محمدعلی رامین مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد در دولت نهم و معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت دهم در نشست انتخاباتی جبهه یکتا
کد خبر: ۳۰۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵ 26 September 2016

محمدعلی رامین درباره اخباری مبنی بر نهی احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات، می‌گوید: امام خامنه‌ای معمولاً در مورد حضور یا عدم حضور افراد در انتخابات نظر نمی‌دهند تا اشخاص خودشان مستقلاً تصمیم بگیرند و فضای آزاد انتخاباتی حفظ بشود؛ مگر در مواردی كه ضرورت داشته و خطراتی برای مملكت مترتب باشد كه در آن صورت با فرض استمزاج شخص، امام هم نظر خودشان را از باب تذكر و ارشاد مطرح می‌كنند كه گاهی پذیرفته می‌شود و گاهی هم نه!

محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی دولت دهم و یكی از نزدیكان احمدی‌نژاد این روزها برخلاف برخی دیگر از نزدیكان احمدی‌نژاد با موضوع نهی احمدی‌نژاد از كاندیداتوری و فعالیت انتخاباتی تلاش می‌كند تا صحت موضوع را زیر سؤال ببرد. او از محتوای جلسه احمدی‌نژاد با رهبری اظهار بی‌اطلاعی می‌كند اما در ادامه به تحلیل تذكر داده شده به احمدی‌نژاد می‌پردازد و می‌گوید وارد بحث مولوی یا ارشادی بودن بیانات رهبری نمی‌شود.

گفت‌وگوی تلگرامی با رامین به این شرح است:

آیا نهی احمدی‌نژاد از كاندیداتوری در انتخابات ٩٦ توسط مقام معظم رهبری صحت دارد؟

از محتوای دیدار احمدی‌نژاد با امام خامنه‌ای، اطلاعی ندارم و اینكه نهی بوده یا توصیه یا تذكر، قضاوتی نمی‌كنم. اما چون تبلیغات انتخاباتی زودهنگام، طبق قانون ممنوع است؛ بنابراین هر حركتی كه شائبه تبلیغاتی داشته باشد، قطعاً امام امت با آن مخالفت خواهند داشت.

تحلیل حضرتعالی پیرامون موضوع نهی آقای احمدی‌نژاد از فعالیت انتخاباتی و كاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری توسط مقام معظم رهبری چیست؟

امام خامنه‌ای معمولاً در مورد حضور یا عدم حضور افراد در انتخابات نظر نمی‌دهند تا اشخاص خودشان مستقلاً تصمیم بگیرند و فضای آزاد انتخاباتی حفظ بشود؛ مگر در مواردی كه ضرورت داشته و خطراتی برای مملكت مترتب باشد كه در آن صورت با فرض استمزاج شخص، امام هم نظر خودشان را از باب تذكر و ارشاد مطرح می‌كنند كه گاهی پذیرفته می‌شود و گاهی هم نه!

به نظر حضرتعالی در نهایت عكس‌العمل آقای احمدی‌نژاد چه خواهد بود؟

اگر امام خامنه‌ای آقای احمدی‌نژاد را از حضور در انتخابات به دلایلی مانند جلوگیری از تكرار فتنه ٨٨ منع كرده باشند، قطعاً دكتر احمدی‌نژاد می‌پذیرد؛ تردید ندارم.

جناب آقای امیری‌فر موضع رهبری را ارشادی دانسته‌اند. به نظر شما آیا فرمایشات ایشان در این موضوع خاص لازم‌الاجرا قلمداد می‌شود و به عنوان یك امر مولوی حتماً باید مورد اطاعت قرار گیرد یا یك امر ارشادی است؟

بنده وارد مبحث «مولوی - ارشادی» نمی‌شوم؛ اگر كسی اهل ولایت باشد، نیازی به حكم و دستور نائب امام زمان ندارد، بلكه یك اشاره و تذكر هم برای او كافیست.

در نهایت با توجه به نزدیكی شما به آقای دكتر احمدی‌نژاد خروج ایشان از عرصه انتخابات سال ٩٦ را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

بنده از یك سال پیش به دوستان گفته‌ام كه فارغ از هر مساله دیگری، احمدی‌نژاد نباید در انتخابات شركت كند، زیرا به نظر بنده خلاف راهبرد اساسی امام خامنه‌ای در پویایی و پایایی نظام اسلامی است. اینجانب در سال ١٣٨٣ همین مطلب را به هاشمی‌رفسنجانی گفتم؛ در سال ١٣٨٧ طی یك نامه سرگشاده به سیدمحمد خاتمی گفتم و امروز هم به احمدی‌نژاد می‌گویم كه آمدن ایشان به عرصه انتخابات، به مصلحت نظام و خودش نیست. باید به نیروهای تازه نفس مهلت حضور داد و نباید نظام را در انظار جهانیان ناتوان از تولید و عرضه نیروی انسانی جدید نمایاند. به آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد یك حرف را زده‌ام و آن اینكه در زیر پرچم ولایت‌اللهی، از توان و ظرفیت خود در عرصه جهانی برای گسترش منافع ملی بهره بگیرید.

با خروج ایشان، اصولگرایان برای انتخابات باید چگونه به انسجام لازم برسند؟

در مورد تقسم‌بندی سیاسیون به اصولگرا و اصلاح‌طلب، با شما موافق نیستم؛ تقسیم‌بندی «انقلابیون و غیرانقلابیون» را درست‌تر می‌دانم؛ اما از طرف دیگر صمیمانه به رسانه‌ها توصیه می‌كنم، جدا به مشكلات مردم توجه كنند و فضای كشور را زودهنگام، انتخاباتی نكنند؛ در ضمن هركسی زودهنگام معرفی بشود، تخریب خواهد شد؛ همان‌طور كه ناطق نوری در همین ایام سال ١٣٧٥ معین و معرفی شد و در نهایت آن كسی كه دیرهنگام آمد، پیروز شد. انقلابیون حتما به جمع‌بندی خواهند رسید.

آقای میرتاج‌الدینی اعلام كرده‌اند این موضوع در نهایت به نفع اصولگرایان است چون آقای احمدی‌نژاد یكی از موارد مورد اختلاف در جبهه اصولگرایی است. آیا فكر می‌كنید این اتفاق در نهایت به نفع اصولگرایان باشد؟

سخن آقای میرتاج‌الدینی صحیح است و عدم حضور احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات خللی در اتحاد نیروهای انقلابی نخواهد داشت.

واكنش حامیان و اطرافیان آقای احمدی‌نژاد را به این موضوع چطور ارزیابی می‌كنید؟

واكنش اكثریت قریب به اتفاق دوستداران احمدی‌نژاد كه خیلی با صحنه سیاسی ملی و منطقه‌ای وجهانی مرتبط نیستند، به هرحال نوعی غافلگیری را نشان می‌دهد؛ لیكن چون همگی تابع ولایت هستند، مانند فتنه گران سال ٨٨ آشوب به پا نمی‌كنند و به جز اندكی افراد متملق كه برای خودشیرینی، ممكن است حرف‌هایی بزنند؛ اما دوستداران احمدی‌نژاد او را برای مدیریت كشور می‌خواسته‌اند، نه اینكه كشور را برای مدیریت او؛ لذا از این بابت هیچ واكنش منفی نامطلوبی كه به زیان مصالح مملكت باشد، از دوستداران دكتر احمدی‌نژاد مشاهده نخواهد شد و هیچ منافقی هم در مجموعه او قدرت عرض اندام ندارد؛ چون خودش مطیع امام خامنه‌ای است.

با توجه به اینكه ما به علت این تذكر و نهی آگاهی نداریم فارغ از حدس و گمان‌ها از جمله آنچه فرمودید فكر می‌كنید نهایتا آقای احمدی‌نژاد تبعیت كند؟

با شناختی كه بنده از دكتر احمدی‌نژاد دارم، قطعا نظر امام خامنه‌ای را تبعیت می‌كند. من فكر می‌كنم فعالیت ایشان هم صرفاً در راستای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس فرمایشات امام خمینی و امام خامنه‌ای بوده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
امام علی هم همینطوری خانه نشین کردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار