری از این بلای طبیعی را احصا و شیوه نامه ای برای مشارکت گرفتن بیش از گذشته از مردم در مدیریت حوادث از جمله سیل تدوین و اجرایی کند.
وی اضافه کرد: امروز برای مقابله با حوادث طبیعی از جمله سیل در استان لازم است به مردم سپاری توجه و عمل شود، زیرا تنها با مدیریت دولتی نمی توان از عهده مقابله با بلایای طبیعی آمد.
استاندار همچنین شهرداران 30 نقطه شهری استان که بیش از 50 درصد از جمعیت گلستان را زیر پوشش خدمات شهری دارند به سرمایه گذاری بیش از گذشته در معماری سبز شهری فراخواند و گفت: متاسفانه به رودخانه های عبوری از شهرهای استان که نقش به سزایی در مهار سیلاب دارند، تعدی شده و حتی روی آنها را پوشانده اند که اثربخشی خود را در زیبایی شهر و جلوگیری از آسیب های سیلاب از دست داده اند.
وی افزود: لازم است سرمایه گذاری در حفظ مسیر رودخانه ها در سطح شهرها و اطراف آن صورت گیرد تا با مهار آبگرفتگی و سیلاب در آتی؛ خسارت منازل مسکونی و سایر تاسیسات و ابنیه کاهش یابد.
صادقلو ایجاد سامانه ماهواره ای هواشناسی برای استان، تقویت ایستگاه های هواشناسی هشدار دهنده در شهرها از جمله گرگان، شتاب بخشیدن به مدیریت ترافیک در مواقع اضطراری و هماهنگی بین دستگاه های مرتبط به لحاظ عبور مسافران، شناسایی نقاط حادثه خیز سیلاب در استان، سرمایه گذاری برای ایجاد شبکه زهکشی طبیعی در مقابله با بروز سیلاب، حضور به موقع مسوولان دستگاه ها در مدیریت بحران، شتاب در اعلام به موقع میزان خسارت، رسیدگی به سیل زدگان 12 و 17 شهریور سال جاری را نیز مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین از آتش نشان نجات دهنده کودک در سیل عصر 17 شهریور سال جاری در یکی از خیابان های شهر گرگان، قدردانی کرد و خواستار تجلیل از این آتش نشان ایثارگر شد.
عصر 17شهریور براثر بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در شهر گرگان، کودکی از آغوش مادرش به داخل جوی آب رها شده بود که مامور آتش نشانی با ورود به جوی و به خطر انداختن جان خود، جان کودک را نجات داد.
به گفته مدیرکل هواشناسی گلستان میزان بارش باران ثبت شده در ایستگاه باران سنجی شهر گرگان در عصر و شامگاه 17 شهریور سال حاری، 70 میلی متر بوده است.
بارش های رگباری، آبگرفتگی معابر و سیلاب ناشی از باران طی دو هفته اخیر (12 و 17 شهریور) خسارات بسیاری به بخش های ابنیه وتاسیسات ، حوزه کشاورزی و منازل شهروندان گلستانی وارد کرده است.
همچنین براثر سیلاب و رعد و برق 12 شهریور امسال چهار نفر از هموطنان در شهرستان های مراوه تپه و آزادشهر کشته شدند.

* تمهیدات لازم برای مدیریت سیل در گلستان اندیشیده شود
نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به سیل خیز بودن گلستان و تحمیل خسارت جبران ناپذیر ناشی از این حادثه طبیعی ، گفت: برای پیشگیری از این بلایای طبیعی در استان تهمیدات لازم و کارشناسی اندیشیده شود.
شهرام کوسه غراوی افزود: بعد از بروز سیل در استان، رفع خسارت باقی مانده از آن فراموش می شود و مشکلات فرهنگی، اجتماعی به وجود می آورد.
وی گفت: به عنوان نمونه شهر فراغی کلاله از مناطقی است که برخی از روستاهای سیل زده در سال های گذشته در این محل استقرار یافته که امروز به خاطر کارشناسی نبودن جابجایی روستاها به این منطقه شهری،ساکنان آن همواره نگران وقوع حادثه هستند.
این نماینده مجلس افزود: انتظار از دستگاه های مدیریت بحران استان این است که فعالیت ها بعد از بروز سیل به طور کارشناسی پیگیری شود تا مردم اسیب دیده به دور از استرس زندگی کنند.
غراوی گفت: نمایندگان حوزه های انتخابیه این استان در مجلس شورای اسلامی در کنار مدیران دستگاه ها برای مدیریت صحیح سیل و پیشگیری از آسیب های آن هستند.

* ضرورت ایجاد ماهواره و ایستگاه های شاهد هواشناسی در گلستان
مدیرکل هواشناسی نیز با اشاره به سیل خیر بون گلستان، گفت: ایجاد ماهواره و ایستگاه های شاهد هواشناسی در این استان برای اعلام اخطار ضروری است.
سید محمدرضا رضوی افزود: برای برخورداری از ماهواره هواشناسی در استان، زمین مورد نیاز نصب و بهره مندی از آن آماده است و نیاز به تامین 70 میلیارد ریال اعتبار برای خرید دستگاه است.
وی گفت: 20 ایستگاه شاهد و آنلاین نیاز است ،خریداری شود تا در مواقع باران، هشدار لازم را برای مقابله با بروز سیلاب به دستگاه ها داده شود.
به گفته وی اکنون حدود هفت ایستگاه شاهد و آنلاین باران و هشدار دهنده باران در سطح استان فعال است که کافی نیست.
رضوی افزود: همچنین در استان گلستان 160 ایستگاه باران سنجی وجود دارد.

* 130 خانوار سیل زده کردکوی نیاز به حمایت دارند
فرماندار کردکوی گفت: اکنون 130 خانوار آسیب دیده از سیل در مرحله اضطرار قرار دارند و نیاز مبرم به حمایت دستگاه های خدماتی بعد از سیل دارند.
به گفته مجتبی جمالی صبح امروز 40 نفر از خانواده های سیل زدگان اخیر در محل فرمانداری حضور یافته و درخواست رسیدگی به مسایل و مشکلات خود را داشتند.
وی از مسوولان دستگاه های خدمات رسان استانی درخواست کرد که نسبت به رفع مسایل و مشکلات این خانواده های سیل زده در شهرستان کردکوی اقدام کنند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان نیز ضمن قدردانی از عملکرد دستگاه های عضو مدیریت استان در مدیریت دو سیل اخیر، از آنها خواست که اعلام وضعیت حوزه عمل خود را در کوتاه ترین زمان به این مدیریت اعلام کنند.
صادقعلی مقدم همچنین مهمترین چالش این مدیریت را کمبود اعتبارات اعلام کرد و افزود: در سه سال اخیر این مدیریت، اعتباری در حوزه آموزش و پیشگیری نداشته است.
وی گفت: به استان گلستان که سیل خیز بوده نیاز است اعتبار ویژه در حوزه آموزش و پیشگیری اختصاص داده شود تا آسیب ها در این حوزه به کمترین میزان برسد.
مقدم از نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی در خواست کرد که برای رفع مشکل اعتباری مدیریت بحران استان، کمک کنند.
در این نشست دکتر عباسعلی قزلسفلو استاد دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص اهمیت مقابله با سیل و استفاده بهینه از این بلایای طبیعی در تامین آب استان تاکید کرد و گفت: لازم است برای مدیریت سیل در استان گلستان، مسوولان آن راهکار های نوین را فراگرفته و از مشارکت مردم بیش از گذشته استفاده کنند.
استان یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان واقع در شمال کشور جزو سه استان سیل خیز در کشور به شمار می رود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار